avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 674 soluții astăzi
Acasă Subiect: carte de identitate
Subiect: carte de identitate
ACCES GRATUIT

UPDATE La aceeași adresă nu se vor mai putea înregistra cu actele de identitate mai mult de zece persoane. Măsura, propusă pentru adoptare la votul decisiv

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Martie 2023 | 1 | 5473 | Timp de citire: 2 min.

Regulile stabilite pentru obținerea actelor de identitate urmează să se modifice din nou, conform unui proiect de lege adoptat deja de senatori și care ar putea ajunge curând la votul decisiv al deputaților, după ce marți a primit raport favorabil, astfel încât la aceeași adresă să nu se mai poată înregistra oricâte persoane, ca acum, ci maximum zece. În plus, cel ce găzduiește o persoană care nu are înscrisă în actul de identitate adresa la care, de fapt, locuiește va fi obligat nu să anunțe poliția, ca acum, ci să meargă împreună cu respectiva persoană la evidența persoanelor, pentru a-și da consimțământul de a o lua în spațiu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru obținerea actelor de identitate vor fi prezentate mai puține hârtii

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 4 | 8717 | Timp de citire: 2 min.

O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Au apărut mai multe schimbări legate de cărțile de identitate, inclusiv privind valabilitatea lor. Costul primelor cinci milioane de acte electronice va fi suportat de stat

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 4 | 6953 | Timp de citire: 3 min.

O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cărțile de identitate emise până la sfârșitul anului vor putea fi folosite în continuare ca document de călătorie în străinătate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Februarie 2023 | 0 | 2012 | Timp de citire: 2 min.

În acest an, emiterea cărții electronice de identitate va fi extinsă la nivel național, în condițiile în care acum e posibilă doar în județul Cluj. Cărțile electronice de identitate vor putea fi folosite atât pentru legitimare, cât și ca document de călătorie, alături de pașaport, în țările care le recunosc astfel, în timp ce cărțile de identitate simple, care reprezintă alternativa la actele cu cip (pentru cine nu vrea un document de identitate electronic), vor putea fi folosite doar pentru legitimarea la nivel național. Cărțile de identitate actuale, de fapt, și cele emise până la sfârșitul anului, vor putea fi folosite în continuare ca document de călătorie, atâta timp cât sunt valabile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Din acest an, și copiii mai mici de 14 ani vor putea avea carte de identitate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
2 Februarie 2023 | 0 | 3240 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, se va modifica de mâine, odată cu intrarea în vigoare a unei ordonanțe apărute în acest sens. Printre altele, actul normativ stabilește mai multe detalii privind emiterea cărților de identitate în cazul copiilor cu vârsta de până la 14 ani, măsură care nu e nouă, deoarece a apărut în 2020, dar care, din motive tehnice, nu s-a putut aplica până acum. După cum a anunțat recent șeful Direcției Generale pentru Evidența Populației (DGEP), de anul acesta, și minorii de până la 14 ani vor putea deține o carte de identitate, nu doar cei peste această vârstă, ca acum. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate, posibilă până la sfârșitul anului viitor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2022 | 1 | 2328 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a respecta termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene și a documentelor de ședere emise acestora, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunța, în vara lui 2021, posibilitatea de emitere a cărților electronice de identitate. Totuși, nu toți cetățenii români pot cere acest nou tip de document de identitate, deoarece pe 2 august 2021 a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate, ce se derulează exclusiv în județul Cluj. De atunci, la Cluj au fost eliberate peste 5.400 de astfel de documente de identitate. Potrivit MAI, extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivelul Municipiului București este programată pentru jumătatea anului 2023, iar la nivel național ar urma să se facă până la 31 decembrie 2023. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propuneri pentru extinderea digitalizării serviciilor consulare

Titlul de călătorie va fi eliberat și în formă electronică, iar programarea la consulat se va putea face și online

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2022 | 0 | 944 | Timp de citire: 2 min.

În scopul creșterii gradului de digitalizare a serviciilor consulare, este propusă, printr-un proiect pus recent în dezbaterea senatorilor, posibilitatea de eliberare în formă electronică a titlului de călătorie, documentul pe care îl pot cere de la consulate cei ce-și pierd pașaportul sau actele de identitate atunci când sunt în străinătate, și introducerea programării electronice a cetăţenilor români la consulate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ești în străinătate și ți-ai pierdut sau ți-au fost furate actele de identitate? Ce trebuie să faci pentru a te putea întoarce în țară

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 August 2022 | 0 | 5782 | Timp de citire: 2 min.

Românii plecați temporar peste granițe, fie că merg în vacanță sau cu orice alt scop, trebuie să știe că, în cazul nefericit în care își pierd sau le sunt furate actele în baza cărora călătoresc (pașaport și/ sau carte de identitate), că trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din respectiva regiune pentru a primi un titlu de călătorie, document în baza căruia pot reveni în țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai nou, RAR trimite cărțile de identitate ale mașinilor prin curier. Ce trebuie să faci pentru a primi CIV-ul acasă

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2022 | 0 | 2542 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce merg la Registrul Auto Român (RAR) pentru a solicita eliberarea cărții de identitate a vehicului (CIV) nu mai sunt nevoiți să se întoarcă acolo pentru a ridica documentul, ci, începând cu această săptămână, pot solicita trimiterea acestuia la o anumită adresă, prin curier. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 0 | 2446 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul