Propunerea legislativă ce viza modificarea articolului din Codul rutier (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice) referitor la categoriile de permise de conducere pe care șoferii trebuie să le dețină pentru a avea dreptul de a conduce tractoare agricole și forestiere nu a primit aprobarea deputaților. Astfel, inițiativa își încetează parcursul legislativ, în urma respingerii sale de către Camera Deputaților, care avea rol decizional în acest caz.
Intrarea în vigoare a acestor prevederi - care au fost adoptate de Senat în anul 2023 - ar fi permis ca tractoarele agricole și forestiere să poată fi conduse și de deținătorii categoriilor B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE sau Tr. Regula s-ar fi aplicat și în cazul celor care ar fi deținut o dovadă înlocuitoare a permisului valabil care să ateste obținerea oricăreia dintre categoriile menționate.
În momentul de față, legislația rutieră permite numai celor care dețin categoria Tr să conducă tractoare agricole și rutiere: ”dreptul de a conduce un autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai pe drumurile publice îl are numai persoana care posedă permis de conducere valabil, corespunzător categoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada înlocuitoare a acestuia cu drept de circulație”.
Totuși, începând din ianuarie anul trecut, tractoarele agricole sau forestiere care ating o viteză maximă de 40 km/h (Tr1) pot fi conduse legal de orice persoană care deține permis de conducere categoria B, după cum puteți afla din acest articol.
Inițial, grupul de senatori care a făcut această propunere a solicitat modificarea temporară a legislației în domeniu, până în vara anului 2024, în sensul introducerii dreptului extins la mai multe categorii de permis de conducere vehicule agricole, dar Senatul a eliminat acest termen din textul proiectului de lege, măsura ar fi urmat să se aplice permanent.
În ultimii ani, criza de personal agricol, inclusiv în domeniul conducerii utilajelor agricole de tipul celor menționate, a făcut ca operatorii din agricultură să ofere salarii din ce în ce mai mari, însă fără a putea acoperi criza de personal. În același timp, conform expunerii de motive a propunerii, aceste operațiuni mecanizate sunt efectuate oricum de persoane care nu dețin categoria de permis corespunzătoare, dar au permis de conducere pentru alte categorii de vehicule.
Atenție! Propunerea legislativă nu va mai ajunge să se aplice. Pentru că ea a fost respinsă definitiv în Parlament, parcursul ei legislativ se încheie.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)