Subiect: verificare documentara fiscala
ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale
TVA: Punerea la dispoziție a propriilor salariați și a autorizației de funcționare, reîncadrată de ANAF din transfer de active în prestare de servicii
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au prezentat recent o speță în care un transfer de active a fost reîncadrat drept prestare de servicii pentru care s-a impus plata TVA-ului. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
24 Iulie 2025 | 10349 | Timp de citire: 4 min.
Regulile controalelor fiscale în 2025
Verificarea documentară: Regulile controlului care se face exclusiv de la distanță
24 Iulie 2025 | 10349 | Timp de citire: 4 min.
Verificarea documentară este singurul tip de control pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl pot derula numai de la distanță, bazându-se pe informațiile pe care le dețin despre contribuabili. Iată care sunt principalele reguli ale așa-numitului desk audit. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF
Deși avea salariați specializați în resurse umane, o firmă a încercat să deducă cheltuielile și TVA-ul cu servicii externe de recrutare
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii au refuzat unei firme dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA-ului aferent pentru serviciile externe de recrutare, din moment ce aceasta avea deja salariați specializați în resurse umane care puteau să facă recrutări. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale
Deși depunea situații financiare, o firmă de pază verificată de ANAF nu declara și nu achita impozit pe profit. Impozitul a fost stabilit retroactiv în baza bilanțurilor
În raportul său cu privire la controalele terminate în martie 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat și cazul unei firme de pază care nu declarase și nu achitase impozitul pe profit, cu toate că întocmea și depunea situații financiare anuale. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale
ANAF a făcut impuneri la o firmă de pază care achita taxele doar pentru o parte dintre salariați, deși toți figurau în Revisal
O firmă de pază care achita taxele doar pentru o parte dintre salariații săi a fost descoperită de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) printr-o simplă comparare a contractelor de muncă raportate în Revisal și a veniturilor și taxelor declarate prin formularul 112. Astfel, inspectorii au făcut o impunere suplimentară consistentă pentru taxe salariale. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Schimbarea de paradigmă privind derularea controalelor fiscale se apropie cu pași repezi: Firmele trebuie să se pregătească înainte de trecerea în 2026
O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Mirela Păunescu, Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București
5 Decembrie 2024 | 2 | 4179 | Timp de citire: 4 min.
Declarația SAF-T crește exponențial volumul și transparența datelor colectate de ANAF și expune contribuabilii care încalcă legea la sancțiuni imediate
5 Decembrie 2024 | 2 | 4179 | Timp de citire: 4 min.
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Spețe din controalele ANAF
Construcții: Două cazuri noi în care s-au anulat facilitățile aplicate de angajatori pentru că activitățile lor erau în afara domeniului
Două cazuri noi în care angajatorii aplicau greșit facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor au fost prezentate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși vorbim de companii care foloseau un cod CAEN acoperit de facilități, activitatea lor efectivă n-avea legătură cu domeniul construcțiilor. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Controale ANAF 2024: Cum mai arată relația cu contribuabilii în contextul verificărilor, potrivit unui sondaj recent
Potrivit datelor oficiale ale Ministerului de Finanțe, doar în primele cinci luni ale anului în curs numărul inspecțiilor fiscale a fost de aproape 10.000, cu mai mult de un miliard de lei adus în plus la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, acțiunile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au fost intensificate, fiind o creștere de 10% a controalelor fiscale, comparativ cu anul 2023. Pe de altă parte, a crescut de aproape patru ori (în 2024 față de anul anterior) și numărul notificărilor de conformare trimise contribuabililor, totul în contextul necesității diminuării deficitului bugetar, dar și al combaterii fraudelor fiscale din economia țării. EY România a realizat un sondaj privind percepția și experiența contribuabililor în relația cu organele de control, în cazul în care s-au aflat în fața unei notificări de conformare ori chiar a unui control, și care au fost rezultatele respectivelor acțiuni ale ANAF. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF
Ridesharing: Impunere suplimentară pentru impozit micro, TVA și taxe salariale la o firmă care nu-și îndeplinise deloc obligațiile fiscale
Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat recent cazul unei companii de ridesharing care nu-și îndeplinise deloc obligațiile fiscale. Prin urmare, s-a făcut o impunere suplimentară atât pentru impozit micro și TVA, cât și pentru taxe salariale. Citește articolul










