Concret, proiectul legislativ înregistrat recent la Senat, prevede că șoferii angajați ai operatorilor de transport rutier nu vor mai putea fi obligați, prin contractul individual de muncă, contractul de transport, dispoziții interne ale angajatorului sau solicitări din partea beneficiarului ori a intermediarilor, să efectueze operațiuni de încărcare sau descărcare a mărfurilor transportate.
Ca excepție, șoferii vor putea desfășura astfel de activități în cazul transporturilor specializate, atunci când natura acestora impune în mod obiectiv participarea conducătorului auto. Printre situațiile avute în vedere se numără transporturile vrac, transporturile de combustibili, cele efectuate cu auto-betoniera sau transporturile de animale vii, fără ca lista să fie limitativă.
Dacă proiectul va fi adoptat, obligația de a încărca sau descărca mărfurile va reveni beneficiarului transportului, furnizorului mărfurilor sau intermediarilor, în funcție de situație, cu respectarea reglementărilor legale privind securitatea și sănătatea în muncă.
Totodată, orice clauză contractuală sau dispoziție prin care șoferii sunt obligați să efectueze operațiuni de încărcare sau descărcare, în afara cazurilor menționate anterior, va fi considerată nulă de drept.
Nerespectarea acestor prevederi va constitui contravenție și va fi sancționată cu amendă cuprinsă între 10.000 și 30.000 de lei, aplicată operatorului de transport, beneficiarului, furnizorului de mărfuri sau intermediarilor, după caz.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor vor fi realizate de personalul împuternicit al Inspecției Muncii, prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă. În plus, inspectorii de muncă vor putea solicita documente justificative privind efectuarea transporturilor și vor avea dreptul să efectueze verificări atât la sediul social al operatorilor de transport, cât și la locurile de încărcare sau descărcare a mărfurilor, inclusiv la sediile furnizorilor, beneficiarilor ori intermediarilor.
Potrivit expunerii de motive, modificările propuse prin acest proiect de lege vin în contextul lipsei unei interdicții exprese în legislația actuală privind obligarea șoferilor de transport rutier să participe la operațiuni de încărcare sau descărcare a mărfurilor.
Inițiatorii (mai mulți deputați și senatori PSD) urmăresc să clarifice atribuțiile conducătorilor auto și să prevină abuzurile din relațiile de muncă și comerciale dintre transportatori, beneficiari și intermediari. Totodată, măsurile propuse au ca scop creșterea protecției muncii și a sănătății șoferilor, reducerea riscului de accidente cauzate de manipularea mărfurilor și respectarea timpilor legali de conducere și odihnă, contribuind astfel la îmbunătățirea siguranței rutiere și la stabilirea unor condiții de muncă mai clare și mai echitabile în domeniul transporturilor.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie votat de Parlament, promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial. În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare, Ministerul Muncii va trebui să elaboreze normele metodologice de aplicare.
avocatnet.ro
Comentarii articol (1)