Persoanele care vor mai multe informații legate de testele pentru detectarea COVID-19 ori vor să facă sesizări legate de întreaga procedură pot utiliza de-acum o linie telefonică specială, ce le este pusă la dispoziție de către organizaţia de protecţie a consumatorilor InfoCons. Citește articolul
Costul total al creditului pentru consumatori cuprinde și costurile unei eventuale prelungiri a contractului, după scadență, dacă condițiile concrete și precise ale eventualei prelungiri sunt cunoscute de la bun început. Într-o speță recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) clarifică un aspect dintr-o directivă europeană ce privește creditele pentru consumatori, relevantă și pentru România, fiind transpusă în dreptul nostru. Citește articolul
Să vorbești despre toate neregulile din vânzările imobiliare la dezvoltatori e complicat pentru că e complicat să te hotărăști cu ce să începi, în primul rând. Asta, dacă rămânem doar la aspectele economico-juridice. Nu pot intra pe tărâmul tehnic, de pildă, pentru că nu îl cunosc. Am avut însă o recentă discuție cu un avocat care mi-a dat o idee de unde să încep: de la cum contractele de vânzare au devenit texte pe care le accepți ca pe scripturi în piatră, pe care semnezi sau pleci, că-s alții mai superficiali la rând. Citește articolul
Clauzele abuzive impuse consumatorilor de profesioniști pot să le creeze primilor un dezavantaj contractual (și, în consecință, chiar material) foarte puternic. De aceea, legislația consumatorului îl protejează pe acesta de efectele unor asemenea clauze prin înlăturarea lor și permiterea recuperării banilor plătiți în temeiul unor asemenea prevederi. Este important de știut, în acest context, ce este o clauză abuzivă, care sunt efectele acesteia (mai precis, remediile pe care le au la dispoziție consumatorii pentru a obține înlăturarea efectelor negative ale unei clauze abuzive) și o serie de exemple relevante. Citește articolul
Statele membre care limitează dreptul unui consumator de a introduce o acțiune în restituirea unor plăți făcute în temeiul unei clauze abuzive nu încalcă dreptul Uniunii Europene, atât timp cât termenul de prescripție respectiv este rezonabil și permite exercitarea efectivă a dreptului consumatorului de a obține remediile judiciare permise de legislația consumatorului, a hotărât Curtea de Justiție Europeană (CJUE), răspunzând unei întrebări preliminare trimise de o instanță română. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a hotărât, recent, că o clauză ce se aplică într-un contract încheiat între un consumator și un profesionist, în temeiul legii (vorbim de acele situații în care părțile nu stabilesc o anumită chestiune contractuală - deși ar fi putut - și, de aceea, legea completează contractul, pentru a nu fi incomplet), nu poate fi considerată abuzivă și, astfel, nu poate fi cenzurată de o instanță pe acest temei. Citește articolul
Raiffeisen Bank a fost sancționată cu 50.000 de lei de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pentru că a majorat dobânzile fără știrea clienților. Banca a contestat această amendă, însă Tribunalul București a respins definitiv contestația, considerând că majorarea dobânzilor fără informarea prealabilă a clientului este o practică incorectă. Citește articolul
De multe ori, cei care fac împrumuturi bancare ajung să aibă probleme serioase cu dobânzile. De la introducerea unor clauze care îi permite băncii să modifice unilateral dobânda până la lipsa de informație privind cuantumul dobânzii anuale efective, împrumutații pot să se lovească de numeroase dificultăți în relația cu banca. Vestea bună e că există o serie de soluții și instrumente concepute să îi protejeze pe împrumutați de multe din efectele negative ale unor eventuale abuzuri. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) avertizează că practica service-urilor auto de a le cere clienților să își lase mașinile în service până la plata integrală a cheltuielilor din deviz este ilegală. Proprietarii mașinilor, când li se cere așa ceva, pot să scoată în evidență caracterul ilegal al unor asemenea practici și faptul că o astfel de pretenție, din partea reparatorului, ar putea fi sancționată inclusiv cu amendă din partea ANPC. Citește articolul
În urma a sute de reclamații primite de-a lungul mai multor ani, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a efectuat recent o serie de controale la service-uri auto din toată țara, descoperind mai multe practici comerciale incorecte, care afectează atât persoanele care-și duc mașina la reparat, cât și asigurătorii ce plătesc aceste intervenții. Citește articolul