Cei ce obișnuiesc să traverseze strada în timp ce utilizează telefonul mobil sau ascultă muzică în căști la un nivel sonor mare, astfel nefiind atenți la ce se întâmplă în jurul lor, ar fi trebuit să poată fi sancționați, odată cu oficializarea unor modificări la regulamentul de aplicare a Codului rutier, dar, în hotărârea apărută aseară în acest sens, măsura nu se mai regăsește. Amenzile ce s-ar fi putut aplica acestor pietoni erau de peste 400 de lei.
Newsletter avocatnet.ro: „Viitorul digital" și „10 de azi" Primești gratuit suplimentul de weekend despre impactul tehnologiei și cum să folosești AI, plus sinteza „10 de Azi" (L-V) cu cele mai importante știri și noutăți legislative. Rămâi informat, zi de zi și weekend de weekend!
Deoarece s-a constatat că, de multe ori, pietonii sunt accidentați de mașini pentru că nu sunt atenți la traversarea străzii, autoritățile propuneau, acum ceva vreme, printr-un proiect de hotărâre, sancționarea acestora.
Totuși, în versiunea publicată aseară în Monitorul Oficial, HG 1.075/2021 nu mai conține această măsură. Practic, autoritățile s-au răzgândit și au renunțat la măsură.
Potrivit proiectului inițial, pietonilor li s-ar fi interzis “să efectueze activități de natură a le distrage atenția atunci când se angajează în traversarea drumului public”. În caz contrar, ar fi putut fi amendați.
În nota de fundamentare ce a însoțit hotărârea în faza de proiect era dată ca exemplu utilizarea telefonului mobil, “fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală)”.
După cum scria în proiect, nerespectarea, de către pietoni, a acestei noi obligații le-ar fi putut aduce acestora amenzi cuprinse între 290 și 435 de lei. De fapt, această nouă interdicție pentru pietoni ar fi trebuit să se alăture celor existente deja în legislația privind circulația rutieră, și anume:
să se angajeze în traversarea drumului public atunci când se apropie un autovehicul cu regim de circulație prioritară care are în funcțiune semnalele speciale de avertizare luminoase și sonore;
să traverseze partea carosabilă prin față sau prin spatele vehiculului oprit în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, cu excepția cazurilor în care există treceri pentru pietoni, semnalizate corespunzător;
să prelungească timpul de traversare a drumului public, să se oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru pietoni care nu sunt prevăzute cu semafoare;
să traverseze drumul public prin alte locuri decât cele permise;
să ocupe partea carosabilă în scopul împiedicării circulației;
să traverseze calea ferată atunci când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori când semnalul luminos sau acustic interzice trecerea;
să circule pe pistele pentru biciclete, amenajate și semnalizate corespunzător.
Prin HG 1.075//2021 au fost operaționalizate regulile privind circulația trotinetelor electrice, cuprinse în OUG 13/2020, ce au apărut cu peste un an în urmă, dar care nu puteau fi aplicate în prezent, deoarece legislația nu era completă.
Atenție! Măsura amendării pietonilor neatenți nu se aplică, din moment ce ea nu se mai regăsește în hotărârea publicată miercuri (HG 1.075/2021).
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (2)