La Senat au fost depuse recent două proiecte de lege prin care se va modifica legislația referitoare la prezența străinilor în România. Primul vizează extinderea perioadei de ședere temporară de la unu la doi ani, iar cel de-al doilea propune dublarea valabilității autorizației de muncă la doi ani, în concordanță cu prelungirea perioadei de ședere. Inițiativele sunt justificate de nevoia de adaptare la contextul actual al pieței muncii, respectiv prezența în țară a unui număr din ce în ce mai mare de muncitori străini, și sunt menite a proteja firmele care folosesc forță de muncă ce provine din afara Uniunii Europene. Citește articolul
Într-o Uniune Europeană (UE) în continuă schimbare, cu piețe naționale ale muncii avide de competențe și talente noi, Comisia Europeană a pus bazele unei noi inițiative menite să ajute angajatorii din UE. Prin Pachetul său privind competențele și mobilitatea talentelor, Comisia își propune să atragă și să faciliteze mobilitatea forței de muncă calificate din afara granițelor UE, o mișcare strategică în cadrul Anului european al competențelor. Mai exact, Comisia propune crearea unei rezerve de talente la nivelul UE pentru a facilita recrutarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă din țări din afara UE pentru ocupațiile cu deficit de forță de muncă din Uniune. Prima platformă din UE de acest tip, o inovație, practic, dar participarea la rezerva de talente nu va fi obligatorie pentru statele membre, cu toate că deficitul actual al forței de muncă din România ne demonstrează că și țara noastră ar trebui să participe. Citește articolul
Primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin fără aviz de angajare sau de detaşare, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă ori a străinilor care se află ilegal pe teritoriul României este sancționată de lege cu amenzi între 10.000 și 20.000 de lei. Pe lângă amenzi însă, angajatorii riscă și sancțiuni complementare. Citește articolul
O aparentă simplificare procedurală anunțată recent de Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI), în legătură cu solicitarea avizelor de angajare a străinilor, s-ar putea dovedi problematică pentru angajatori, susțin specialiștii. Citește articolul
Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) a anunțat mai devreme că vine în sprijinul angajatorilor interesați de primirea la muncă a străinilor cu eliminarea unor documente ce le sunt cerute acum în aplicația Portal IGI, printre care se numără, de exemplu, dovada publicării prin mijloace de informare în masă din România a unui anunț pentru ocuparea locului de muncă vacant. Citește articolul
Primele concluzii ale campaniei naționale a inspectorilor de muncă pentru verificarea respectării de către cei vizați a prevederilor legale referitoare la relațiile de muncă și la regimul juridic aplicabil străinilor pe teritoriul României arată că angajatorii nu respectă regulile privind timpul de muncă și repausul, orele suplimentare și concediul de odihnă, că salariile nu sunt plătite la timp și că există firme care acționează ca agenți de muncă temporară care nu sunt autorizate conform legii. Citește articolul
Deoarece nevoia de forță de muncă cerută în unele sectoare de activitate sau meserii nu poate fi acoperită de lucrătorii români sau cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, a fost stabilit, de către Guvern, ca numărul de lucrători străini care vor putea să lucreze în România să fie, în 2023, la fel cel din acest an. Citește articolul
Pentru a corecta situația întâlnită înainte, respectiv o durată mare a procedurilor necesare angajării unor lucrători din alte țări, generată, în principal, de creșterea numărului de angajați străini admiși pe piața muncii din România, autoritățile de la noi au adus, printr-o ordonanță oficializată aseară, o serie de modificări legislației din domeniu, scopul lor principal fiind facilitarea angajării lucrătorilor proveniți din afara granițelor. Citește articolul
Procedura specială de încadrare în muncă a cetățenilor ucraineni în România, dată de Guvern în martie, le asigură acestora accesul mult mai ușor la un loc de muncă în România. În cazul, destul de probabil, că aceștia nu vorbesc limba română și nu înțeleg documentele pe care le semnează, necesitatea angajatorului de a apela la serviciile unui translator, preferabil autorizat, e evidentă. O precizare utilă legată de declarația pe propria răspundere ce trebuie dată în acest proces: Citește articolul
Contingentul de lucrători străini pentru care angajatorii pot obține avize de muncă a fost dublat, de la 50.000 în 2021, la 100.000 în 2022, potrivit unei hotărâri de Guvern oficializate vineri. Motivele care au stat la această dublare a contingentului sunt lipsa forței de muncă din țara noastră și solicitările venite din partea firmelor care vor să angajeze cetățeni din afara Uniunii Europene (UE). Citește articolul