Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriRomânia se află într-un moment economic delicat, marcat de un deficit bugetar în creștere, o datorie publică alarmantă și întârzieri în reformele esențiale. Cea mai recentă analiză a Consiliului UE atrage atenția asupra riscurilor majore cu care se confruntă țara și conturează un avertisment clar: fără măsuri urgente și consistente, dezechilibrele actuale riscă să se adâncească și mai mult. Într-un limbaj sobru, dar lipsit de echivoc, instituțiile europene transmit că stabilitatea economică și socială depind, acum mai mult ca oricând, de voința reală de a schimba direcția.
Articolul continuă mai jos
Deficitul, datoria publică și reformele întârziate ne plasează într-o zonă de risc major, conform celei mai recente recomandări a Consiliului UE, publicată la începutul lunii iunie 2025. Documentul oficial nu este doar o analiză tehnică, ci un veritabil apel la responsabilitate și la acțiuni hotărâte, subliniind că fără corecții rapide și profunde, vulnerabilitățile macroeconomice se vor accentua.
Într-un limbaj diplomatic, dar ferm, instituțiile europene conturează un tablou îngrijorător al economiei românești. Analiza, care fundamentează recomandările pentru anii 2025 și 2026, pornește de la un diagnostic sever: România se confruntă cu dezechilibre macroeconomice excesive.
Această clasificare, cea mai gravă în cadrul procedurii de supraveghere a UE, nu este o surpriză, ci mai degrabă o confirmare a tendințelor din ultimii ani, pornind de la faptul că vulnerabilitățile s-au accentuat în 2024, pe fondul adâncirii deficitului bugetar și a celui de cont curent, concomitent cu o deteriorare a competitivității.
Punctul central al îngrijorărilor europene rămâne situația finanțelor publice. Deficitul public a atins un nivel alarmant de 9,3% din PIB în 2024, în creștere de la 6,6% în 2023, în timp ce datoria publică a urcat la 54,8% din PIB. Pentru 2025, deși se estimează o ușoară scădere, deficitul ar urma să rămână la un nivel nesustenabil de 8,6% din PIB.
Cauza principală a acestui derapaj este identificată fără echivoc, fiind creșterea explozivă a cheltuielilor curente, în special a masei salariale din sectorul public (+21,5% față de 2023) și a transferurilor sociale, inclusiv pensiile (+19,5% față de 2023).
Această creștere a cheltuielilor nete depășește considerabil pragurile recomandate, plasând România pe o traiectorie de abatere semnificativă de la țintele asumate în cadrul procedurii de deficit excesiv.
Mesajul este clar: politica fiscal-bugetară trebuie înăsprită considerabil pentru a reveni pe o traiectorie sustenabilă. Această consolidare nu este doar o cerință tehnică, ci o condiție esențială pentru stabilitatea pe termen mediu și lung, având implicații directe asupra costurilor de finanțare ale statului și, implicit, asupra fiecărui cetățean.
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este văzut ca pârghia principală pentru modernizare și corectarea dezechilibrelor. Cu toate acestea, Comisia atrage atenția asupra ritmului lent al implementării PNRR în România și solicită urgentarea reformelor și investițiilor. Întârzierile în procedurile de achiziții și capacitatea administrativă limitată sunt obstacole ce trebuie depășite rapid.
Mai grav este că unele reforme esențiale, care stau la baza prelungirii perioadei de ajustare bugetară, nu au fost realizate la timp, iar exemplul cel mai elocvent este revizuirea cuprinzătoare a sistemului fiscal, o reformă amânată care trebuia finalizată până la 30 aprilie 2025. Fără o reformă fiscală care să lărgească baza de impozitare și să elimine excepțiile, eforturile de consolidare bugetară vor fi incomplete.
Documentul european reiterează o problemă cronică a României, respectiv calitatea și eficacitatea administrației publice și lipsa de predictibilitate a procesului decizional. Numărul ridicat de ordonanțe de urgență este menționat din nou ca o practică ce generează incertitudine și obstrucționează investițiile.
De asemenea, se subliniază că evaluările de impact ale legislației sunt adesea o simplă formalitate, de o calitate discutabilă, iar consultările cu partenerii sociali și cu societatea civilă sunt modeste și rareori duc la un dialog veritabil. Aceste deficiențe subminează securitatea juridică și afectează negativ mediul de afaceri, încălcând principiile bunei-credințe care ar trebui să guverneze relația dintre stat și cetățenii săi, principii esențiale într-un stat de drept european.
În spatele cifrelor macroeconomice se află provocări sociale profunde, pe care Comisia le leagă direct de Pilonul European al Drepturilor Sociale. Recomandările vizează:
Recomandarea Comisiei nu este o listă de sugestii opționale, ci o foaie de parcurs clară, a cărei nerespectare va atrage consecințe. De la accelerarea tranziției verzi și reducerea dependenței de combustibilii fosili, până la consolidarea fiscală și modernizarea administrației, toate măsurile par interconectate.
În final, documentul subliniază că, „în lipsa unor măsuri hotărâte care să acționeze atât asupra pârghiilor reformei fiscale, cât și a celor ale reformelor structurale, este probabil că deficitul bugetar și cel extern vor rămâne la un nivel mult prea ridicat”.
Pentru România, ceasul ticăie asurzitor. Deciziile politice din perioada următoare vor determina dacă țara reușește să iasă din zona de risc și să se înscrie pe o traiectorie de dezvoltare durabilă și echitabilă, în spiritul valorilor și angajamentelor europene.
Citește mai mult despre deficit bugetar, PNRRNoul AI Act generează confuzie în mediul de afaceri, companiile neștiind exact dacă și cum li se aplică aceste reglementări. Multe firme utilizează deja sisteme AI (chiar și fără să realizeze) și se expun riscurilor legale semnificative, cu amenzi care pot ajunge până la 35 milioane EUR sau 7% din cifra de afaceri globală, pe lângă potențialele daune reputaționale.
La curs, alături de Alin Popescu, fondator avocatnet.ro și specialist cu peste 25 de ani de experiență în consultanță și antreprenoriat tehnologic, veți învăța să identificați sistemele AI utilizate în companie, să evaluați riscurile, să implementați măsuri de conformitate și să transformați obligațiile legislative într-un program structurat în 20 de pași.
Comentarii articol (0)