Proiectul legislativ - care fusese adoptat de Senat, dar respins la votul decisiv al deputaților, ceea ce înseamnă că nu se va aplica - referitor la plajele nou-create pe litoralul românesc, propunea o schimbare a modului de închiriere a acestor suprafețe, mutând procedura de la licitația publică la atribuirea directă, ca derogare expresă de la prevederile OUG 57/2019 privind Codul administrativ.
Măsura a fost respinsă definitiv de deputați, astfel că prevederea actuală, conform căreia „închirierea bunurilor proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale se face pe bază de licitație publică” rămâne în vigoare.
Procedura derogatorie de la această regulă, respinsă de Camera Deputaților, urma să fie aplicată numai pentru suprafețele de plajă rezultate în baza implementării proiectului „Reducerea eroziunii costiere” și care „nu sunt deja închiriate”.
Atribuirea directă ar fi fost permisă exclusiv utilizatorilor plajelor pentru scop turistic și ar fi urmat să fie făcută în favoarea titularului dreptului de administrare a plajelor aflate în vecinătatea vestică a acestor suprafețe nou-create. Procedural, prevederea urma să fie pusă în aplicare prin încheierea unor acte adiționale la contractele de închiriere deja existente.
Justificarea acestei derogări, conform expunerii de motive care prefața inițiativa, consta în necesitatea de a asigura cadrul juridic pentru implementarea Proiectului „Reducerea eroziunii costiere”, în lipsa căruia bugetul de stat și bugetul Administrației Naționale „Apele Române” ar fi putut fi afectate parțial sau total.
De asemenea, conform inițiatorilor, atribuirea directă către utilizatorii plajelor era considerată preferabilă pentru o bună gestionare a acestor suprafețe, în vederea asigurării administrării în bune condiții și a exploatării optime pentru funcția turistică.
Această măsură, se arată în nota de fundamentare, ar fi fost de natură să prevină impactul negativ asupra operatorilor economici și ar fi evitat materializarea unui risc din punct de vedere economic, social și turistic, cauzat de imposibilitatea organizării corespunzătoare a activităților specifice sezonului estival. Prin asigurarea închirierii suprafețelor nou-create, operatorii economici ar fi obținut posibilitatea de a amplasa echipamente de plajă, garantând astfel un turism de calitate și servicii complete pentru turiști.
Inițiativa propunea ca prețul chiriei să se stabilească la nivelul inițial al acesteia din contractul de închiriere deja existent și trebuia actualizat obligatoriu cu indicele anual al prețurilor de consum, stabilit conform HG 183/2020.
Dacă prețul chiriei inițial a fost indexat printr-o metodă diferită, prevederile contractului inițial referitoare la regulile de indexare încetau să se aplice, fiind înlocuite de indicele prevăzut de HG 183/2020 pentru actul adițional.
O altă derogare propusă prin această măsură viza durata contractuală. Prin derogare de la art. 333, alin. (2), litera c) din Codul administrativ, contractele care includ suprafețele nou-create ar fi putut fi prelungite pentru o perioadă de maximum cinci ani. Totuși, această prelungire urma să fie limitată, neputând depăși data la care sunt aprobate documentațiile de urbanism.
Noile suprafețe de plajă vizate de inițiativă respinsă sunt rezultatul Proiectului „Reducerea eroziunii costiere – Faza II (2014–2020)”, cofinanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Obiectivul proiectului este reducerea efectelor și a pagubelor cauzate de fenomene naturale precum inundațiile și eroziunea costieră. Este implementat de Administrația Națională „Apele Române”, prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea - Litoral, și are o valoare totală de 841.118.740 euro.
Atenție! Propunerea legislativă NU se poate aplica. Aceasta și-a încetat procesul legislativ în urma votului decisiv de respingere al deputaților, chiar dacă fusese admisă de senatori.
Comentarii articol (0)