Chiar și cei care nu avut procese cu băncile pe tema clauzelor abuzive vor putea să profite pe deplin de constatările instanțelor de judecată în privința acelor clauze. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) propune ca băncile să fie obligate de instanțe să le restituie banii tuturor clienților cu clauze constatate ca având caracter abuziv. Asta și alte câteva beneficii pentru împrumutați, într-un proiect în dezbatere la ANPC. Citește articolul
Inserarea de clauze abuzive în contractele cu consumatorii ar putea fi sancționată în curând cu amenzi mult mai mari decât cele care se pot da în prezent, potrivit unei inițiative a Autorității Naționale de Protecția Consumatorului (ANPC). Pentru fiecare clauză abuzivă, băncile și ceilalți profesioniști ar putea primi amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte cu profesioniștii beneficiază de protecții suplimentare în această privință, prin care sunt protejați de efectele unor clauze care ar putea să nu fie suficient de transparente și clare și care i-ar putea prejudicia. Astfel de clauze sunt considerate abuzive și ele nu vor mai produce efecte față de consumator. Însă este important pentru români să știe că unul din aspectele primordiale ale acestui domeniu este că protecția nu se extinde și cu privire la cuantumul prețului. Cu alte cuvinte, românii nu pot obține protecție doar pentru că ei consideră că prețul este prea mare. Citește articolul
Clar, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească. Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui acord. Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiție vor fi, cel mai probabil, considerate abuzive și, astfel, nu vor produce efecte. În condițiile în care Comisia Europeană a emis o comunicare privitoare la ultimele evoluții în acest domeniu, este important de văzut care sunt elementele „limbajului clar și inteligibil” pe care trebuie să îl aibă un contract încheiat de un consumator cu un profesionist. Citește articolul
Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul
Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Atât legislația europeană, cât și cea românească prevăd ce este o clauză abuzivă (o prevedere nenegociată, în cadrul unui contract încheiat între un profesionist și un consumator, care creează un dezechilibru pentru consumator, contrar bunei-credințe). Definiția, însă, este foarte vagă. De aceea, este important de văzut o serie de exemple concrete și actuale, referitoare la caracterul abuziv al unor clauze. Astfel de exemple au fost prezentate într-o comunicare recentă a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Recent, Parlamentul European (PE) a aprobat o propunere de directivă care aduce modificări altor patru acte normative europene și care va reglementa și actualiza drepturile consumatorilor în mediul online. Concret, această propunere legislativă va aduce noi reguli privind transparentizarea procesului de evaluare și a reclamelor plătite, reguli pe care comercianții din online vor trebui să le respecte. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), în soluționarea unui recurs, a confirmat legalitatea perceperii, de către bancă, a unui comision de acordare a creditului. În concret, era vorba de un comision stabilit pentru acoperirea costurilor pe care le-ar avea banca în privința acordării creditului (plata angajaților care analizează capacitatea de rambursare a creditului, de exemplu). Instanța supremă, în analizarea clauzei care prevedea obligația de plată a comisionului de acordare a creditului a insistat pe faptul că textul era clar și împrumutatul a putut să își dea seama de consecințele pe care le-ar avea o asemenea obligație asupra lui. Citește articolul
Persoanele care obțin împrumuturi bancare în monede străine, expunându-se riscului de a avea mult mai mult de plătit decât se așteptau inițial (din cauza devalorizării leului), ar putea crede că pot să ceară înghețarea cursului valutar la momentul încheierii contractului, în baza mecanismului impreviziunii (o formă de reechilibrare a contractului, atunci când evenimente neașteptate - ulterioare încheierii contractului - schimbă radical întindere drepturilor și obligațiilor unei părți). Cel puțin un împrumutat a considerat acest lucru, încercând să convingă o instanță să dispună înghețarea cursului valutar, la momentul încheierii contractului. Instanța, în schimb, nu a acceptat argumentele bazate pe impreviziune, din cauză că aceasta nu poate avea aplicabilitate încă de la momentul semnării contractului, ci doar ulterior și doar dacă se dovedește o schimbare (de obicei radicală) a echilibrului inițial. Citește articolul