avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 577 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Cafeneaua avocaţilor Educati pentru a deveni buni mincinosi
Discuție deschisă în Cafeneaua avocaţilor

Educati pentru a deveni buni mincinosi

We discovered there were some Eastern Europeans who could defeat the polygraph at any time. Americans are not very good at it, because we are raised to tell the truth and when we lie it is easy to tell are lying
translated by u.b.i.k.
Am descoperit ca exista unii est-europeni care puteau invinge poligraful oricand. Americanii nu sunt prea buni la asta deoarece suntem crescuti sa spunem adevarul iar atunci cand mintim este usor de observat.
Extras din depozitia celui de al VIII-lea director al CIA, Richard McGarrah Helms
[ link extern ]

Unu. Stapanul zgarcit chiar invata sluga hoata? Cand am citit afirmatia d-lui Helms am zambit si mi-am zis: "astea-s gogosi bune de pus intr-un discurs republican de 4 iulie" ... apoi am cazut pe ganduri reamintindu-mi ca in copilarie si adolescenta (ca sa nu trebuiasca sa faceti speculatii va scriu ca numesc "copilarie" perioada dintre 1972 si 1982 iar "adolescenta" ceilalti ani pana prin 1986) am fost educat:
- sa spun unele lucruri in public si la scoala si cu totul alte lucruri acasa (de ex. "iar au luat boii curentul!" era o afirmatie care nu trebuia facuta decat in intimitatea caminului familial inaintea desfasurarii ritualului de aprindere a lampii cu carbid si a lumanarilor in timpul penelor de curent programate de guvern;
- sa ma prefac ca nu-mi amintesc NICIODATA de fata cu strainii ce discutau parintii mei despre guvern, inclusiv bancurile politice;
- sa induc in eroare orice persoana in care nu aveam deplina incredere cu privire la: dorinta mea de a vedea cum este in occident unde traiau rudele (Arpi-bacsi, emigrat in USA 1936 si Maria, emigrata in RFG in 1972) care ne aduceau in casa minuni ori de cate ori ne vizitau;
- etc.
Doi. Minciuna, ca orice mestesug, se deprinde in timp, cu exercitiu. Mintind zi de zi de-a lungul multor ani, majoritatea celor care au crescut in comunism au ajuns sa se priceapa destul de bine la asta. Minciuna a ajuns atat de raspandita incat romanii ajunsesera sa-i spuna minciunii "viata". In cele din urma, generatiile de mincinosi care pareau ca vor sa renunte la minciuni, ajunse aparent la capatul rabdarii dupa atatea minciuni indurate au facut o gaura in steag si l-au fortat sa fuga de la conducerea Romaniei prin proteste publice pe mincinosul-sef - cel care ne cerea in timp ce ne despica visele cu mana lui dreapta: "dragi tovarasi si pretini, sa facem totu' ....".
Trei. Dar obisnuinta-i a doua natura asa ca ... Daca tot ne-am obisnuit cu minciuna , pe cale de consecinta avem:
- absolventi de liceu care dupa cel putin 12 ani de educatie scolara nu stiu sa scrie corect propozitii simple, nu stiu tabla inmultirii si nu pricep nimic din relatia de proportionalitate (daca A este mai mare de 3 ori decat B iar B este mai mic de doua ori decat C atunci A este fata de C ... );
- in fiecare an, cate o armata de studenti la facultati care scot pe banda rulanta licentiati-someri imbecili care de abia reusesc sa gangaveasca denumirea completa a facultati - chipurile - absolvite de ei.
- masteranzi masterizati la nivelul pretului diplomelor de master in ... primite fara nicio noima la taraba diplomelor universitare;
- doctori in diverse domenii de cunoastere de care n-a auzit nici dracu' asta-i varianta eleganta; doctori in stiinte cu lucrari copiate de pe internet, asta-i varianta "de fortza" doctori in ... "Nu cumva si-a mai luat doctoratul in asta si ... " sau "doctorii facuti din doctori care tac malc " asta-i varianta pentru super-doctori!
Patru. Cele doua fete ale romanului de rand.In fiecare an ne plangem de minciunile guvernantilor dar, pe ascuns, incurajam minciuna. Ii repudiem in public pe cei prinsi ca au copiat la bac dar ne batem cu politistii daca vor sa-i prinda pe "ai nostri" copiind la bac dupa ce noi am dat mita ca sa-l promoveze. Ne dorim guvernanti competenti si bine educati dar dam spaga/mita pentru ca fiul/fica nostru/noastra sa aiba macar un cinci la licenta. Vedem ca universul se umple de doctori in ... rahat ... dar nu facem nimic ca sa-l ... vidanjam eficient.
Cinci. Cum vidanjam universul intr-un mod eficient? Cum scapam de minciuna? Cum scapam de mincinosi? Cum scapam de raul acesta? Cum?
Ultima modificare: Marți, 23 Iulie 2013
Adalbert Gabriel Gazdovici, Avocat
Cel mai recent răspuns: edeneve , utilizator 11:18, 5 Februarie 2014
DD si OTV? Cine-s astia? Nu va obositi cu amanuntele ca nu ne privesc pe noi cei din forumul avocatnet.
Haideti sa vedem impreuna cum educatia intru minciuna (prepozitia "intru" are aici exact insemnatatea pe care i-o confera dl C. Noica) s-a facut si inaintea comunismului.

