avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 450 soluții astăzi
Acasă Subiect: digitalizare anaf
Subiect: digitalizare anaf
ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Facturarea electronică este opțională atât în relația cu statul, cât și în relația cu partenerii de afaceri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Octombrie 2021 | 0 | 3148 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul de facturare electronică pregătit de autorități este opțional pentru contribuabili, adică atât în relația firmelor cu statul, cât și în relația dintre firme. Așa reiese din ordonanța de urgență care reglementează sistemul e-Factura în România, informația fiind confirmată de specialiști. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Factura are cadru legal oficial: Sistemul va deveni funcțional până pe 6 noiembrie

Anca Cernat în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 1 | 4177 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, urmează să fie operaționalizat curând, potrivit unui OUG publicat joi în Monitorul Oficial. Deși se anunțase inițial că sistemul ar trebui să funcționeze de la 1 octombrie, acesta va deveni operațional în cel mult 30 de zile de la momentul publicării, adică până pe data de 6 noiembrie 2021. Sistemul va viza inițial relația firmelor cu statul, în domeniul achizițiilor publice, iar ulterior va viza relația între firme, fiind opțional în ambele cazuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trecerea la SAF-T în doar câteva luni e problematică pentru firme

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 0 | 1622 | Timp de citire: 2 min.

Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fiscul n-a făcut încă reclasificarea firmelor anunțată pentru 2021, deși aceasta va influența bugetele implementării SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 0 | 2651 | Timp de citire: 3 min.

Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Facturare: Documentația tehnică a fost publicată de MF și au început testele în relația firmelor cu statul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Septembrie 2021 | 0 | 4040 | Timp de citire: 3 min.

De astăzi au început testele pentru programul-pilot privind facturarea electronică, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a publicat aseară documentația tehnică necesară, urmând ca acesta să devină funcțional de la 1 octombrie 2021. În această primă fază, facturarea electronică este folosită numai în relația companiilor cu autoritățile și instituțiile publice (pentru achiziții publice), urmând ca sistemul să fie extins ulterior și la relația dintre operatorii economici. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele mari ar trebui să înceapă pregătirea cât mai repede. Multe ar putea să întârzie cu prima raportare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Septembrie 2021 | 0 | 1864 | Timp de citire: 4 min.

Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Principalele avantaje pentru companii la implementarea SAF-T

PwC România în Taxe și impozite
8 Septembrie 2021 | 0 | 1205 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea fişierului standard de raportare SAF-T a intrat în linie dreaptă, prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală fiind prevăzută obligația depunerii acestui fișier începând cu 1 ianuarie 2022. Însă versiunile finale privind natura informațiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, condițiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate să depună fișierul vor fi aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). După cum au anunțat autoritățile fiscale în ghidul publicat anterior privind SAF-T, într-o primă etapă cei vizați de obligație ar urma să fie marii contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul de raportare SAF-T e deschis pentru testare. Datele trimise de probă nu sunt luate în calcul la analizele fiscale ale ANAF

Deloitte România în Contabil și fiscal
17 August 2021 | 0 | 1877 | Timp de citire: 3 min.

Raportarea în sistemul SAF-T (Standard Audit File for Taxation - Fișierul Standard de Audit pentru Taxe) devine certitudine. Companiile interesate pot începe testarea noului sistem, care, potrivit autorităților, va fi obligatoriu de anul viitor pentru marii contribuabili. Parcurgerea acestui exercițiu este importantă pentru orice societate comercială, indiferent în ce etapă va fi obligată să se conformeze noii proceduri, având în vedere că este vorba de un sistem complet nou, de o complexitate ridicată și cu care trebuie să se familiarizeze până în momentul în care devine obligatoriu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

PNRR: Implementarea clasificării firmelor în funcție de riscul fiscal se va face, până în 2026, cu bani de la UE

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Iunie 2021 | 0 | 873 | Timp de citire: 4 min.

Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interacțiunile contribuabililor cu Fiscul se vor muta tot mai mult online. Ce măsuri și-a asumat Guvernul prin PNRR

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Iunie 2021 | 0 | 1277 | Timp de citire: 5 min.

Unul dintre obiectivele majore ale Guvernului pe zona fiscală, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este reducerea interacțiunii în persoană a contribuabililor cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acest lucru se va face prin creșterea interacțiunii la distanță, odată cu digitalizarea ANAF. Practic, Guvernul va primi bani de la autoritățile europene pentru îndeplinirea obiectivelor din PNRR, astfel că măsurile depind în mică măsură de bugetul României și, teoretic, pot fi implementate mai ușor. Citește articolul