PFA-urile datorează la stat contribuția la pensii (CAS) și contribuția la sănătate (CASS) în situația în care estimează sau obțin efectiv venituri ce ating un plafon de 12 salarii minime brute pe țară. Astfel, creșterea salariului minim brut pe țară din ianuarie 2022 mărește inclusiv acel plafon ce impune plata CAS și CASS. Citește articolul
Declarația unică (adică formularul 212) a fost adaptată pentru a include anumite modificări intervenite în legislația fiscală pe final de 2020 și în cursul lui 2021, potrivit unui ordin oficializat azi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, principalele schimbări vizează, printre altele, închirierea camerelor în scop turistic și declararea taxelor pentru indemnizațiile de pandemie pentru persoanele fizice cu activitate întreruptă (primite în baza OUG 111/2021). În același timp, Fiscul a publicat azi și versiunea electronică actualizată a formularului, astfel că persoanele fizice îl pot folosi deja. Citește articolul
Sfârșitul acestui an este data limită până la care sunt valabile prevederile OUG 111/2021, care a reintrodus decontarea șomajului tehnic și indemnizația acordată profesioniștilor pentru activitatea întreruptă. Guvernul nu a intervenit să prelungească această valabilitate până la acest moment prin ordonanță, deși un proiect cu o prelungire până în martie a măsurilor apăruse la începutul lunii. Citește articolul
În domeniul activităților independente, inclusiv ale profesioniștilor, principalele schimbări ale anului au legătură cu ajutoarele date de stat în contextul pandemiei de coronavirus. Dar nu numai. Citește articolul
Guvernul intenționează să prelungească cu trei luni aplicarea măsurilor prevăzute de OUG 111/2021 - șomajul tehnic decontat - precum și acordarea indemnizației de pandemie pentru profesioniști, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență obținut în exclusivitate de avocatnet.ro. Iar impactul bugetar final va fi de 200 de milioane de lei. Citește articolul
Sunt unele firme care între Crăciun și Revelion nu au suficientă activitate sau nu primesc comenzi - ori le primesc în număr foarte mic - încât să poată susține cheltuielile de menținere a firmei deschise. În situația în care activitatea se întrerupe parțial sau total în această perioadă, angajatorii au mai multe soluții la îndemână pentru a nu-și mai chema salariații la muncă. Citește articolul
Subvenționarea de către stat a indemnizațiilor de șomaj tehnic se aplică atât situațiilor în care activitatea angajatorului este oprită total, cât și situațiilor în care activitatea este doar redusă din cauza restricțiilor impuse de autorități în timpul stării de alertă, a precizat joi Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) din Cluj. Clarificarea vine în contextul unei practici neunitare la nivelul agențiilor teritoriale de muncă, unele dintre ele interpretând că subvenționarea nu se aplică dacă activitatea angajatorului este doar redusă. Citește articolul
În contextul în care agențiile de ocupare a forței de muncă nu vor să primească cereri de decontare de la firmele care au doar activitatea restrânsă în urma restricțiilor, iar nu interzisă total, iar în practică există o divergență privind sfera de aplicare a acestor restricții, ne-ar ajuta să ne uităm mai atent nu doar la prevederile din ordonanță, ci la întregul context de adoptare. Citește articolul
Tot mai multe întrebări privind aria acoperită de OUG nr. 111/2021 au apărut în ultima perioadă, în contextul în care, din noiembrie, se pot cere primele decontări pentru indemnizațiile de șomaj tehnic de la stat. În fapt, ordonanța nu prevede decât că una dintre cele două premise de decontare este întreruperea totală sau parțială a unor activități ca urmare a măsurilor luate de autorități. Prin urmare, nu există o listă de coduri CAEN, de pildă, „eligibile” pentru decontare. Iată care e situația, având în vedere cele mai recente măsuri luate de Guvern în contextul stării de alertă: Citește articolul
Din moment ce șomajul tehnic subvenționat de stat a fost reintrodus începând din octombrie 2021, angajatorii pot solicita bani de la stat începând din noiembrie, conform legislației în vigoare. Mai precis, de la 1 noiembrie 2021 se pot cere banii pentru indemnizațiile aferente lunii octombrie 2021, iar taxele aferente vor trebui declarate și plătite abia în decembrie 2021. Citește articolul