În curând, contribuabilii vor avea o procedură de care se vor putea folosi atunci când furnizorii lor nu le transmit, prin sistemul e-Factura, facturile electronice pentru bunuri sau servicii. Dar, până la apariția procedurii, firmele de bună-credință se pot folosi deocamdată doar de „amenințări” cu notificarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în cazul refuzurilor sau întârzierilor. Citește articolul
Chestiunea modului în care se calculează termenul de cinci zile calendaristice pentru transmiterea facturilor în e-Factura e departe de a fi tranșată. Potrivit fiscaliștilor de la Nowium, interpretarea publicată recent de Ministerul Finanțelor (MF) este contrazisă chiar de legislația în vigoare, iar contribuabilii sancționați pentru întârzieri de o zi (sau, uneori, mai multe) pot contesta cu succes contravențiile. Citește articolul
Folosirea e-Factura pentru relația B2B a trecut, din iulie 2024, la un alt nivel - sistemul este singurul canal pentru transmiterea facturilor electronice (cu implicații la deducerea TVA), termenul de transmitere s-a redus la cinci zile calendaristice și se pot aplica noi amenzi. În aceste condiții, importanța verificărilor și reconcilierilor periodice este vitală pentru contribuabilii care vor să evite problemele în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază specialiștii de la EY România. Citește articolul
Ministerul Finanțelor (MF) venise recent cu o clarificare în care explica modul de calcul al termenului de cinci zile pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura, doar că această clarificare a venit printr-o simplă postare pe pagina sa de Facebook. Ulterior, MF a postat și pe site-ul propriu aceeași clarificare, în secțiunea dedicată sistemului e-Factura. Citește articolul
Problema spinoasă a modului de calcul al termenului de cinci zile calendaristice, în care trebuie transmise facturile în sistemul e-Factura, a fost „rezolvată” de Ministerul Finanțelor (MF) printr-o simplă postare pe Facebook. Însă această clarificare n-are nicio valoare reală pentru contribuabili, potrivit specialiștilor. Citește articolul
Una dintre marile dileme ale săptămânilor recente este cum se calculează termenul de cinci zile calendaristice în care contribuabilii trebuie să transmită în e-Factura facturile electronice pe care le emit în relația B2B. Potrivit specialiștilor, prima zi a termenului este cea de după ziua emiterii facturii, iar ultima dintre cele cinci zile se pune la calcul, fără să se adauge o zi suplimentară. În plus, așteptăm în aceste zile inclusiv o poziție publică oficială a autorităților. Citește articolul
Trei probleme legislative legate de TVA au fost identificate recent de Camera Consultanților Fiscali (CCF), care consideră că acestea trebuie rezolvate urgent de către autorități. Două dintre ele vizează contribuabilii care au codul de TVA anulat, în timp ce a treia vizează transportul internațional de persoane. Citește articolul
Doi identificatori complet noi urmează să fie introduși în relația contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG inițiat recent. Mai precis, este vorba de numărul de identificare digitală (așa-numitul „CNP fiscal”) și de identificatorul nefiscal. Citește articolul
Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite. Citește articolul
În cadrul legal primar al e-Factura au fost introduse, în iulie 2024, noi situații în care facturile nu trebuie transmise în sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Citește articolul