Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În 2023 reapare obligația de a înregistra contractele de închiriere a locuințelor la Fisc. Câte dintre contractele în derulare vor apărea, de anul viitor, în evidența statului și câte dintre cele nou-încheiate vor fi declarate, rămâne de văzut. Deși sunt două chestiuni diferite - înregistrarea contractelor și declararea veniturilor din chirii, aceasta din urmă fiind întotdeauna obligatorie - cei care închiriază sunt obișnuiți să gândească pe principiul „dacă declar contractul la Fisc, sunt obligat să plătesc și impozit pe venit”. Asta face ca nu de puține ori locatorii, adică cei care „dau în chirie”, să-i condiționeze pe cei care închiriază să le suporte, faptic, și valoarea impozitului dacă vor să aibă contractele înregistrate. Citește articolul
În prezent, există situații în care unii angajatorii au decis să renunțe la sediile lor fixe, unde plăteau o chirie deloc neglijabilă, pentru a trece salariații în telemuncă, acolo activitatea firmei le permitea acest lucru. Deși decizia de a renunța la sediu poate avea un impact financiar favorabil (din conturile firmei nu se mai achită chiria și cheltuielile aferente unui birou), faptul că angajatorul decide să nu acorde niciun ajutor în plus salariaților săi pentru cheltuielile generate de telemuncă este discutabil. Citește articolul
Pentru a eficientiza activitatea instituțiilor publice, prin simplificarea proceselor interne, parlamentarii propun, printr-un proiect de lege pus recent în dezbaterea Senatului, ca, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în prezent, acestea să fie scutite de taxele pentru eliberarea tuturor actelor emise de către alte instituții ale statului. Citește articolul
Cei care vor să se folosească de așa-zisele convenții civile pentru a masca raporturi de muncă trebuie să cunoască de la bun început că-și asumă riscuri atât pe planul legislației muncii, cât și în plan fiscal. Citește articolul
Creșterile semnificative înregistrate în ultimele luni în costurile cu energia, care se resimt oricum și în costul altor bunuri și servicii, poate reprezenta o problemă pentru angajații care lucrează numai sau preponderent de acasă. Iar prognozele nu sunt optimiste, în sensul descreșterii, nici în următoarea perioadă. Prin urmare, cei care vor să-și păstreze angajații ar putea să ia în considerare și suportarea acestor creșteri de prețuri pentru angajații lor, inclusiv pentru cei care, deși nu lucrează de acasă, stau destul de departe de locul de muncă și nu pot folosi decât mașina personală să se deplaseze la/de la birou, angajați pentru care costurile cu carburantul au crescut, de asemenea, foarte mult. Citește articolul
Deși firmele și specialiștii așteaptă cu foarte mare interes reguli procedurale pentru punerea în aplicare a schimbărilor fiscale aduse de OG 16/2022, autoritățile au modificat, printr-o hotărâre oficializată azi, normele Codului fiscal numai la partea de accize, cel puțin momentan. Schimbările vin, în principal, în contextul transpunerii unor reguli europene la începutul anului 2022. Citește articolul
Recent, informațiile despre persoanele fizice și juridice care cumpără mașini second hand din UE și le aduc în România au început să circule între Registrul Auto Român (RAR) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În acest context, șeful Fiscului spune că inspectorii deja au început să identifice contribuabili care încearcă să evite plata TVA-ului în România. Citește articolul
Când aplică mecanismul Kurzarbeit iar salariul brut primit de angajații vizați scade sub nivelul de 2.550 lei, angajatorii trebuie să știe că pentru respectivele contracte vor trebui să achite contribuțiile sociale la nivelul salariului minim brut pe țară și nu la nivelul venitului realizat. Din cauza faptului că se reduce timpul de lucru, respectivele contracte de muncă sunt considerate part-time și li se aplică supraimpozitarea aferentă, după cum ne-au explicat specialiștii. Citește articolul
Controalele comune pentru combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, care au început în primăvară în baza unui nou protocol între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Inspecția Muncii, se vor extinde la nivel național, a anunțat azi șeful Fiscului. Citește articolul
După ce autoritățile au stabilit că inspecția fiscală la companiile străine active în România poate dura până la 180 de zile, specialiștii opinează că măsura este exagerată. Aceștia spun că stabilirea unei durate maxime de 90 de zile ar fi fost o decizie mai inspirată. Citește articolul