- Legea nr. 1/2025 obligă ministerele să elaboreze materiale informative despre violența domestică și impune afișarea numărului de urgență în școli, spitale și transportul public.
- Camera Deputaților a adoptat în noiembrie 2025 scutirea de la plata taxelor judiciare de timbru pentru victimele violenței domestice în cazurile de divorț și partaj.
- Un proiect adoptat de Senat prevede prelungirea automată a ordinului de protecție și pedepse majorate pentru agresorii recidiviști.
- Un proiect legislativ propune definirea juridică a femicidului și crearea unui mecanism național de monitorizare a acestor cazuri.
1. Au intrat în vigoare noi obligații pentru autorități în prevenirea și combaterea violenței domestice
Legea nr. 1/2025, intrată în vigoare pe 17 ianuarie 2025, a introdus noi responsabilități pentru autoritățile publice în prevenirea și informarea privind violența domestică, modificând Legea 217/2023. Actul normativ prevede ca Ministerul Familiei - instituție care între timp a fost reorganizată prin fuziune prin absorbție cu Ministerul Muncii, să coordoneze activitățile de informare și prevenire, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educației, Ministerul Sănătății, Ministerul Justiției și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Fiecare minister are, potrivit Legii nr.1/2025, obligația de a elabora și distribui anual materiale informative despre violența domestică și efectele acesteia.
De exemplu, Ministerul Educației trebuie să asigure informarea elevilor despre ajutorul disponibil pentru victime. Autoritatea pentru Egalitatea de Șanse va colabora cu Consiliul Național al Audiovizualului pentru difuzarea cu regularitate a unor materiale informative cu privire la accesarea serviciilor de informare și consiliere pentru victimele violenţei domestice de tip linie telefonică de urgență, iar autoritățile locale sunt obligate să publice rapoarte anuale și să afișeze numărul liniei de urgență (helpline) în transportul public.
În septembrie 2025 a intrat în vigoare HG nr. 711/2025, care prevede acordarea unei subvenții lunare angajatorilor care încadrează în muncă victime ale violenței domestice sau ale traficului de persoane. Chiar dacă, la prima vedere, pare o măsură de sprijin pentru angajatori, aceasta este importantă și pentru victime, deoarece le oferă posibilitatea de a obține un loc de muncă stabil și de a-și reconstrui independența financiară, contribuind la desprinderea lor dintr-un mediu abuziv.
Patru proiecte legislative depuse în Parlament în 2025 vizează consolidarea protecției și sprijinului pentru victimele violenței domestice
1. Victimele violenței domestice ar putea fi scutite de plata taxelor de timbru în cazurile de divorț și partaj
Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a adoptat în noiembrie 2025 o propunere legislativă care prevede scutirea de la plata taxelor judiciare de timbru în cazurile de divorț și partaj pentru victimele violenței domestice. Deocamdată, prevederea nu se aplică. Propunerea legislativă va produce efecte doar după promulgarea de către președintele statului și publicarea în Monitorul Oficial.
Potrivit inițiatorilor, eliminarea acestor costuri are rolul de a proteja drepturile fundamentale ale victimelor și de a le oferi un sprijin financiar real, astfel încât să își poată reconstrui viața într-un mediu sigur și stabil.
2. Instanța ar putea evalua direct riscul de recidivă în momentul revocării ordinului de protecție
În luna octombrie 2025, Senatul a adoptat, cu amendamente, un proiect legislativ care aduce mai multe modificări importante pentru protejarea victimelor violenței domestice și pentru sancționarea mai severă a agresorilor recidiviști. Pentru a se aplica, inițiativa legislativă trebuie votată și de Camera Deputaților, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.
Proiectul propune, printre altele, prelungirea automată a ordinului de protecție provizoriu până la soluționarea cererii în primă instanță și majorarea cu jumătate a limitelor de pedeapsă pentru cei care încalcă repetat un ordin de protecție.
3. România ar putea avea, pentru prima dată, o definiție juridică a femicidului
Tot în octombrie 2025, a fost înregistrat la Senat un proiect legislativ care propune instituirea unui cadru legal dedicat prevenirii și combaterii femicidului, tratat ca cea mai gravă formă de violență împotriva femeilor. Proiectul definește femicidul și principalele sale tipuri (intim, non-intim și indirect) și prevede crearea unui mecanism național de monitorizare a acestor cazuri, coordonat de Observatorul Român pentru Analiza și Prevenirea Omorurilor.
Totodată, inițiativa impune folosirea unor instrumente de evaluare a riscului în anchetele privind violența domestică, introduce teme despre egalitatea de gen și prevenirea violenței în programele școlare și modifică prevederi din Codul penal și Codul de procedură penală, prin înăsprirea pedepselor și extinderea măsurilor de protecție pentru victime.
Proiectul nu produce încă efecte. Pentru a intra în vigoare, proiectul legislativ trebuie adoptat de Parlament, promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial.
4. Victimele violenței domestice ar putea beneficia de asistență juridică gratuită
Un proiect legislativ înregistrat la Senat în octombrie 2025 propune întărirea protecției pentru victimele violenței domestice, prin acordarea asistenței juridice obligatorii și gratuite atât pentru victimă, cât și pentru agresor, obligativitatea consilierii psihologice pentru agresori și extinderea duratei ordinului de protecție până la 24 de luni în caz de recidivă. Proiectul modifică Legea 217/2003 și Legea 26/2024, introducând și obligația autorităților locale de a contacta victimele pentru informare și sprijin.
Proiectul trebuie discutat și adoptat în Parlament, votul final fiind la Camera Deputaților. Dacă acesta va fi adoptat, proiectul va trebui apoi promulgat și publicat în Monitorul Oficial.
Rapoartele privind violența domestică evidențiază deficiențe în reacția statului la cazurile de violență domestică
Alte două documente importante din 2025 privind violența domestică și de gen sunt rapoartele publicate de Avocatul Poporului și Centrul FILIA.
În martie 2025, Centru Filia a publicat Raportului de monitorizare 2025 [Violență sexuală: între stigmă și justiție] unde sunt subliniate principalele provocări cu care se confruntă România în implementarea legislației privind prevenirea și combaterea violenței de gen, în ciuda progreselor realizate. Printre lacunele identificate se numără lipsa unei definiții clare a consimțământului în cazul infracțiunii de viol și neincluderea unor forme de violență de gen în legislația națională. De asemenea, raportul evidențiază, deficiențele grave în pregătirea profesională a polițiștilor, procurorilor și judecătorilor, ceea ce îngreunează accesul victimelor la justiție și protecția acestora.
Raportul special privind fenomenul violenței domestice în România publicat în mai 2025 de Avocatului Poporului analizează, la rândul său, modul în care autoritățile din România au intervenit, în perioada 2023 - 2024, în cazurile de violență domestică. Documentul se bazează pe sesizări din oficiu, cazuri investigate direct și hotărâri ale CEDO și evidențiază disfuncționalități persistente în reacția instituțională, de la aplicarea măsurilor de protecție până la accesul victimelor la servicii de sprijin adecvate.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)