avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 199 soluții astăzi
Acasă Subiect: digitalizare anaf
Subiect: digitalizare anaf
ACCES PREMIUM

UPDATE Normele SAF-T, oficializate: Firmele mari vor folosi D406 din ianuarie sau iulie, cele mijlocii - din 2023 și cele mici - din 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 4479 | Timp de citire: 4 min.

Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost publicate aseară în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din ordinul ce le include reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022 (dacă au fost încadrate la această categorie și în 2021) sau din iulie 2022 (dacă devin mari contribuabili la 1 ianuarie 2022), în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Oficial: Facturarea electronică va fi disponibilă pentru companii prin SPV. Cum va funcționa sistemul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 0 | 2301 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice și juridice care vor opta pentru folosirea sistemului de facturare electronică al statului (e-Factura) vor trebui să aibă cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru a-l accesa efectiv, conform unui ordin publicat aseară în Monitorul Oficial de Ministerul Finanțelor. e-Factura va avea două mari componente, facturile emise în relația cu statul (B2G) și cele emise în relația cu partenerii de afaceri (B2B), însă momentan numai prima va fi operațională. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Oficial: Cum o să procedeze cei care vor să opteze pentru facturarea electronică în relația cu alte firme

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
2 Noiembrie 2021 | 2 | 4201 | Timp de citire: 3 min.

Procedura de înscriere în Registrul e-Factura, care va fi utilă pentru companiile care vor dori să folosească facturarea electronică în relația cu alte firme (B2B), a fost stabilită luni printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, autoritățile au început să pună la punct cadrul legal secundar necesar pentru ca sistemul de facturare electronică să devină operațional până pe 6 noiembrie 2021. Totuși, în primă fază, operațională va fi partea de facturare electronică în relația cu statul (B2G), partea pentru relația dintre firme urmând să devină operațională ulterior. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Firmele care optează pentru e-Factura vor emite facturi ca și până acum partenerilor de afaceri neînscriși în sistem

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2021 | 0 | 1458 | Timp de citire: 2 min.

În contexul în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, va fi implementat până pe data de 6 noiembrie, firmele care vor alege să se înscrie în Registrul RO e-Factura vor respecta, în relația partenerii de afaceri care nu vor aplica acest sistem, aceleași reguli de emitere a facturii ca și până acum. Mai exact, vor emite celor înscriși în sistem facturi electronice, în timp ce le vor emite facturi colaboratorilor care nu aplică RO e-Factura respectând aceleași reguli și folosind aceleași sisteme sau programe informatice de contabilitate ca și până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce schimbări sunt așteptate, în privința inspecțiilor fiscale, în următorii ani. Crește importanța raportărilor corecte

Deloitte România în Contabil și fiscal
21 Octombrie 2021 | 0 | 1668 | Timp de citire: 3 min.

Acțiunile asumate de România în domeniul fiscal pentru următorii ani, inclusiv cele cuprinse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la finalul anului 2024, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care implementarea lor îl va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificările fiscale adoptate anul acesta indică iminența unor schimbări și în privința inspecțiilor fiscale, mai exact în frecvența acestora, eficiența și modul lor de desfășurare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Facturarea electronică este opțională atât în relația cu statul, cât și în relația cu partenerii de afaceri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Octombrie 2021 | 0 | 3066 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul de facturare electronică pregătit de autorități este opțional pentru contribuabili, adică atât în relația firmelor cu statul, cât și în relația dintre firme. Așa reiese din ordonanța de urgență care reglementează sistemul e-Factura în România, informația fiind confirmată de specialiști. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Factura are cadru legal oficial: Sistemul va deveni funcțional până pe 6 noiembrie

Anca Cernat în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 1 | 4092 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, urmează să fie operaționalizat curând, potrivit unui OUG publicat joi în Monitorul Oficial. Deși se anunțase inițial că sistemul ar trebui să funcționeze de la 1 octombrie, acesta va deveni operațional în cel mult 30 de zile de la momentul publicării, adică până pe data de 6 noiembrie 2021. Sistemul va viza inițial relația firmelor cu statul, în domeniul achizițiilor publice, iar ulterior va viza relația între firme, fiind opțional în ambele cazuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trecerea la SAF-T în doar câteva luni e problematică pentru firme

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 0 | 1603 | Timp de citire: 2 min.

Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fiscul n-a făcut încă reclasificarea firmelor anunțată pentru 2021, deși aceasta va influența bugetele implementării SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 0 | 2566 | Timp de citire: 3 min.

Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Facturare: Documentația tehnică a fost publicată de MF și au început testele în relația firmelor cu statul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Septembrie 2021 | 0 | 3990 | Timp de citire: 3 min.

De astăzi au început testele pentru programul-pilot privind facturarea electronică, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a publicat aseară documentația tehnică necesară, urmând ca acesta să devină funcțional de la 1 octombrie 2021. În această primă fază, facturarea electronică este folosită numai în relația companiilor cu autoritățile și instituțiile publice (pentru achiziții publice), urmând ca sistemul să fie extins ulterior și la relația dintre operatorii economici. Citește articolul