avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 549 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Funcţionarii publici şi ... Disponibilizari in institutiile aflate in subordinea ...
Discuție deschisă în Funcţionarii publici şi problemele lor juridice

Disponibilizari in institutiile aflate in subordinea Ministerului Muncii

sunt functionar public de 20 de ani, studii superioare de lunga durata, master in politici publice si administratie publica, in functia de consilier superior tr.1. am prmit preaviz si voi fi disponibilzata la 08 sept. 2010.nu mi s-a oferit nici o alternativa: concurs pt, post vacant sau un alt loc de munca, iar criteriile pe baza carora s-au facut disponibilizari la aceasta institutie nu au fost conforme cu legislatia, deoarece dosarul personal este curat: fara abateri sau sanctiuni, am performante, multe perfectionari in domeniu etc.
ce sanse am , si cum sa procedez pt. a-mi salva locul de munca?multumesc.
Cel mai recent răspuns: radu_mc , utilizator 19:31, 26 August 2010
Capitolul II din Legea nr. 329/2009 se aplica personalului contractual din autoritatile si institutiile publice care se regasesc in anexele I si II ale acestui act normativ. In aceste anexe nu se regasesc primariile si consiliile judetene.

In schimb, in cazul primariilor si consiliilor judetene disponibilizarile trebuiau sa se faca respectand:
-procedura obligatorie de consultare cu sindicatele sau cu reprezentantii salariatilor, prevazuta la art. 69 si urmatoarele din Codul muncii;
-dispozitiile art. 81 din CCMUNN pe anii 2007-2010 care prevede ordinea in care se fac reducerile de personal si criteriile minimale care vor fi avute in vedere in cazul disponibilizarilor;
-masurile de protectie sociala prevazute de OUG nr. 98/1999.

ART. 69 - Codul muncii
(1) În cazul în care angajatorul intenţionează să efectueze concedieri colective, acesta are obligaţia de a iniţia, în timp util şi în scopul ajungerii la o înţelegere, în condiţiile prevăzute de lege, consultări cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor, cu privire cel puţin la:
a) metodele şi mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numărului de salariaţi care vor fi concediaţi;
b) atenuarea consecinţelor concedierii prin recurgerea la măsuri sociale care vizează, printre altele, sprijin pentru recalificarea sau reconversia profesională a salariaţilor concediaţi.
(2) În perioada în care au loc consultări, potrivit alin. (1), pentru a permite sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor să formuleze propuneri în timp util, angajatorul are obligaţia să le furnizeze toate informaţiile relevante şi să le notifice, în scris, următoarele:
a) numărul total şi categoriile de salariaţi;
b) motivele care determină concedierea preconizată;
c) numărul şi categoriile de salariaţi care vor fi afectaţi de concediere;
d) criteriile avute în vedere, potrivit legii şi/sau contractelor colective de muncă, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere;
e) măsurile avute în vedere pentru limitarea numărului concedierilor;
f) măsurile pentru atenuarea consecinţelor concedierii şi compensaţiile ce urmează să fie acordate salariaţilor concediaţi, conform dispoziţiilor legale şi/sau contractului colectiv de muncă aplicabil;
g) data de la care sau perioada în care vor avea loc concedierile;
h) termenul înăuntrul căruia sindicatul sau, după caz, reprezentanţii salariaţilor pot face propuneri pentru evitarea ori diminuarea numărului salariaţilor concediaţi.
(3) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se menţin indiferent dacă decizia care determină concedierile colective este luată de către angajator sau de o întreprindere care deţine controlul asupra angajatorului.
(4) În situaţia în care decizia care determină concedierile colective este luată de o întreprindere care deţine controlul asupra angajatorului, acesta nu se poate prevala, în nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), de faptul că întreprinderea respectivă nu i-a furnizat informaţiile necesare.


ART. 81 - CCMUNN
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta in ordine:
a) CIM ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe functii, precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de varsta standard si stagiu de cotizare si nu au cerut pensionarea in conditiile legii;
c) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea lor.
(2) La luarea masurii de desfacere a CIM pentru motive ce nu tin de persoana salariatului vor fi avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate, se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel mai mic, fara ca prin aceasta sa se poata desface contractul de munca al unei persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze, mai intai, persoanele care nu au copii in intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand pe femeile care au in ingrijire copii, barbatii vaduvi sau divortati care au in ingrijire copii, pe intretinatorii unici de familie, precum si pe salariatii, barbati sau femei, care mai au cel mult 3 ani pana la pensionare la cererea lor.
(3) In cazul in care masura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii profesionale si a incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca, prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp, administratia nu-i va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada ramasa nelucrata pana la implinirea termenului, daca masura desfacerii contractului de munca nu-i este imputabila.
(4) In ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt in aceeasi situatie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.

