ACCES GRATUIT
UPDATE: Până în aprilie, instituțiile publice și anumite firme trebuie să aibă o procedură pentru dezinstalarea aplicațiilor rusești. A apărut și lista cu numele lor
Legea prin care au fost interzise produsele și serviciile de securitate cu origini directe sau indirecte în Rusia a apărut în 2022 și stabilește că instituțiile și autoritățile publice, alături de firmele private care gestionează informații clasificate, vor trebui să dezinstaleze aceste produse. În caz contrar, amenzile ce pot fi aplicate ajung până la 200.000 lei. Acum, printr-un ordin apărut luni, Ministerul Cercetării stabilește procedura, metodele și instrumentele încetării utilizării produselor și serviciilor provenind direct sau indirect din Federația Rusă. O zi mai târziu, ministerul a stabilit și lista nominală privind produsele, serviciile și entitățile producătoare și/ sau furnizoare interzise.
Articolul continuă mai jos
Mai exact, potrivit
Ordinului Ministerului Cercetării nr. 20.281/2023, ce se aplică din 27 februarie, entitățile care sunt obligate de
Legea 354/2022 să renunțe la utilizarea soluțiilor software cu origini în Rusia trebuie să elaboreze și să pună în aplicare, până pe
28 aprilie 2023, o procedură internă de încetare a utilizării, respectiv de deconectare/ dezinstalare a produselor și serviciilor software interzise.
În plus, entitățile trebuie să elaboreze un
plan propriu de înlocuire a produselor și serviciilor software interzise de lege cu unele legale și compatibile din punct de vedere tehnic și operațional, în acord cu necesitățile fiecărei entități.
Pentru asta, entitățile trebuie să respecte cumulativ cel puțin următoarele obligații:
- perioada de tranziție între produsele și serviciile software interzise și cele legale și compatibile să fie cât mai scurtă posibil, astfel încât să nu se compromită buna funcționare a rețelelor și sistemelor informatice;
- produsele și serviciile software achiziționate să fie instalate în mediul de test, înainte de dezinstalarea/ decuplarea celor interzise de Lege;
- să se asigure prevenirea și combaterea atacurilor cibernetice pe perioada de tranziție, luând în calcul toate posibilitățile disponibile în piață.
Entitățile trebuie să demareze
procedura de achiziție a produselor și serviciilor software compatibile și legale până pe
29 martie 2023.
Prin Legea 354/2022 se interzice achiziția și utilizarea produselor și serviciilor software de tip antivirus care provin direct sau indirect din Rusia, de la un operator economic aflat sub control direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din acest stat, al cărei capital este constituit cu participație (directă, indirectă sau prin firme interpuse) sau din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Rusia.
"Prezența software-urilor rusești de tip antivirus reprezintă o vulnerabilitate la adresa securității cibernetice a autorităților și instituțiilor românești, din cauză că aceste programe acaparează funcții importante ale rețelelor și sistemelor informatice, creând relații de interdependență. În contextul în care Federația Rusă utilizează inclusiv atacuri de tip cibernetic la adresa statelor occidentale și își folosește companiile naționale și cetățenii ruși, prin diverse metode, în războiul asupra Ucrainei, încălcând toate normele de drept internațional în materie, România nu poate să-și asume prezența unor produse și servicii IT rusești în infrastructura cibernetică națională", se arăta în expunerea de motive a legii în faza de proiect.
Obligațiile de a nu folosi și de a dezinstala produsele și serviciile software cu "origini" rusești vizează:
- autoritățiile publice (orice organ de stat sau al unității administrativ-teritoriale care acționează în regim de putere publică pentru satisfacerea unui interes public);
- instituțiile publice (orice structură funcțională care acționează în regim de putere publică și/sau prestează servicii publice și care este finanțată din venituri bugetare și/sau venituri proprii);
- toate rețelele și sistemele care gestionează informații clasificate, deținute de persoane juridice de drept public și privat aflate pe teritoriul României.
Acest ultim caz de aplicare a legii a fost introdus chiar de către ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) înainte de adoptarea de către deputați. Acesta își motiva amendamentul prin faptul că are menirea de a conferi o protecție completă și corectă a informațiilor clasificate, inclusiv a celor vehiculate de persoane juridice de drept privat prin intermediul INFOSEC:
"Avem în vedere acele rețele și sisteme informatice ale posesorilor de autorizații de securitate industrială, aviz de securitate industrială sau certificat de securitate industrială care pot fi persoane juridice de drept privat și care, deși îndeplinesc condițiile de acces și autorizare prevăzute de HG nr. 585/2002, dețin licențe de antiviruși rusești [și] (...) care, în prezent, nu pot fi oprite să-și apere rețelele și sistemele informatice cu softuri de antivirus din Federația Rusă".Interdicția valabilă până la data de 31 decembrie 2026 vizează:
- produsele și serviciile privind securitatea dispozitivului (securitatea punctului final);
- aplicațiile și programele software de detecție antivirus, anti-malware, firewall pentru aplicații web;
- rețelele virtuale private;
- sistemele de detecție și răspuns pentru endpoint-uri.
Amenzile ce vor putea fi aplicate pentru nerespectarea acestei interdicții sunt cuprinse între 50.000 și 200.000 lei.
Ce programe vor trebui, de fapt, dezinstalate
Ministerul Cercetării a stabilit recent, prin
Ordinul 20.279/2023, și lista nominală a produselor software ce vor trebui dezinstalate curând. Mai exact, cele mai cunoscute dintre acestea sunt:
- XSIGNAL;
- Metascan;
- Dr. Web;
- Kaspersky Security;
- RPA RusBItech;
- ViPNet.
Întreaga listă a producătorilor și a denumirilor aplicațiilor poate fi descărcată de la finalul articolului.
Prevederile legii nu se aplică autorităților publice cu atribuții în domeniul securității naționale, apărării naționale și ordinii publice, care au propriile reguli de protecție a securității cibernetice, cum ar fi Directoratul Național de Securitate Cibernetică, Serviciul Român de Informații și Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic & Conformitate,
Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement"),
IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity),
Managementul Riscului & Control Intern,
Relații cu Investitorii & Guvernanță Corporativă,
Asigurări & Gestionarea Reclamatiilor,
Strategie & Planificare Corporativă
Articolul face referire la următoarele acte normative
LEGE nr 354 / 2022,
ORDIN nr 20281 / 2023,
ORDIN nr 20279 / 2023,
HOTĂRÂRE nr 585 / 2002
Citește mai mult despre
razboi Rusia-Ucraina,
antivirusi rusesti,
securitate cibernetica
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (1)