Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Șomajul tehnic poate fi aplicat doar în condițiile prevăzute de Codul Muncii și presupune fie suspendarea temporară a contractelor individuale de muncă, fie reducerea programului de lucru, în contextul afectării activității angajatorului din motive economice, tehnologice sau structurale. Pentru a fi legală, măsura nu poate fi instituită arbitrar, ci doar prin respectarea unei proceduri clare. Un consilier juridic specializat în relații de muncă a explicat care sunt pașii pe care angajatorul trebuie să îi urmeze pentru a declara în mod corect șomajul tehnic. Citește articolul
Șomajul tehnic nu este o soluție rapidă la dificultățile financiare ale angajatorilor, ci o măsură care poate fi aplicată doar în anumite condiții. Suspendarea contractelor individuale de muncă (CIM) sau reducerea timpului de lucru presupun respectarea unor pași formali și nu pot fi folosite ca pretext pentru a diminua unilateral salariile ori pentru a impune concedii forțate. Citește articolul
Extinderea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale pentru a include și indemnizațiile de șomaj tehnic restante, ca răspuns la creșterea insolvențelor angajatorilor, e una dintre măsurile cuprinse într-o ordonanță de urgență oficializată luni. Aceasta cuprinde și completări importante la Legea privind accidentele de muncă, introducând indemnizații de 100% pentru asigurații cu arsuri grave și dreptul la acordarea acestor indemnizații pe o perioadă mai lungă. Citește articolul
Codul muncii prevede posibilitatea suspendării contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului, însă atât situațiile, cât și condițiile acestei proceduri sunt expres și limitativ stabilite. Când angajatorul este vizat de alte tipuri de sancțiuni decât cele din legislația muncii, sancțiuni care presupun inclusiv suspendarea unei/unor activități ale firmei, cel puțin o parte dintre angajați ar putea rămâne temporar fără obiectul muncii. Iată cum procedăm: Citește articolul
Reducerea activității este o situație care îl pune angajator într-o situație mai puțin confortabilă, însă utilizând instrumentele legale potrivite, soluțiile sunt accesibile și părțile pot ajunge la cea potrivită, evitând o situație de conflict. Un exemplu apărut recent în presa locală de „așa nu”: Citește articolul
Ca în fiecare an, termenul de 31 decembrie reprezintă data-limită până la care trebuie îndeplinite anumite obligații, fie fiscale, fie de alt tip, fie termenul la care expiră anumite mecanisme care s-au aplicat în anul care se încheie. Din perspectivă fiscală, avem o serie de facilități ce expiră în ultima zi a anului, dar și un termen-limită pentru a bifa una dintre condițiile de aplicare, din ianuarie, a impozitului micro. Pentru angajatori avem mai multe mecanisme care se încheie pe 31 decembrie, iar în acest context mai larg ne amintim și de o importantă obligație ce revine celor care au funcționat o bună perioadă de timp fără autorizații de securitate la incendiu. Citește articolul
În situația în care unei firme, în urma unor verificări și a constatării unor abateri, i se suspendă activitatea, angajatorul nu își poate trimite salariații acasă, până când remediază problemele care au stat la baza suspendării, fără a avea nicio obligație față de ei. Citește articolul
„De săptămâna viitoare veniți doar câte trei zile la muncă, restul zilelor intrați în fără plată.” Concediul fără plată nu poate fi impus salariaților, dar practica ne arată că asta se întâmplă frecvent. Nicio dificultate financiară sau o altă problemă a angajatorului nu poate justifica concediul fără plată. Similar, reducerea normelor de muncă și a salariilor nu se poate face în mod unilateral. În pofida dificultăților financiare, angajatorii nu au libertatea de a lua astfel de măsuri, care îi prejudiciază pe angajați în privința veniturilor stabilite la nivelul contractual. Citește articolul
O propunere legislativă ce vizează introducerea în Codul muncii a mecanismului Kurzarbeit pentru anumite domenii de activitate și indemnizația pentru profesioniștii cu activitatea întreruptă, în limita a 75% din salariul mediu brut, pentru viitoarele stări de urgență/alertă/asediu sau alte situații excepționale se îndreaptă acum spre Camera Deputaților, după ce luni a trecut de votul senatorilor. În prezent, cele două mecanisme de sprijin pentru angajatori și profesioniști se regăsesc în acte normative separate de cadrul legislativ al relațiilor de muncă. Citește articolul
Începând cu luna mai, angajatorii afectați în mod direct sau indirect de război vor putea cere decontarea șomajului tehnic acordat salariaților cu contractul de muncă suspendat. Documentele necesare acestor firme au fost oficializate miercuri, ele putând fi depuse începând cu 1 mai pentru plata indemnizației din luna aprilie. Citește articolul