Ultima modificare: Luni, 23 August 2010
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Insa in cazul cand "se sare" peste aceste criterii minimale de disponibilizare si in cazul primariilor si consiliilor si se organizeaza un concurs pentru angajatii contractuali, cu ideea ca prin acest concurs/examinare sa se trieze cei care vor ramane pe posturi si cei care vor pleca pentru ca se reduc posturi (concurs pentru ocuparea posturilor similare in cazul restructurarii sau desfiintarii unor posturi).

Astfel concret, daca intr-o primarie din 6 posturi de desfiinteaza 2 si se organizeaza un concurs / examinare cunostinte pentru a vedea cine pleaca si cine ramane, dar nu se tine cont de criteriile minimale specificate in lege si in CCMUNN, este corect? A fost un caz prezentat la tv si seful institutiei care face restructurarea a spus ca in OUG lui Boc (cred ca OUG 63/2010) insititutiile au dreptul de a se manageria singure, deci pot face restructurare prin concurs fara luarea in considerare a criteriilor minimale (fie cele din legea 329, fie cele din CCMUNN), pe ideea ca astfel vor fi triati angajatii care sunt cei mai pregatiti/competenti....Este corect sau se poate contesta aceasta modalitate de disponibilizare?

Pararea mea este ca aceste concursuri vor fi tot trucate, ca este o gaselnita, asa cum au fost trucate si la momentul in care nepotismul a beneficiat la angajare de castigarea postului prin "asa-zisul concurs" ..deci va ramane tot "cine trebuie" pe post, cu subiectele "servite", ca si pana acum...
Gabriela Pintea a scris:

In rest nu e nimic de comentat, cu exceptia faptului ca toate se vor rezolva in instanta. :)

S-a intors cumva Vlad Tepes la domnia acestei tari?


Ultima modificare: Marți, 24 August 2010
florisiris, utilizator
florisiris a scris:
S-a intors cumva Vlad Tepes la domnia acestei tari?

:) Sunteti optimista, cel putin. Cunoastem sistemul din interior, si dvs. si eu, asa ca stim foarte bine ca un singur Vlad Tepes nu este suficient. Va sfarsi prin a fi "tras in teapa" chiar el.


radu_mc a scris:
A fost un caz prezentat la tv si seful institutiei care face restructurarea a spus ca in OUG lui Boc (cred ca OUG 63/2010) insititutiile au dreptul de a se manageria singure, deci pot face restructurare prin concurs fara luarea in considerare a criteriilor minimale

Ati "deturnat" topicul. :) Discutam despre disponibilizarile din deconcentratele aflate in subordinea Ministerului Muncii, nu despre disponibilizarile facute in baza OUG nr. 63/2010.

Domnul care a vorbit la televizor n-a spus si ca sefii localelor pot face orice, fara sa tina cont de niciun act normativ? Daca n-a facut-o, ma mir. Oricum asta gandeste.

Art. III, alin. 5 din OUG nr. 63/2010:
Pentru reducerea cheltuielilor de personal si incadrarea in numarul maxim de posturi prevazut la alin. (1) si (2), respectiv in nivelul maxim al cheltuielilor de personal stabilit potrivit alin. (4), ordonatorii de credite ai bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, pot reduce numarul de posturi finantate si, respectiv, pot disponibiliza, in conditiile legii, personalul aferent.

Partea cu "in conditiile legii" ii scapa complet domnului de la televizor, pentru ca habar nu are despre ce legi ar putea fi vorba.

Ultima modificare: Miercuri, 25 August 2010
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Va multumesc pentru raspuns.

Alte discuții în legătură

Restructurea legea 63/2010 - personal contractul in institutii radu_mc radu_mc Buna ziua. Daca pentru restructurea (OUG 63/2010) posturilor functionarilor publici institutiile / ordonatorii de credite s-au folosit de art 100 legea ... (vezi toată discuția)
Restructurare/disponibilizare 2010 - functionari, contractuali, speciali... radu_mc radu_mc Un topic care-si propune sa ofere suport legislativ pentru situatiile intalnite (legale si mai putin legale) in cazul restructurarilor/disponibilizarilor ... (vezi toată discuția)
Incetarea raportului de serviciu ca urmare a reorganizarii institutiei - functionar public liviucfp liviucfp Am primit preaviz pentru incetarea raportului de serviciu ca urmare a reorganizarii institutiei,prin desfiintarea postului-art.99 alin.(3) L.188/1999,fara sa ... (vezi toată discuția)