În primul rând, viitoarea ordonanță aduce sub "umbrela" OG 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România toate detaliile taxei de drum, deoarece, acum, tarifele de trecere sunt stabilite printr-un alt act normativ, respectiv Ordinul Ministerului Transporturilor 1.836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Așadar, vor fi introduse în OG 15/2002 mai multe anexe, ce stabilesc, de fapt, noile tarife pentru trecerea podurilor peste Dunăre, iar la oficializarea proiectului de față, prevederile care vizează taxa pentru podurile Giurgeni și Vadu Oii/ Fetești și Cernavodă din Ordinul 1.836/2018 își vor înceta aplicabilitatea.
Noile tarife propuse sunt mai mari decât cele stabilite acum prin Ordinul 1.836/2018. Mai exact, taxa de pod pentru autoturisme va crește:
- de la 13 lei la 19 lei (o trecere) - pentru utilizarea podurilor peste Dunăre între Fetești și Cernavodă;
- de la 11 lei la 16 lei (o trecere) - pentru utilizarea podului peste Dunăre între Giurgeni și Vadu Oii.
În schimb, prin proiectul de față se modifică și valoarea amenzilor ce se aplică în cazul în care șoferii nu plătesc taxa de pod.
Mai precis, amenzile minime pentru neplata peajului (taxei de pod) se vor majora de la 130 de lei la 190 de lei, iar cele maxime - de la 260 de lei la 380 de lei.
Valoarea amenzilor a fost calculată în raport cu taxa pentru trecerea podului de la Fetești, fiind de zece ori tariful de trecere, în cazul amenzii minime, și de douăzeci de ori tariful de trecere - pentru amenda maximă.
Amenda pentru neplata taxei de pod se poate plăti, în cel mult 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de contravenție, la jumătate din minimul ei. În același timp, taxele de pod achitate anterior intrării în vigoare a noilor tarife își vor menține valabilitatea.
Autoritățile motivează această majorare prin faptul că ultima actualizare a tarifelor de trecere a avut loc în 2018, iar valoarea amenzilor aplicate pentru lipsa peajului valabil a fost stabilită în 2015. Totodată, “având în vedere că numărul contravențiilor aplicate în anul 2024 pentru circulația fără achitarea tarifului de trecere (peaj) a fost de peste 170.000, rezultă că valoarea actuală a amenzilor nu este în măsură să descurajeze fenomenul contravențional, motiv pentru care propunem aceasta modificare”.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de OG trebuie aprobat la nivelul Guvernului și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)