Iată vine-un sol de pace c-o năframă-n vârf de băţ.
Baiazid, privind la dânsul, îl întreabă cu dispreţ:
- Ce vrei tu?
- Noi? Bună pace! ªi de n-o fi cu bănat,
Domnul nostru-ar vrea să vază pe măritul împărat.
La un semn deschisă-i calea şi s-apropie de cort
Un bătrân atât de simplu, după vorbă, după port.

Unu. Stim cu totii ca Mircea I Basarab s-a nascut in 1355 si a fost numit "cel batran" numai dupa moartea sa pentru a-l deosebi de alti Mircea care au domnit? Cei care urmaresc "Game of Thrones" (e mult mai realist decat Scrisoarea III :rofl: ) s-au familiarizat cu expresia "first of his name" care in romana s-ar traduce prin "primul/cel mai vechi cu acest nume" Acum v-ati prins ce inseamna "cel batran" si de ce-i ziceau astfel cei care notau postum ca domnul Mircea Basarab avea in 1395 cu 6 ani mai putin decat am eu acum?
Doi. Simplu si modest dupa vorba, dupa port? :O Mircea I Basarab, la fel ca oricare alt conducator din timpul sau apare in absolut toate actele oficiale impopotonat cu tot felul de titluri care de care mai caraghioase si mai ridicole, titluri in semnificatia carora sunt convins ca nimeni nu credea in mod serios dar care erau puse ca sa impresioneze inamicul. Sa vedem cum singur se prenumea "batranul" si "modest" Mircea Basarab: „În Hristos Dumnezeu, binecredinciosul și de Hristos iubitorul și singur stăpânitorul, Io Mircea mare voievod și domn...etc. etc. etc.” Pliiin de modestie, nu-i asa? Sa stiti ca nici mie nu-mi pare.


- Tu eşti Mircea?
- Da-mpărate!
- Am venit să mi te-nchini,
De nu, schimb a ta coroană într-o ramură de spini.
- Orice gând ai, împărate, şi oricum vei fi sosit,
Cât suntem încă pe pace, eu îţi zic: Bine-ai venit!

