avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 819 soluții astăzi
Acasă Subiect: firme straine
Subiect: firme straine
ACCES PREMIUM

SAF-T și nerezidenții: Ce conține structura fișierului pentru firmele străine. Aceasta este mai simplă decât pentru rezidenți

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Octombrie 2024 | 0 | 382 | Timp de citire: 3 min.

De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Implementarea SAF-T la firmele străine care derulează activități în România - ce entități sunt vizate, cum se procedează și câteva recomandări

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Septembrie 2024 | 0 | 695 | Timp de citire: 3 min.

Data de 1 ianuarie 2025 este importantă inclusiv pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România, nu doar pentru rezidenții contribuabili mici. Asta deoarece de atunci se aplică obligația de a face raportările SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele străine care au cod de TVA în România, obligate să înceapă raportările din 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Septembrie 2024 | 0 | 853 | Timp de citire: 2 min.

Contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România sunt obligați, în același timp cu micii contribuabili, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025, potrivit calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Față de rezidenți, nerezidenții au de respectat cerințe mai puține. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Factura: Formularele pentru registrul obligatoriu, cel opțional și cel de executări silite, oficializate. Acestea sunt folosite doar de anumiți contribuabili

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
29 Iulie 2024 | 0 | 13133 | Timp de citire: 3 min.

Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Legea privind reforma fiscală, oficializată

UPDATE e-Factura, obligatoriu de la 1 ianuarie pentru toate tranzacțiile B2B. Din iulie, sistemul devine unicul canal de transmitere a facturilor

Roxana Neagu în Taxe și impozite
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Octombrie 2023 | 5 | 28190 | Timp de citire: 3 min.

Raportarea obligatorie a facturilor prin sistemul e-Factura se va aplica, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzacțiile derulate de contribuabili în relația B2B, potrivit unei legi recent oficializate. Documentul introduce un termen de raportare de cinci zile pentru facturile electronice și sancțiuni pentru nerespectarea sa, dar care se vor aplica abia din aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal prin care se vor mai putea transmite facturile către destinatari, orice altă formă a acestor documente urmând să fie lipsită de efecte fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Scutirea de TVA la transportul legat de importul bunurilor: Este așteptată schimbarea practicii ANAF, nu a legislației fiscale, ca urmare a recentei decizii a CJUE

Viboal FindEx în Contabil și fiscal
15 Septembrie 2023 | 1 | 1453 | Timp de citire: 6 min.

Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii septembrie, în cauza C-461/2021, aduce clarificări cu privire la documentele necesare în vederea justificării scutirii de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri și, totodată, cu privire la posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale pentru veniturile obținute de către nerezidenți. În urma acestei decizii, n-ar trebui să avem modificări ale legislației fiscale de la noi, însă practica inspectorilor fiscali ar trebui să se schimbe. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Caz din România

CJUE: Inclusiv nerezidenții trebuie să aibă posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, nu doar rezidenții

avocatnet.ro în Taxe și impozite
11 Septembrie 2023 | 1 | 1141 | Timp de citire: 3 min.

Inclusiv nerezidenții trebuie să aibă posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale, legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale, a decis recent, într-un caz ce vizează România în mod direct, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Sistemul va fi obligatoriu, în relația B2B, numai pentru contribuabilii stabiliți în România

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Iulie 2023 | 1 | 5561 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care facturarea electronică va deveni obligatorie în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, este important de reținut că aceasta va putea viza numai contribuabilii stabiliți pe teritoriul României. Astfel, în relația cu firmele străine, regulile facturării vor rămâne la fel ca în prezent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Deciziile de înregistrare fiscală emise din oficiu, fără audiere, reprezintă o practică injustă a ANAF. Înregistrarea poate să intervină chiar și după un control la un terț

Deloitte România în Contabil și fiscal
5 Iulie 2023 | 0 | 2795 | Timp de citire: 4 min.

Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Risc de impuneri ANAF: Sediul fix și sediul permanent, tot mai urmărite în controalele fiscale. Clarificări și recomandări pentru companii

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
25 Octombrie 2022 | 0 | 3250 | Timp de citire: 6 min.

Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul