După un 2018 incredibil de efervescent în privința modificărilor fiscale, când mediul de afaceri a fost nevoit să implementeze aproape 250 de astfel de noutăți, fără să mai punem la socoteală și actualizările la celelalte acte normative cu impact în viața companiilor, urmează un 2019 la fel de aglomerat din punct de vedere al reglementărilor legislative care vizează afacerile. Prezent la o conferință de fiscalitate, Doru Dudaș, unul dintre directorii de legislație din Ministerul de Finanțe a prezentat un plan amplu de modificări pentru companii, ce vor fi făcute, în trei etape, începând din „viitorul apropiat”. Citește articolul
Poate să fie asistența medicală oferită de un medic, chiar și cu drept de practică și fără probleme în exercitarea profesiei sale, în baza unui contract de voluntariat încheiat (direct) cu spitalul? Atunci când voluntariatul se face cu încălcarea legislației specifice, ne-ar putea duce cumva cu gândul la un raport de muncă mascat? Am întrebat un specialist dacă legislația se opune "medicilor voluntari" și iată ce ne-a explicat. Citește articolul
În antreprenoriat, microîntreprinderea poate fi cea mai avantajoasă formă ce poate reuni unul sau mai multi asociați în vederea derulării unui business de succes. Dacă după o perioadă, lucrurile nu decurg așa cum au fost previzionate sau pe fondul unor alte oportunitați de business, asociații pot alege să închidă firma. Radierea societății după lichidare și dizolvarea simultană este o procedură relativ facilă, care se face la Registrul Comerțului, însă implicațiile fiscale și obligațiile declarative la Agentia Națională de Administrare Fiscală se pot complica, în funcție de cum se desfășoară procedura (într-un singur an calendaristic sau în doi). Spre exemplu, microîntreprinderile pentru care lichidarea a fost începută anul trecut și nu a fost finalizată încă, sunt obligate să bifeze câteva declarații suplimentare în 2019, fiind obligate să treacă la impozitarea pe profit. Citește articolul
Înainte de a înființa o organizație nonguvernamentală (ONG), e necesar să te lămurești cu privire la câteva aspecte foarte importante: dacă este forma potrivită pentru ceea ce vrei să realizezi, ce tip de ONG ar trebui să ai, ce activități poți avea, ce surse de finanțare, dacă poți avea salariați și cum ajungi să dizolvi o atare formațiune. Citește articolul
Recent, legislația a fost modificată pentru a permite contribuabililor să obțină codul de TVA în ziua în care depun cererea, dacă este vorba de aplicarea opțională a regimului normal de TVA. Totuși, această facilitate este valabilă numai pentru firme, nu și pentru persoanele fizice autorizate (PFA), atrage atenția un specialist. Citește articolul
Cazierul fiscal este o evidență referitoare la respectarea normelor privind disciplina fiscală, contabilă și financiară, de către contribuabili. Cu alte cuvinte, e vorba de un mijloc de informare relevant pentru aspecte precum cele menționate anterior. Citește articolul
În viața oricărui antreprenor care aspiră să creeze un unicorn într-un timp relativ scurt, va există și momentul în care va trebui să ridice o rundă de finanțare de la un investitor instituțional. Acest proces presupune o serie de pași printre care se va află și un “term sheet”. În acest articol, doresc să evidențiez câteva dintre clauzele principale pe care o să le regăsești, ca antreprenor, în acest document. Bineînțeles, este important să ai un nivel de înțelegere ridicat al termenilor din documente, însă e absolut esențial să lucrezi cu un avocat care are experiență în asistarea și consultanță oferite antreprenorilor care au "ridicat" fonduri de la investitori instituționali. Citește articolul
Recent, a fost modificat Statutul profesiei de avocat și una din modificările importante este că, de acum, avocații au posibilitatea expresă de a angaja absolvenți de drept, ca personal auxiliar. În același timp, unui astfel de personal auxiliar îi este interzis să facă activități specifice avocatului - însă, astfel de activități interzise sunt expres și limitativ prevăzute. Citește articolul
Modificarea punctului de lucru al unei case de marcat electronice, furtul aparatului sau închiderea unui magazin unde funcționa o casă de marcat sunt toate modificări ce trebuie anunțate obligatoriu la Fisc, altfel există riscul unor amenzi consistente. Citește articolul
Indiferent de momentul în care ne aflăm în carieră, mirajul jobului ideal ne poate păcăli pe toți. La început de drum, având o înțelegere limitată a ceea ce ascund titulaturi pe care le auzim în discuțiile cu cei din cercul de prieteni, avem senzația că idealul este cât se poate de bine conturat și că e suficient să urmăm o rețetă pe care au folosit-o alții înainte pentru a ajunge acolo unde ne dorim. Citește articolul