avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 825 soluții astăzi
Aspecte juridice

Aspecte juridice

ACCES PREMIUM

UPDATE Terasele, cluburile și sălile de jocuri din mai multe județe trebuie să închidă la 24:00, altfel riscă sancțiuni. Lista județelor a fost extinsă

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
18 August 2020 | 2944 | Timp de citire: 2 min.

Terasele, barurile și cluburile în aer liber din 16 județe și din București pot fi deschise până la ora 24:00. Același lucru e valabil și în cazul sălilor de jocuri din București și din 13 județe. Măsura a fost extinsă astfel la mai multe județe, iar programul de funcționare a fost extins și el cu o oră. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Înregistrarea cererilor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară eTerra a fost simplificată

avocatnet.ro în Aspecte juridice
17 August 2020 | 5710 | Timp de citire: 2 min.

De acum, înregistrarea cererilor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară se face mai simplu, datorită unor modificări aduse sistemului informativ eTerra, informează Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). Noua versiune a programului vizează continuarea procesului de digitalizare a activității de cadastru și carte funciară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, firmele de transport care vor comite încălcări grave ale legislației fiscale nu vor mai putea activa, temporar, în domeniu

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 August 2020 | 1609 | Timp de citire: 3 min.

Din 21 februarie 2022, firmele de transport care vor comite încălcări grave ale legislației fiscale (precum și managerii de transport) nu vor putea să desfășoare activitatea specifică. Schimbarea se va produce din cauza Regulamentului Uniunii Europene (UE) nr. 1055/2020, recent oficializat și care va include, din 2022, încălcările menționate mai sus printre cauzele ce vor afecta buna reputație a unei companii de transport (cerință esențială pentru desfășurarea activității de transport, aplicabilă și acum). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, expeditorii de mărfuri ce vor folosi serviciile unui transportator care încalcă legea ar putea fi trași și ei la răspundere

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 August 2020 | 1716 | Timp de citire: 2 min.

Din 21 februarie 2022, expeditorii, agenții de expediție, contractanții și subcontractanții (dar doar cei care vor acționa ca profesioniști) vor putea fi sancționați pentru încălcarea anumitor reglementări europene în domeniul transportului, de către firmele din acest sector pe ale căror servicii le folosesc. În esență, e vorba de încălcări ale Regulamentului nr. 1072/2009 (cele privind transportul rutier internațional de mărfuri, în numele unui terț, în cadrul Uniunii Europene - UE - și cele privind cabotajul). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, transportatorii vor fi obligați să aibă un parc auto și un număr de angajați proporționale cu volumul activității

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2020 | 1624 | Timp de citire: 2 min.

Regulile Uniunii Europene (UE) privind transportul rutier se vor schimba considerabil din 21 februarie 2022, după ce Regulamentul nr. 1055/2020 a fost oficializat recent. Apar modificări considerabile în privința condițiilor pe care companiile de transport (atât rutier, cât și de persoane) vor trebui să le îndeplinească pentru a putea să își desfășoare activitatea. Printre altele, companiile care nu vor avea un număr de vehicule și de angajați proporțional cu volumul activității desfășurate vor fi nevoite să investească pentru a se ajunge la un echilibru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, România nu va mai putea stabili reguli mai stricte pentru transportatorii rutieri, față de legislația UE

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2020 | 1265 | Timp de citire: 1 min.

Un Regulament al Uniunii Europene (UE) recent oficializat (Reg. UE nr. 1055/2020), dar aplicabil abia din 21 februarie 2022, va aduce o serie de schimbări complexe în domeniul transportului pentru firmele active în această arie. Printre modificări se numără limitări de timp cu privire la care un vehicul al unei firme românești poate să circule în afara țării, înainte de a se întoarce în România sau obligația pentru firmele de transport de a asigura un parc auto și un număr de șoferi proporțional cu activitatea. Există, însă, și vești bune: legislația europeană le va interzice statelor UE, inclusiv României, să impună condiții suplimentare (față de ce există în legislația europeană) pentru desfășurarea activității de transport.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Vehiculele firmelor românești de transport vor trebui să se întoarcă în țară în cel mult opt săptămâni de la plecare

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
13 August 2020 | 3901 | Timp de citire: 2 min.

Regulamentul Uniunii Europene (UE) nr. 1055/2020 va aduce, din 21 februarie 2022, o serie de schimbări radicale în domeniul transportului rutier, iar firmele românești vor fi vizate și ele de aceste modificări. Printre acestea se va număra și obligația pentru companiile de transport românești să se asigure că vehiculele folosite pentru desfășurarea internațională a activității se vor întoarce în țară în cel mult opt săptămâni de la plecare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce ar trebui să ne protejăm start-up-urile tehnologice - implicațiile proprietății intelectuale

Cosmovici Intellectual Property în Aspecte juridice
12 August 2020 | 1480 | Timp de citire: 2 min.

Start-up-urile tehnologice nu ar trebui să neglijeze aspectele ce țin de proprietatea intelectuală (IP) la început, chiar dacă ele pot părea costisitoare, iar gestionarea chestiunilor de IP ale business-ului de unul singur poate fi o greșeală. Avantajul unei atenții acordate la început și proprietății intelectuale create în acel business este în principal de ordin concurențial, dar nu se rezumă doar la asta. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Inventar legislativ

Hărțuirea - mai multe legi care o reglementează și o sancționează. Ce e contravenție, ce e infracțiune?

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
12 August 2020 | 2 | 9828 | Timp de citire: 7 min.

Hărțuire, hărțuire sexuală, morală, psihologică - ce fapte se încadrează unde, ce se sancționează penal și ce se sancționează contravențional? Pentru că în domeniul relațiilor de muncă au apărut în ultima lună unele completări legislative în legătură cu faptele de hărțuire, pe lângă aspecte pe care deja le conțineau diverse legi, ne-am gândit că e cazul să trecem în revistă reglementările principale ale diverselor hărțuiri existente acum în lege: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Decizie ICCJ publicată: Titularul unei întreprinderi individuale poate avea calitatea de funcționar public în sensul legii penale

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
12 August 2020 | 4231 | Timp de citire: 2 min.

Raportat la o speță privind o infracțiune de luare mită, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) s-a pronunțat de curând asupra unei probleme de drept penal - dacă întreprinzătorul titular al unei întreprinderi individuale poate avea calitatea de funcționar public în sensul legii penale. Potrivit Curții, poate, dacă exercită un serviciu de interes public care este supus controlului ori supravegherii autorităţilor publice cu privire la îndeplinirea acestuia. Interpretarea a devenit obligatorie din 11 august, momentul apariției deciziei în Monitorul Oficial. Citește articolul