Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar încheiat, conform legislației în vigoare. De câțiva ani, inventarierea este obligatorie și în cazul companiilor care împart trimestrial dividende. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. Citește articolul
Senatul a votat favorabil un proiect de lege ce ar respinge Ordonanța de urgență nr. 111/2020, adică acel act normativ ce a adus o serie de modificări considerabile legislației din domeniul prevenirii spălării banilor, Legea nr. 129/2019. Ar fi înlăturate atât obligații noi de conformare pentru firme sau agenți imobiliari, cât și chestiuni privitoare la declarația privind beneficiarul real. Proiectul, însă, trebuie să mai primească și votul decisiv al Camerei Deputaților, pentru a fi adoptat de Parlament. Citește articolul
În ultima perioadă, a apărut o serie de schimbări importante pentru entitățile ce trebuie să respecte legislația privind prevenirea spălării banilor și a faptelor de terorism. Schimbările variază de la crearea mai multor instrumente prin care autoritățile să poată accesa informațiile bancare ale firmelor la modificări aduse obligațiilor de depunere a declarației privind beneficiarul real. Citește articolul
Firmele de contabilitate, avocații și alte entități raportoare au anumite obligații de cunoaștere a clientelei în temeiul legii privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. Prevederile acestei legi au fost completate de curând cu un set de norme de punere în aplicare, cu referiri inclusiv la măsurile de cunoaștere a clientelei și păstrării documentelor relevanteccare atestă identitatea clienților și faptul că au fost respectate obligațiile de cunoaștere a clientelei. Aceste documente trebuie menținute de către entitățile raportoare pentru o perioadă de cel puțin cinci ani. Altcumva, riscă amenzi ridicate de la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Citește articolul
Entitățile raportoare din Legea pentru prevenirea și combaterea spălării banilor trebuie să stabilească politici și norme interne, mecanisme de control și proceduri de administrare a riscurilor. Toate aceste proceduri trebuie cunoscute de angajați, care trebuie instruiți în acest scop. Aceste obligații sunt ușor detaliate acum în normele de aplicare ale legii, recent publicate. Citește articolul
De la începutul anului trecut, numeroase acte normative au intrat în vigoare aducând pentru firmele din România noi obligații, dar și eliminând unele dintre ele, în relația cu statul: de la domeniul combaterii spălării banilor, al francizei, al obligațiilor de mediu și de protecția consumatorului. Iată, în mare, cele mai importante noutăți în 2019 în raport cu autoritățile centrale și locale: Citește articolul
O directivă europeană care va oferi protecție angajaților și persoanelor care intră în contact cu firme, atunci când raportează încălcări ale dreptului Uniunii Europene (UE), a fost adoptată de curând. Ea va trebui implementată și în România, în doi ani. Astfel, angajatorii vor fi obligați să adopte, printre altele, măsuri de protecție a salariaților care raportează încălcări ale dreptului Uniunii Europene. Citește articolul
O plachetă specială pe care scrie că unitatea are activitatea oprită temporar de Autoritatea Națională de Protecția Consumatorului (ANPC) trebuie afișată, de astăzi, de către comercianții sancționați în acest fel. Dacă nu fac așa, comercianții riscă o amendă de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Firmele din sectorul alimentar sunt obligate, mai nou, să anunțe încetarea activității și motivul celor de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Un model de notificare este cuprins și el în recente modificări cuprinse într-un ordin al Autorității. Citește articolul
Firmele al căror obiect de activitate presupune un contact permanent cu clienții ar trebui să poată face dovada că efectuează periodic operațiuni de dezinfecție, dezinsecție și deratizare. Reglementările de la noi impun inclusiv periodicitatea cu care ar trebui făcute dezinsecțiile și deratizările de către unitățile de folosință publică, iar sancțiunile ce pot fi aplicate celor care sunt obligați să le facă și le neglijează pot ajunge și la 8.000 de lei. Citește articolul