:sorry: Aici a fost strecurata o mica ironie de care nu-mi aduc aminte ca profersorul de limba romana sa o fi discutat "la clasa". MIrcea Basarab ii taie vorba si elanul lui Baiazid si-l face nepoliticos si prost crescut. Cum se intampla asta? Sa vedem. Sa zicem ca sunteti avocat si ca stati la o masa intr-un restaurant decent, dupa un gratar si o bere/doua platite de clientul/reclamant Baiazid Ildirim si discutati cu acesta despre problemele lui cu partea adversa, legal citata la Rovine, paratul Mircea I Basarab. In timp ce savurati gratarul si finalizati armonios digestia cu inca o bere, apare un tip modest imbracat care pare sa caute hartza sau atentie din partea publicului. Dupa ce Baiazid ii verifica identitatea si-i sugereaza ca opozitia la mediere poate fi extrem de spinoasa pentru el aude raspunsul lui Mircea care, dupa ce-i arata degetul mijlociu ii arata ca ignora complet amenintarile si-i spune: Ai uitat sa zici "Buna ziua! fraiere!" :thumbup: Se poate ceva mai brucewillis de atat? Nu. Baiazid + avocatu' =0 Mircea Basarab (chiar batran) = 1

Despre partea închinării însă, Doamne, să ne ierţi;
Dar acu vei vrea cu oaste şi război ca să ne cerţi,
Ori vei vrea să faci întoarsă de pe-acuma a ta cale,
Să ne dai un semn şi nouă de mila Măriei tale...
De-o fi una, de-o fi alta... Ce e scris şi pentru noi,
Bucuroşi le-om duce toate, de e pace, de-i război.


Noi vrem pace, arata-ne ca esti milos! Alte ironii. Baiazid ajunge la limita rabdarii

- Cum? Când lumea mi-e deschisă, a privi gândeşti că pot
Ca întreg Aliotmanul să se-mpiedice de-un ciot?
O, tu nici visezi, bătrâne, câţi în cale mi s-au pus!
Toată floarea cea vestită a întregului Apus,
Tot ce stă în umbra crucii, împăraţi şi regi s-adună
Să dea piept cu uraganul ridicat de semilună.
S-a-mbrăcat în zale lucii cavalerii de la Malta,
Papa cu-a lui trei coroane, puse una peste alta,
Fulgerele adunat-au contra fulgerului care
În turbarea-i furtunoasă a cuprins pământ şi mare.
N-au avut decât cu ochiul ori cu mâna semn a face,
ªi Apusul îşi împinse toate neamurile-ncoace;
Pentru-a crucii biruinţă se mişcară râuri-râuri,
Ori din codri răscolite, ori stârnite din pustiuri;
Zguduind din pace-adâncă ale lumii începuturi,
Înnegrind tot orizontul cu-a lor zeci de mii de scuturi,
Se mişcau îngrozitoare ca păduri de lănci şi săbii,
Tremura înspăimântată marea de-ale lor corăbii!...


Si are o criza de nervi. Este atat de nervos incat ajunge sa se laude singur ... si se lauda pana cand ajunge sa se laude cu ceea ce inca n-a facut ... pentru ca Batalia de la Nicopole urma sa aiba loc doar anul urmator celui in care Baiazid se lauda. De ce nu s-a laudat Baiazid cu castigarea bataliei de la Ankara din 1402 in loc de Nicopole 1396 nici macar Eminescu nu stie sa ne zica. Sau poate ca e faptul ca Ankara 1402 e infrangere iar Nicopole 1396 e victorie si atunci se poate sa te lauzi cu ele chiar in 1395? Whatever! Cum ar zice fratele Dan.

Este atat de nervos incat ajunge sa exagereze sa-l faca "mosneag" pe un om mai batran doar cu un an decat el (Baiazid era nascut in 1354) si sa accepte ca batalia de la Nicopole din anul urmator a avut loc in urma.

