Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 823 soluții astăzi
Acasă Subiect: clauze abuzive
Subiect: clauze abuzive
ACCES GRATUIT

CJUE: Prescripția dreptului la acțiune pentru restituirea sumelor plătite în temeiul unor clauze abuzive este legală

Statele membre care limitează dreptul unui consumator de a introduce o acțiune în restituirea unor plăți făcute în temeiul unei clauze abuzive nu încalcă dreptul Uniunii Europene, atât timp cât termenul de prescripție respectiv este rezonabil și permite exercitarea efectivă a dreptului consumatorului de a obține remediile judiciare permise de legislația consumatorului, a hotărât Curtea de Justiție Europeană (CJUE), răspunzând unei întrebări preliminare trimise de o instanță română. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Clauzele care se aplică automat într-un contract, în baza legii, nu pot fi abuzive

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a hotărât, recent, că o clauză ce se aplică într-un contract încheiat între un consumator și un profesionist, în temeiul legii (vorbim de acele situații în care părțile nu stabilesc o anumită chestiune contractuală - deși ar fi putut - și, de aceea, legea completează contractul, pentru a nu fi incomplet), nu poate fi considerată abuzivă și, astfel, nu poate fi cenzurată de o instanță pe acest temei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ANPC: Service-urile auto nu au voie să le ceară clienților să își lase mașinile în sediul lor până la plata serviciilor

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) avertizează că practica service-urilor auto de a le cere clienților să își lase mașinile în service până la plata integrală a cheltuielilor din deviz este ilegală. Proprietarii mașinilor, când li se cere așa ceva, pot să scoată în evidență caracterul ilegal al unor asemenea practici și faptul că o astfel de pretenție, din partea reparatorului, ar putea fi sancționată inclusiv cu amendă din partea ANPC. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pe viitor, comercianții vor putea fi amendați cu până la 4% din cifra de afaceri la încălcarea legislației consumatorilor

România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Băncile, obligate să le restituie împrumutaților banii ceruți în baza clauzelor abuzive și alte noutăți pentru consumatori

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Septembrie 2019 | 0 | 2421

Chiar și cei care nu avut procese cu băncile pe tema clauzelor abuzive vor putea să profite pe deplin de constatările instanțelor de judecată în privința acelor clauze. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) propune ca băncile să fie obligate de instanțe să le restituie banii tuturor clienților cu clauze constatate ca având caracter abuziv. Asta și alte câteva beneficii pentru împrumutați, într-un proiect în dezbatere la ANPC. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Amenzi de 100 de ori mai mari pentru stabilirea de clauze abuzive în contracte

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Septembrie 2019 | 0 | 778

Inserarea de clauze abuzive în contractele cu consumatorii ar putea fi sancționată în curând cu amenzi mult mai mari decât cele care se pot da în prezent, potrivit unei inițiative a Autorității Naționale de Protecția Consumatorului (ANPC). Pentru fiecare clauză abuzivă, băncile și ceilalți profesioniști ar putea primi amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Clauze abuzive: Protecția împotriva acestora nu vizează și cuantumul prețului

Consumatorii care încheie contracte cu profesioniștii beneficiază de protecții suplimentare în această privință, prin care sunt protejați de efectele unor clauze care ar putea să nu fie suficient de transparente și clare și care i-ar putea prejudicia. Astfel de clauze sunt considerate abuzive și ele nu vor mai produce efecte față de consumator. Însă este important pentru români să știe că unul din aspectele primordiale ale acestui domeniu este că protecția nu se extinde și cu privire la cuantumul prețului. Cu alte cuvinte, românii nu pot obține protecție doar pentru că ei consideră că prețul este prea mare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum ar trebui să fie formulate clauzele într-un contract pentru a nu fi considerate abuzive

Clar, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească. Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui acord. Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiție vor fi, cel mai probabil, considerate abuzive și, astfel, nu vor produce efecte. În condițiile în care Comisia Europeană a emis o comunicare privitoare la ultimele evoluții în acest domeniu, este important de văzut care sunt elementele „limbajului clar și inteligibil” pe care trebuie să îl aibă un contract încheiat de un consumator cu un profesionist. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Când devine o clauză abuzivă? Când drepturile și obligațiile nu sunt distribuite echilibrat în contract

Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Au fost găsite clauze abuzive în contract. Ce înseamnă asta pentru consumator?

Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul