avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 121 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Propunere a șefului RAR: orice autoturism cu volan pe ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Propunere a șefului RAR: orice autoturism cu volan pe dreapta (UE/non-UE) să se omologheze, iar apoi sa fie respins la primul ITP dacă nu a schimbat volanul. Ce opinie juridică aveți?

Buna ziua! As aprecia daca cineva care cunoaste legislatia europeana din domeniu, mi-ar putea da un raspuns. Multumesc anticipat.
S-a dat o lege in August care interzice omologarea masinilor cu volan pe dreapta fin afara UE. Pana aici e ok, nu e nimic care sa contravina legislatiei europene si nu afe teaza nicium masinile provenite din state UE. In schimb, am mai aflat de o alta propunere a sefului RAR, George Dinca - orice autoturism cu volan pe dreapta, indiferent de unde provine, sa se omologheze, iar apoi sa fie respins la primul ITP, daca nu a schimbat volanul. Pe langa faptul ca este o contradictie (de ce ai omologa o masina care nu corespunde cerintelor ITP), aici mi se pare ca incalca decizia Consiliului European - orice masina ce are omologare de tip european poate merge nestingherita si poate fi inmatriculata in orice stat UE indiferent de locul volanului. Din cate stiu eu, RAR a mai incercat sa schimbe regulile ITP sa te oblige sa muti volanul, dar nu au reusit tocmai pentru ca este ilegal sa obligi la asa ceva. Vedeti cazul Poloniei si cel al Lituaniei. In cazul in care se baga abuziv aceasta lege, as putea si eu sa o contest la curtile europene asa cum au facut cei din Polonia, spre exemplu? Precizez ca ma intereseaza strict puncte de vedere juridice, nu opinii legate de siguranta etc.
Va multumesc!
Ultima modificare: Duminică, 26 August 2018
Manuela Rășină, administrator
Cel mai recent răspuns: Cta25 , utilizator 01:31, 15 Noiembrie 2018
@Adrian Dimitriu

Cred ca impactul este mai mare decat credeti. In cazul Poloniei s-a dat verdictul pe baza reclamatiei unui singur om care pierduse in instantele nationale si a reclamat apoi la UE. Orice lege s-ar da pe viitor, nimic nu va putea scoate legal din joc masinile deja inmatriculate. Oricum, va multumesc pentru contributie. Este doar in stadiul de lobby orice lege s-ar vrea data, deci inca niciun stat nu le poate interzice legal. Si tocmai pentru ca sunt alegeri europarlamentare la anul, tocmai de aia nu se ca baga nimeni sa interzica drepturi. Apropo, am folosit generic infringement, ma gandeam pur si simplu la o decizie a instantei UE impotriva unei reguli a unui stat, nu neaparat si cu infringement
Ultima modificare: Luni, 3 Septembrie 2018
Manuela Rășină, administrator
~ Conținut șters la cerere ~
Corect, aceste modificari sunt si acum prevazute de lege. Atat cand inmatriculezi in Anglia o masina cu volan stanga, sau in Germania (de ex) o masina cu volan dreapta, trebuie lucrat la faruri, lampa de ceata si vitezometru. Multe masini noi au afisaj digital, deci e usor de trecut de la mile in km. In Germania mai este necesara si montarea unor oglinzi speciale periscopice. Dar e un fapt: UE ‘sustine’ (indiferent din ce motive, mai mult sau mai putin ortodoxe) inmatricularea pe partea gresita, cu diverse modificari (dar nu la locul volanului). Eu inteleg ratiunile din care se vrea interzicerea (vizibilitatea relativa la locul soferului fata de axul drumului). Tot ce spuneam este ca, din cate inteleg eu, aceste ratiuni/frici/opinii/preferinte nu sunt considerate de UE ca un argument destul de bun pentru ca inmatricularea sa fie interzisa. Cred ca o sa pun mai tarziu un link cu cazul Poloniei unde UE spune ca argumentul sigurantei nu convinge. (asta legat de aspectul numarul 2). Faptul ca noi consideram intemeiata interzicerea, e alta treaba, dar daca UE zice nu, atunci ramane nu :))

PS - opinia mea personala este ca accidentele care s-au produs in depasiri tin mai mult de intelectul celui care tine covrigul in mana. Este evident ca daca nu esti 100% sigur ca nu vine nimic, nu ar trebui nici macar sa iesi putin de pe banda ca sa vezi mai bine. Daca nu ai vizibilitate, pur si simplu nu iesi deloc de pe banda, stai mai in spate ca sa vezi, exista variante. Recunosc ca aceste masini in unele cazuri sunt conduse de niste specimene mai... speciale, care se comporta in feluri dubioase si in alte aspecte ale vietii, dar as vrea ca discutia sa ramana pe terenul juridic.
Ultima modificare: Luni, 3 Septembrie 2018
Manuela Rășină, administrator
~ Conținut șters la cerere ~
Pentru amatorii de limba engleza, postez un articol legat de problema Poloniei + conferinta de presa UE pe aceasta tema + un link de pe wikipedia cu cazul polonezului card a inceput totul:
[ link extern ] /
[ link extern ]
[ link extern ]
Pe scurt, un polonez vine acasa cu masina din Anglia si vrea sa o inmatriculeze. Afla ca polonezii (pui) nu au chef de asta. Se adreseaza instantelor nationale. Pierde. Trece problema la instantele internationale UE. Castiga. Ele spun ca argumentul sigurantei nu convinge (Polonia invoca acelasi argument ca si Romania). Polonezii se vad obligati sa ii inmatriculeze omului masina (nu fara sa mai comenteze putin).
Analizati va rog posibilitatea ca acest scenariu sa se repete si in RO.

Alte discuții în legătură

Amenda si retinere certificat la autovehicul inmatriculat in grecia, pentru folii pe geamuri laterale fata Phlom Phlom Buna seara! In urma cu putin timp am venit in vizita in Romania la neamuri, cu masina personala, inmatriculata in Grecia. Astazi am fost oprit in trafic de ... (vezi toată discuția)
Inmatriculare rhd tomatopotato tomatopotato imi poate spune si mie cineva daca e posibila sau nu inmatricularea masinilor RHD fara modificare bord ? parerile sunt impartite si sunt fel si fel de cazuri ... (vezi toată discuția)
Modificare masina cu volan pe dreapta adusa din anglia leorot leorot Intentionez sa cumpar o masina din Anglia cu volan pe dreapta. 1.Stie cineva daca in acte se mentioneaza ca masina are volan pe dreapta ? 2. Daca montez ... (vezi toată discuția)