La Nicopole văzut-ai câte tabere s-au strâns
Ca să steie înainte-mi ca şi zidul neînvins.
Când văzui a lor mulţime, câtă frunză, câtă iarbă,
Cu o ură ne'mpăcată mi-am şoptit atunci în barbă,
Am jurat ca peste dânşii să trec falnic, fără păs,
Din pristolul de la Roma să dau calului ovăs...
ªi de crunta-mi vijelie tu te aperi c-un toiag?
ªi, purtat de biruinţă, să mă-mpiedec de-un moşneag?


Uitand ca sunt "dineri" (astfel le zice la Varfurile celor de aceeasi varsta) adica din acelasi leat, Mircea Basarab este revoltat ca-i facut mosneag si-i raspunde cat se poate de dur lui Baiazid:

- De-un moşneag, da, împărate, căci moşneagul ce priveşti
Nu e om de rând, el este domnul Ţării Româneşti.
Eu nu ţi-aş dori vrodată să ajungi să ne cunoşti,
Nici ca Dunărea să-nece spumegând a tale oşti.
După vremuri mulţi veniră, începând cu acel oaspe,
Ce din vechi se pomeneşte, cu Dariu a lui Istaspe;
Mulţi durară, după vremuri, peste Dunăre vrun pod,
De-au trecut cu spaima lumii şi mulţime de norod;
Împăraţi pe care lumea nu putea să-i mai încapă
Au venit şi-n ţara noastră de-au cerut pământ şi apă -
ªi nu voi ca să mă laud, nici că voi să te-nspăimânt,
Cum veniră, se făcură toţi o apă ş-un pământ.
Te făleşti că înainte-ţi răsturnat-ai valvârtej
Oştile leite-n zale de-mpăraţi şi de viteji?
Tu te lauzi că Apusul înainte ţi s-a pus?...
Ce-i mâna pe ei în luptă, ce-au voit acel Apus?
Laurii voiau să-i smulgă de pe funtea ta de fier,
A credinţei biruinţă căta orice cavaler.

Apoi, urmeaza un fragment din simfonia a VI-a bis romana "Patetica"
Eu? Îmi apăr sărăcia şi nevoile şi neamul...
ªi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, râul, ramul,
Mi-e prieten numai mie, iară ţie duşman este,
Duşmănit vei fi de toate, făr-a prinde chiar de veste;
N-avem oşti, dară iubirea de moşie e un zid
Care nu se-nfiorează de-a ta faimă, Baiazid!


Aici, puteti sa va inchipuiti ca Eminescu credea cu adevarat in lupta pentru apararea saraciei si nevoilor si neamului dusa de printul iubit de Dumnezue Mircea Basarb si sa inchideti cartile de istorie si sa adormiti linistiti.
Sau puteti sa va intrebati "ce voia oare poetul sa zica prin ..."? si sa va zvarcoliti pana in iarna printre cearsafuri jilave de intrebari: Mintea Eminscu deliberat? Era doar usor inconstient? Nu-si dadea seama ca astfel face rau? De ce ne "infrumusetam" istoria? De ce sa mintim ca stramosii nostri erau altfel decat au fost? De ce?



u.b.i.k. a scris:


Aici, puteti sa va inchipuiti ca Eminescu credea cu adevarat in lupta pentru apararea saraciei si nevoilor si neamului dusa de printul iubit de Dumnezue Mircea Basarb si sa inchideti cartile de istorie si sa adormiti linistiti.
Sau puteti sa va intrebati "ce voia oare poetul sa zica prin ..."? si sa va zvarcoliti pana in iarna printre cearsafuri jilave de intrebari: Mintea Eminscu deliberat? Era doar usor inconstient? Nu-si dadea seama ca astfel face rau? De ce ne "infrumusetam" istoria? De ce sa mintim ca stramosii nostri erau altfel decat au fost? De ce?






u.b.i.k., omiteţi esenţialul: Scrisoarea a III-a nu este o lucrare de istorie. Aşa cum nu sunt nici Cidul, nici Cîntecele lui Roland, nici Iliada sau Odiseea.
themis a scris:

u.b.i.k. a scris:




u.b.i.k., omiteţi esenţialul: Scrisoarea a III-a nu este o lucrare de istorie. Aşa cum nu sunt nici Cidul, nici Cîntecele lui Roland, nici Iliada sau Odiseea.


