avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 965 soluții astăzi
Acasă Subiect: accident de munca
Subiect: accident de munca
ACCES PREMIUM

Și accidentele provocate de alți angajați în timpul programului trebuie înregistrate și declarate, existând altfel riscul amenzilor

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Iulie 2024 | 1 | 233 | Timp de citire: 4 min.

În timpul programului, la locul muncii, un angajat îi pune piedică altuia, care are astfel nevoie de concediu medical. Angajatorul refuză, inițial, să înregistreze și declare accidentul, iar angajatul nu poate beneficia de medicalul cuvenit. Refuzul poate fi din rea-intenție sau neglijență față de prevederile legale: și astfel de fapte sunt considerate de lege accidente de muncă. Refuzul de a le trata ca atare înseamnă drepturi încălcate, posibile amenzi și oferirea unui exemplu greșit celorlalți angajați când se raportează la normele de disciplina muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediul medical acordat în cazul unui accident de muncă sau pentru boală profesională are un regim juridic și fiscal aparte

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Iulie 2024 | 1 | 2445 | Timp de citire: 2 min.

Necunoașterea sau neaplicarea corespunzătoare a dispozițiilor legale conduce deseori la situații care afectează atât salariații, cât și angajatorii de bună credință și, în general, pe toți cei care contribuie lunar la bugetul asigurărilor sociale de sănătate. Asigurarea pentru accidentele de muncă e în strânsă legătură cu obligațiile angajatorului, ceea ce înseamnă că medicalul pentru accidentele de muncă sau alte boli profesionale se acordă fără a cere stagii de cotizare și fără să intereseze pe cineva cât și de când cotizează angajatul cu CASS (contribuție la sănătate). Încadrarea greșită, ca urmare a superficialității celor responsabili, schimbă inclusiv regimul fiscal al indemnizației aferente acelui medical. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea accidentelor de muncă prin alunecare și împiedicare: Responsabilitatea angajatorilor și angajaților

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Februarie 2024 | 1 | 1132 | Timp de citire: 2 min.

Accidente precum alunecările și împiedicările pot părea minore la prima vedere, dar în realitate, acestea se numără printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor de muncă, arată ITM Caraș-Severin. Aceste accidente pot avea loc în orice domeniu de activitate, indiferent de profesie, vârstă, sex sau stare de sănătate și pot duce la consecințe grave, cum ar fi fracturi sau comoții cerebrale. Este esențial ca și angajații să fie conștienți de responsabilitatea care le revine pentru a preveni atare accidente. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Nu e nevoie de stagiu de cotizare pentru a beneficia de indemnizație de medical după un accident de muncă petrecut la scurt timp după angajare

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Februarie 2024 | 0 | 1288 | Timp de citire: 4 min.

Angajatorul mi-a spus că nu am cotizat suficient la stat ca să primesc indemnizație de medical, deși concediul e necesar pentru că mi-am tăiat mâna la locul de muncă - cam așa se rezumă un scurt comentariu pe care l-am întâlnit astăzi. Diferite de indemnizațiile de medical primite pentru incapacitatea temporară de muncă ce nu a fost generată de un accident de muncă sau boală profesională, indemnizațiile pentru medicalele necesare în urma accidentelor nu presupun necesitatea unu stagiu minim de cotizare - legea însăși dă indicații cu privire la cum se calculează indemnizația pentru situațiile când angajatul are sub o lună de stagiu de cotizare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Când barierele lingvistice pot crește riscul producerii unor accidente de muncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Septembrie 2023 | 1 | 1424 | Timp de citire: 5 min.

Legea sănătății și securității în muncă (SSM) prevede că angajatorul trebuie să ia măsurile care se impun pentru a asigura securitatea și sănătatea salariaților, să prevină riscurile profesionale, dar și să-i informeze și să-i instruiască pe aceștia. În realitatea pieței muncii din țara noastră, unor angajatori le revine obligația de a bifa regulile de SSM în contextul unei echipe mixte, de angajați români și străini. Ar trebui angajatorul să ia în considerare barierele lingvistice dintre angajații săi, care s-ar putea să nu se înțeleagă în aceeași limbă? Ar trebui angajatorul să ia în calcul ce înseamnă atare bariere lingvistice în privința riscurilor de SSM? Un exemplu de astfel de situație, în articolul de azi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mituri legate de pauza de masă: cinci răspunsuri utile pentru angajatori

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 August 2023 | 1 | 7704 | Timp de citire: 3 min.

Pauza de masă este obligatorie pentru salariații care lucrează mai mult de șase ore pe zi, conform Codului muncii. Aceasta trebuie prevăzută în regulamentul intern sau în contractul colectiv de muncă și nu este inclusă în durata normală a timpului de muncă. Includerea sa în cele opt ore de muncă e unul dintre aspectele cele mai frecvent chestionate de angajați: „de ce trebuie să stau la muncă nouă ore, dacă programul meu e de opt, din moment ce legea îmi conferă dreptul la pauză de masă?”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale - prestații la care au dreptul angajații. Unele dintre ele nici măcar nu sunt accesate

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
1 Iulie 2023 | 0 | 1610 | Timp de citire: 4 min.

Salariații au dreptul la prestațiile și serviciile de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale de la data stabilirii raporturilor de asigurare, potrivit Legii nr. 346/2002. Sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale funcționează pe baza unor contribuții pe care le plătesc angajatorii și prin care aceștia sunt protejați, în principiu, de reducerea sau pierderea capacității de muncă. Date recente arată însă că unele dintre aceste prestații nu sunt accesate deloc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii au obligații de cercetare și evidență și în privința accidentelor de muncă ușoare, chiar dacă incapacitatea de muncă provocată a fost de mai puțin de o zi

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2023 | 2 | 2650 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii nu trebuie să neglijeze obligațiile de SSM (sănătate și securitate în muncă) nici în privința accidentelor ușoare suferite de angajați, pe care trebuie să le țină într-o evidență separată și pentru care trebuie să facă dosarul de cercetare. Adică inclusiv pentru accidente urmate de o scurtă perioadă de incapacitate de muncă, chiar mai puțin de o zi. Altfel, se pot aplica amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză În 2022, munca la negru a înregistrat în București valori alarmante. Partea bună: niciun deces la locul de muncă sau în legătură cu serviciul nu a fost înregistrat

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Ianuarie 2023 | 2 | 1255 | Timp de citire: 2 min.

Deși vorbim de capitala țării și de o concentrare uriașă de forță de muncă, datele inspectorilor arată în București o situație deloc îmbucurătoare a muncii nedeclarate - o medie de 5,5 persoane în fiecare zi lucrătoare au fost identificate prestând muncă nedeclarată. Asta în contextul în care vorbim de angajați controlați în mod efectiv de inspectori, ceea ce înseamnă că, în realitate, fenomenul are o amploare mult mai mare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șase lucruri pe care trebuie să le știi despre teambuilding-uri din perspectiva fiscală și de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2023 | 1 | 5595 | Timp de citire: 5 min.

Dacă pentru angajați, teambuilding înseamnă, în general, o experiență plăcută, pentru departamentele ce se ocupă de contabilitate și de resurse umane teambuilding înseamnă un pic de bătaie de cap. Când și cum se pot deduce unele cheltuieli? Le impunem sau nu le impunem anajaților să vină? Avem nevoie de un întreg cadru de „reglementare internă” a acestor evenimente sau plecăm doar într-un soi de mini-concediu pe banii angajatorului? Câte documente trebuie să facem dacă un angajat are un accident și cum putem face să scăpăm de responsabilitate în anumite situații? Citește articolul