avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 619 soluții astăzi
Acasă Subiect: litigii intre profesionisti si consumatori
Subiect: litigii intre profesionisti si consumatori
ACCES PREMIUM
Protecția consumatorului

UPDATE Oficial: Sancțiuni mai mari pentru comercianții ce folosesc clauze abuzive, practici înșelătoare și noi remedii pentru consumatori

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Mai 2022 | 0 | 3790 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a transpune, cu câteva luni întârziere, o directivă europeană, Guvernul a adoptat recent o ordonanță ce va modifica trei acte normative importante în materia protecției consumatorilor. Noua ordonanță, publicată vineri în Monitor și care se va aplica de la final de mai, va aduce amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și remedii pentru consumatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Transpunere directivă europeană

În curând, consumatorii români vor putea fi reprezentați în mod colectiv în procesele față de comercianți

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 Aprilie 2022 | 0 | 1239 | Timp de citire: 3 min.

Un proiect de lege ce are ca scop descurajarea și mai mult a practicilor ilegale și de a reduce prejudiciile aduse consumatorilor a fost pus recent în dezbatere publică de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. Prin intermediul proiectului de act normativ se încearcă consolidarea mecanismelor de protecție a intereselor colective ale consumatorilor, nu doar la nivel individual, atât în privința opririi unor practici ilegale, cât și pentru obținerea de despăgubiri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE A fost publicat noul cadru legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite. Schimbările ce se vor aplica din 1 ianuarie, diferite față de ce se propusese inițial

avocatnet.ro în Aspecte juridice
30 Decembrie 2021 | 1 | 9926 | Timp de citire: 7 min.

După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pe viitor, organizațiile consumatorilor vor putea chema comercianții în instanță

Dragos Niculescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2020 | 0 | 1671 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o directivă aprobată marți, Parlamentul European (PE) introduce un singur model pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre, el urmând să garanteze protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective. Totodată, actul normativ european introduce și garanțiile necesare pentru evitarea proceselor abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum poți renunța la un contract încheiat online

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2020 | 0 | 2542 | Timp de citire: 5 min.

Consumatorii care încheie contracte online (de exemplu, comandă un bun de pe internet sau încheie un contract cu un furnizor de utilități astfel) au, ca regulă, dreptul să se retragă din acel contract, într-un anumit interval de timp. Mai jos, voi prezenta condițiile generale de retragere din astfel de contracte, referindu-mă și la situațiile în care acest drept nu este aplicabil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum ar trebui să fie formulate clauzele într-un contract pentru a nu fi considerate abuzive

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
5 Septembrie 2019 | 0 | 2621 | Timp de citire: 2 min.

Clar, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească. Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui acord. Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiție vor fi, cel mai probabil, considerate abuzive și, astfel, nu vor produce efecte. În condițiile în care Comisia Europeană a emis o comunicare privitoare la ultimele evoluții în acest domeniu, este important de văzut care sunt elementele „limbajului clar și inteligibil” pe care trebuie să îl aibă un contract încheiat de un consumator cu un profesionist. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Când devine o clauză abuzivă? Când drepturile și obligațiile nu sunt distribuite echilibrat în contract

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2019 | 1 | 3315 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Au fost găsite clauze abuzive în contract. Ce înseamnă asta pentru consumator?

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
29 August 2019 | 1 | 3349 | Timp de citire: 3 min.

Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Când devine o clauză abuzivă? Dobânda penalizatoare și alte exemple unde clauzele ajung să fie abuzive

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
27 August 2019 | 1 | 3393 | Timp de citire: 4 min.

Atât legislația europeană, cât și cea românească prevăd ce este o clauză abuzivă (o prevedere nenegociată, în cadrul unui contract încheiat între un profesionist și un consumator, care creează un dezechilibru pentru consumator, contrar bunei-credințe). Definiția, însă, este foarte vagă. De aceea, este important de văzut o serie de exemple concrete și actuale, referitoare la caracterul abuziv al unor clauze. Astfel de exemple au fost prezentate într-o comunicare recentă a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Soluţionarea litigiilor în afara instanţei: Cum se desfăşoară procedura

Oana Teodorescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Aprilie 2018 | 0 | 3810 | Timp de citire: 3 min.

Consumatorii nemulţumiţi de produsele sau serviciile unui comerciant, care aleg procedura de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) în loc să se adreseze instanţei, trebuie să ştie care sunt paşii necesari pentru deschiderea procedurii SAL şi cum se desfăşoară aceasta. Citește articolul