Orice cheltuiala a asociatiei se repartizeaza proprietarilor dupa un principiu simplu - Principiul beneficiarului(sau al cauzalitatii, sau cum vreti sa-i spuneti). Cheltuieli care sunt determinate de persoane(de numarul de persoane) se impart pe persoane, cheltuieli care sunt determinate de numarul de apartamente, pe apartamente. Pot fi cheltuieli care sunt determinate/cauzate numai de o parte din proprietari, deci se impart numai acelor proprietari... Iar in toate celelalte situatii, in care nu se poate stabili un "beneficiar" al acelor cheltuieli, acestea se impart pe cota parte indiviza - modalitatea "default" de a repartiza cheltuielile.
In fiecare asociatie exista diferente intre contorul de bransament si suma indecsilor declarati, diferente care trebuie si ele acoperite.
Ca sa impace si capra si varza, adica pe cei carcotasi care cred ca parerea lor este intotdeauna universal adevarata, s-au tot inventat diferite siteme de repartizare a acestor diferente, cu 10% in functie de nu stiu ce, maxim x metri pe numar de persoana, diferenta in alta parte etc. Din seria sa ne complicam viata ca nu avem altceva mai bun de facut.
Din punctul meu de vedere aceste diferente reprezinta pierderi.
Nu se impart nici in functie de numarul de persoane. Pentru ca nu se poate stabili o cauzalitate intre numarul de persoane si aceste pierderi.
Poate sa fie 1 persoana intr-un apartament si sa aiba instalatiile defecte deci consumul real sa fie 10 mc, si pe de alta parte pot sa fie 5 persoane intr-un apartament si instalatiile sa functioneze bine iar consumul declarat sa fie chiar cel real.
Cine spune ca aceste diferente trebuie repartizate in functie de numar de persoane, greseste.
Nu se impart nici in functie de consumul declarat. Din aceleasi motive. Daca am consum de 10 metri declarat pe luna nu inseamna ca am cauzat pierderi mai mari fata de un apartament cu un consum de 1 metru pe luna.
Revenind inca o data la natura acestor diferente, ele pot fi datorate unui contor de bransament defect, pierderi de apa din instalatii, furt, erori de inregistrare ale apometrelor, diferente datorate de decalajul la citirea consumului etc. Nici nu au importanta cauzele acestor diferente. Important este ca nu exista nici o motivatie inspre a repartiza aceste diferente altfel decat pe cota parte indiviza.
Toate lumea le numeste pierderi insa putini le si trateaza ca atare. Orice pierdere, indiferent ca e vorba de furt din gestiunea associatiei, ca a mancat catelul banii administratorului pentru plata facturior, sau ca l-a furat un hot pe strada, ori ca a luat foc casa cu bani, etc... se repartizeaza pe cota parte indiviza.
Dpdv legal( si nu numai)
trebuie un regulament de repartizare a consumului de apa doar in cazul in care exista si consum contorizat si consum pausal. Necesitatea regulamentului nu este determinata de eventuala aparitie a diferentelor de consum. Iar acesta hotarare trebuie sa specifice neaparat cum se aloca consumul pausal. Precizarile referitoare la pierderile de apa pot sa lipseasca.
Ca o paranteza, diferente de consum pot sa apara, si chiar apar si in asociatiile unde toate apartamentele sunt dotate cu apometre, si unde nu e nevoie de regulament de repartizare a consumului de apa.