Domnule, faptul ca Scrisoarea a III-a nu este o lucrare istorica, este prea putin relevant...in mintea unor copii, se contureaza un eveniment istoric, o fapta reala din istoria romanilor...
Cati dintre acesti copii, urmeaza sa faca o analiza amanuntita, in viitor, a istoriei romanilor ? Vor ramane pentru totdeauna cu o imagine gresita, imprimata in creierul fiecaruia la o varsta frageda...
Eu unul, am ramas impresionat de comentariul colegului de forum si am de gand sa sun in zilele ce urmeaza un profesor de istorie pentru a ma edifica amanuntit in legatura cu acest subiect. Mie unul, nimeni nu mi-a prezentat aceasta poezie celebra intr-o lumina atat de ciudata...nu sunt istoric, dar "cancanul" mi-a trezit un interes teribil...
:hm: Eu cred ca adevarata problema nu este imaginea gresita pe care si-ar forma-o copiii, ci felul in care sunt invatati sa gandeasca.
Practic, esti invatat sa iei totul de-a gata procesat, fara intrebari si trairi emotionale uitand ca pe la trei ani ai isterizat toti adultii cu clasicul "de ce".
De cate ori, te-ai uitat la un creion spre exemplu si i-ai gasit o alta intrebuintare decat aia data de natura obisnuintei?
Marea problema nu este ca Eminescu ar fi mintit sau ar fi inflorit istoria. Poate era mare patriot si vroia sa scrie ceva magnific. Sau poate avea alte motive...
Ci marea problema, cum am spus mai sus, este lipsa noastra de inertie, de miscarea asta by default, "crede si nu cerceta".
Cand o sa ajungem sa ne putem intrebari despre toate (na, ca fara sa vreau mi-a venit un vers de Eminescu "Ce e rau si ce e bine..." :giggle: ) si o sa analizam si o sa filtram informatiile care ajung la noi, poate ne putem elibera si de mituri si minciuna.
Cand ne vom pune intrebari in fiecare zi, vom deveni o natiune de filozofi...oamenii se pregatesc intens pe un anumit sector de activitate si cauta sa devina profesionisti prin munca...nu au timp sa contempleze adevarurile universului. O viata comuna inseamna ore multe de munca, de cercetare, strict pe domeniul in care profesesi, alte ore in sanul familiei...viata nu permite polivalenta culturala, decat rareori...asa cum exista adevaruri istorice, exista si adevaruri matematice, adevaruri filozofice, adevaruri tehnice, medicale...etc. Cetatenilor trebuie sa li se ofere lucruri corecte si nu sa piarda o viata cercetand. Ce sens mai are cercetarea, cand a fost facuta de altcineva? Cercetarea inseamna continuarea celor cunoscute deja...

Alte discuții în legătură

Adevar si minciuna trope_doi trope_doi “Uneori adevarul iese la suprafata fara sa fie cautat” (Menandros) Foarte multi oameni scriu si/sau vorbesc despre adevar… Unii spun: ... (vezi toată discuția)
Afirmatii facute in fata instantei si dovedite ca neadevarate - consecinte ContSters338989 ContSters338989 In cererea reconventionala , piritii au mintit faptul ca au construit intreaga casa ce se afla in litigiu . Expertiza a demonstrat ca imobilul este acolo din ... (vezi toată discuția)
De ce nu sunt depistati martorii mincinosi chiar atunci cand depun marturie? ionescuioanamaria ionescuioanamaria De ce nu sunt depistati martorii mincinosi chiar atunci la procese dupa ce au depus marturie? Oare de ce se numesc avocati, judecatori si procurori, daca nu ... (vezi toată discuția)