Departament: Achiziții (Procurement)
e-Factura B2B: Două categorii de operațiuni pentru care facturile NU mai trebuie transmise din 2025
Acest departament trebuie să fie la curent cu modul în care se primesc facturile de la furnizori, în special dacă unele operațiuni nu mai vin prin sistemul e-Factura, pentru a gestiona corect documentele.
Prima zi a anului viitor va aduce două categorii noi de operațiuni din relația B2B pentru care facturile electronice nu mai trebuie transmise în sistemul e-Factura, conform unui act normativ recent oficializat. Citește articolul
Noi reglementări liberalizează piața pentru operatorii de transport de persoane interjudețean
Acest departament trebuie să înțeleagă noile cerințe pentru autobuze (vârstă maximă, dotări) pentru a planifica achizițiile sau leasing-ul vehiculelor. De asemenea, trebuie să înțeleagă noile reguli pentru contractele cu autogările și furnizorii de servicii conexe.
O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul
Specialist: Angajatorii ar trebui să se pregătească pentru intensificarea controalelor ITM
Pentru acest departament este crucial să știe că existența unui contract colectiv de muncă devine un avantaj în licitațiile publice și că firmele cu probleme legate de salariul minim pot fi excluse, pentru a pregăti oferte competitive și conforme.
6 Decembrie 2024 | 1315 | Timp de citire: 3 min.
Legea nr. 283/2024 promovează negocierile colective, având ca obiectiv creșterea ratei de acoperire la 80% pentru angajatori. Aceasta impune operatorilor economici care participă la achiziții publice să respecte legislația muncii, inclusiv inițierea negocierilor colective și acordarea salariului minim, stabilind că existența unui contract colectiv de muncă (CCM) devine un criteriu de evaluare pentru atribuirea contractelor, iar societățile condamnate recent pentru nerespectarea salariului minim sunt excluse de la achiziții. Legea prevede, de asemenea, suplimentarea numărului de inspectori de muncă, care vor intensifica controalele, axându-se pe respectarea salariului minim și a negocierilor colective. Această reglementare urmărește să îmbunătățească conformitatea în domeniul muncii, excludând operatorii care nu îndeplinesc standardele legale. Ce înseamnă asta pentru angajatori? Citește articolul
e-Factura B2G: Din ianuarie, facturile pentru achiziții publice trebuie să conțină codurile CPV stabilite la nivel european
Dacă firma are contracte de vânzare cu instituții guvernamentale (contracte de achiziții publice sau concesiuni), acest departament gestionează termenii și respectarea acestor contracte. Ei trebuie să știe ce informații noi trebuie să apară pe facturi pentru ca plățile să se facă corect și fără probleme.
Atunci când vine vorba de operațiuni realizate în baza unor contracte de achiziții publice, achiziții sectoriale și concesiuni de lucrări/servicii, emitenții sunt obligați să includă pe facturile transmise în e-Factura, de la 1 ianuarie 2025, codurile CPV stabilite printr-un regulament european dedicat. Citește articolul
Agenda lunii decembrie: Aspecte de interes, pentru firme și PFA-uri, pe final de an
Sunt menționate noile reguli de transport (e-Transport) și potențialele confiscări, precum și cerințe de responsabilitate pentru produse vândute, care pot influența procesele de achiziție și modul în care sunt negociate și gestionate contractele cu furnizorii.
Ultima lună a anului 2024 vine cu chestiuni deloc de neglijat de către contribuabili. Printre altele, avem termenul anual de reclasificare a firmelor, intrarea în vigoare a unor noi regulamente europene direct aplicabile în România, dar și unele măsuri care expiră sau intră în vigoare în ultimele zile ale lunii. Iată ce e de știut: Citește articolul
Controale ITM 2025: Serviciile externe de prevenire și întreprinderile mici, în atenția inspectorilor. Care sunt domeniile vizate în acțiunile programate pentru anul viitor
Acest departament este interesat, mai ales dacă firma cumpără servicii externe de securitate și sănătate în muncă sau angajează lucrători zilieri, pentru a se asigura că aceste colaborări respectă toate cerințele legale și contractuale.
5 Decembrie 2024 | 6883 | Timp de citire: 4 min.
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Un proiect de ordin al MS introduce pedeapsa penală pentru cei ce prestează fără calificare servicii conexe actului medical
Dacă departamentul achiziționează servicii de la psihologi, logopezi sau nutriționiști, trebuie să se asigure că furnizorii sunt autorizați legal și că respectă noile reguli, pentru a evita problemele contractuale sau legale.
Un proiect de ordin care actualizează normele metodologice de aplicare a prevederilor legale referitoare la serviciile publice conexe actului medical a fost pus în dezbatere recent pe site-ul Ministerului Sănătății (MS). Modificările propuse includ repoziționarea logopediei în cadrul acestor servicii, încadrând această specializare în sfera psihologiei. În plus, prestarea de astfel de activități de către personal neautorizat este considerată infracțiune. Citește articolul
UPDATE Oficial: Noi modificări la sistemele e-Factura, e-TVA și e-Transport, dar și alte schimbări fiscal-contabile
Este important pentru ei să știe de noile reguli privind facturile pentru achizițiile publice (coduri CPV) și modificările legate de chiriile plătite de firmă, pentru a gestiona corect contractele și plățile.
Mai multe modificări la regimul legal al sistemelor e-Factura, e-TVA și e-Transport, dar și la Codul fiscal și Legea contabilității, au fost oficializate miercuri prin ordonanță de urgență. Actul normativ cuprinde o sumedenie de mici noutăți, clarificări utile și prelungiri de termene. Citește articolul
Amenzi mai mari pentru încălcarea legislației privind biletele de valoare, începând cu 2025
Acest departament se ocupă de cumpărarea tichetelor și voucherelor de la emitenți și trebuie să se asigure că aceștia respectă toate cerințele legale pentru emiterea și distribuirea lor, evitând astfel problemele și amenzile pentru companie.
Valoarea punctului-amendă pentru încălcările legate de acordarea biletelor de valoare, echivalentă cu salariul minim brut pe economie, va crește începând cu 1 ianuarie 2025. Citește articolul
Șoferii români vor putea prezenta asigurarea Carte Verde în format electronic în afara țării, din 2025
Acest departament se ocupă cu achiziționarea polițelor de asigurare pentru mașinile firmei și trebuie să știe ce tip de documente sunt valabile pentru călătoriile internaționale.
În prezent, șoferii trebuie să se asigure că au asigurarea Carte Verde în format fizic atunci când călătoresc în afara țării. Însă, începând cu 1 ianuarie 2025, aceștia vor putea prezenta asigurarea Carte Verde și în format electronic în cazul unui control sau accident în afara țării. Documentele completate manual nu vor fi acceptate și nu vor fi recunoscute în cadrul Sistemului Carte Verde. Citește articolul










