Ministrul mediului a recomandat clienților cărora comercianții le refuză plata contravalorii garanției pentru ambalajele care fac parte din Sustemul de garantare - returnare (SGR) să se adreseze Gărzii Naționale de Mediu, instituție care a primit instrucțiuni să sancționeze drastic astfel de contravenții. Amenzile pot ajunge la 50.000 lei. Citește articolul
Deși amenzile pe care Autoritatea Națională pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) le poate administra firmelor pot fi drastice, Autoritatea pune la dispoziția comercianților o serie de instrumente care îi pot ajuta să evite astfel de situații. Unul dintre acestea este solicitarea efectuării unui control voluntar, la cererea comerciantului. Citește articolul
Mai nou, comercianții înregistrați în Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pot folosi o aplicație gratuită, care le vine în ajutor acestora în situația în care colectează manual ambalajele, permițându-le verificarea rapidă a acestora, pentru a vedea dacă respectă regulile SGR. În plus, tot prin această aplicație, comercianții pot solicita RetuRO, administratorul SGR, ridicarea ambalajelor colectate, astfel încât să se reducă spațiul necesar depozitării lor. Citește articolul
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acest sistem se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar. O obligație care le revine este aceea de a informa consumatorii cu privire la procedura de returnare a ambalajelor reciclabile și la metodere de returnare a garanției aferente. Citește articolul
O propunere legislativă adoptată luni la Senat prevede valabilitate pe perioadă nedeterminată pentru acordurile și autorizațiile de funcționare emise de consiliile locale comercianților cu sediu fix, atâta vreme cât nu intervin modificări care să afecteze acordul/autorizația, urmând ca operatorii economici să ceară reautorizarea doar când apar modificări. Pentru asta, anual, operatorii economici vor trebui să depună declarații prin care-și asumă faptul că nu s-au schimbat condițiile ce au stat la baza acordării acordului/autorizației de funcționare. Citește articolul
Experiențele anterioare cu perioadele marilor reduceri le lasă consumatorilor, adesea, un gust amar. Comercianții nu se aliniază prevederilor legislației de protecție a consumatorului, iar fenomenul ajunge să fie atât de răspândit în aceste perioade că e foarte greu de urmărit și sancționat. În spațiul public se vorbește deseori de sancțiunile prea mici pe care le aplică inspectorii, dar sunt acestea realmente atât de mici, în toate cazurile? Dacă ne uităm în diversele acte normative privind obligațiile comercianților, vom vedea că nu. Din toamna aceasta, avem un element de noutate în sistemul sancționator - cazierul comercial. În funcție de implementarea sa, am putea observa, pe termen mediu și lung, o îmbunătățire a respectării legii. Cât despre regimul sancționator, ar mai fi o corecție pe care legiuitorul ar putea să o facă și care ar aduce sancțiunile suferite de comercianți la un nivel superior. Citește articolul