Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Șomajul tehnic poate fi aplicat doar în condițiile prevăzute de Codul Muncii și presupune fie suspendarea temporară a contractelor individuale de muncă, fie reducerea programului de lucru, în contextul afectării activității angajatorului din motive economice, tehnologice sau structurale. Pentru a fi legală, măsura nu poate fi instituită arbitrar, ci doar prin respectarea unei proceduri clare. Un consilier juridic specializat în relații de muncă a explicat care sunt pașii pe care angajatorul trebuie să îi urmeze pentru a declara în mod corect șomajul tehnic. Citește articolul
Șomajul tehnic nu este o soluție rapidă la dificultățile financiare ale angajatorilor, ci o măsură care poate fi aplicată doar în anumite condiții. Suspendarea contractelor individuale de muncă (CIM) sau reducerea timpului de lucru presupun respectarea unor pași formali și nu pot fi folosite ca pretext pentru a diminua unilateral salariile ori pentru a impune concedii forțate. Citește articolul
Extinderea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale pentru a include și indemnizațiile de șomaj tehnic restante, ca răspuns la creșterea insolvențelor angajatorilor, e una dintre măsurile cuprinse într-o ordonanță de urgență oficializată luni. Aceasta cuprinde și completări importante la Legea privind accidentele de muncă, introducând indemnizații de 100% pentru asigurații cu arsuri grave și dreptul la acordarea acestor indemnizații pe o perioadă mai lungă. Citește articolul
În situația în care unei firme, în urma unor verificări și a constatării unor abateri, i se suspendă activitatea, angajatorul nu își poate trimite salariații acasă, până când remediază problemele care au stat la baza suspendării, fără a avea nicio obligație față de ei. Citește articolul
Începând cu luna mai, angajatorii afectați în mod direct sau indirect de război vor putea cere decontarea șomajului tehnic acordat salariaților cu contractul de muncă suspendat. Documentele necesare acestor firme au fost oficializate miercuri, ele putând fi depuse începând cu 1 mai pentru plata indemnizației din luna aprilie. Citește articolul
Guvernul a oficializat joi o ordonanță de urgență prin care oferă măsuri de protecție socială salariaților angajatorilor a căror activitate este afectată de criza din Ucraina, Rusia și Belarus. De sprijinul prin care vor putea deconta indemnizația de șomaj tehnic acordat salariaților, în limita a 4.571 lei/lună/angajat, vor beneficia angajatorii a căror activitate este afectată în mod direct sau indirect de efectele războiului din Ucraina. Citește articolul
Angajatorii afectați în mod direct sau indirect de războiul din Ucraina care își trimit salariații în șomaj tehnic vor avea posibilitatea de a recupera maximum 4.571 lei/lună pentru fiecare angajat de la stat, potrivit unei OUG oficializate joi. Deși a intrat în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial, măsura de sprijin va fi operaționalizată după ce Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) va emite un ordin cu modelele actelor ce trebuie completate de angajatori. Citește articolul
Sprijinul financiar pentru angajatorii care, în ideea de a păstra angajații și de a nu face reduceri de personal din cauza scăderii cifrei de afaceri, reduc norma de muncă a acestora - mecanismul de decontări Kurzarbeit - e reglementat să se aplice trei luni după terminarea stării de alertă. Cum România a ieșit oficial din stare de alertă începând cu data de 9 martie, aplicarea mecanismul se încheie pe 9 iunie. Citește articolul
Odată cu terminarea stării de alertă a dispărut și premisa acordării decontării indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru firme. Continuarea în șomaj tehnic e posibilă și din 9 martie încolo, chiar dincolo de 31 martie, dar angajatorii se duc acum la regimul șomajului tehnic așa cum e el prevăzut de Codul muncii. Indemnizațiile plătite angajaților suspendați sunt obligatorii, dar se suportă integral din buzunarul firmei, iar contractele de muncă sunt suspendate, angajații fiind la dispoziția angajatorului. Citește articolul
Declarația fiscală 112, care este folosită în principal la declararea taxelor salariale, a fost actualizată joi, prin ordin ministerial, pentru a include mai multe modificări apărute în cursul anului 2021 și la început de 2022. În acest context, Fiscul a publicat azi noua versiune electronică a formularului, astfel că firmele o pot folosi deja. Citește articolul