avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 216 soluții astăzi
Aspecte juridice

Aspecte juridice

ACCES PREMIUM

Reminder De-acum, PFA pot avea cel mult trei angajaţi. Ce implică asta şi ce soluţii legale există?

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2017 | 3 | 106490 | Timp de citire: 1 min.

De azi înainte, persoanele fizice autorizate (PFA) şi întreprinderile individuale (II) au limitări la angajare, astfel că cele dintâi pot angaja cel mult trei persoane, în timp ce II pot încadra în muncă până la opt salariaţi. Prin urmare, o PFA care avea mai mult de trei angajați a fost nevoită să concedieze, procedură care comportă însă anumite riscuri. În acelaşi timp, exista și varianta radierii PFA şi reorganizarea afacerii în alte forme juridice, mai permisive din punct de vedere al angajărilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder De astăzi, un sfert dintre PFA-urile existente trebuie să îşi schimbe actele de înregistrare. Te numeri printre ele?

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2017 | 0 | 81482 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele fizice autorizate (PFA) care au în prezent mai mult de cinci coduri CAEN sunt obligate să îşi modifice actele de înregistrare la Registrul Comerţului, începând de astăzi şi până în 2019. Mai exact, este vorba despre aproximativ 65.000 dintr-un total de aproape 271.000 de PFA-uri existente în prezent în ţara noastră, care au de-acum doi ani la dispoziţie pentru a depune o menţiune prin care să îşi modifice obiectul de activitate, după această perioadă riscând să fie radiate din oficiu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Noile reguli pentru PFA şi II se aplică abia de azi, nu de ieri, cum a anunţat ONRC

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2017 | 0 | 34119 | Timp de citire: 3 min.

De astăzi, persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) au limitări atunci când vine vorba de clasele de activitate pentru care pot obține autorizație și de numărul de angajați pe care-l pot avea. Recent, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) a informat, în mod greşit, că noile limitări se aplică deja de ieri. De fapt, termenul corect de intrare în vigoare a legii care stabilește noile reglementări este astăzi, așa cum AvocatNet.ro a precizat încă de la momentul publicării actului normativ. În acest context, vă explicăm cum se calculează termenele pentru intrarea în vigoare a actelor normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder De azi se aplică schimbări majore la regimul PFA și II. Tu știi despre ce e vorba?

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2017 | 44 | 216373 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) au limitări atunci când vine vorba de clasele de activitate pentru care pot obține autorizație și de numărul de angajați pe care-l pot avea, în condițiile în care până acum nu existau asemenea restricții. Măsurile sunt incluse într-un act normativ publicat astă-toamnă în Monitorul Oficial, ce se aplică de astăzi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Executarea silită în 2017: Patru noutăți de care să ții cont în acest an dacă ai datorii

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2017 | 4 | 67350 | Timp de citire: 3 min.

În cursul anului trecut, autoritățile au făcut mai multe schimbări majore ce țin de executarea silită. Dintre acestea, cea mai importantă este întoarcerea competenței de încuviințare a executării silite de la executori la instanțe, însă nici introducerea unor noi titluri executorii nu trebuie trecută cu vederea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facturarea în 2017: Regulile de bază valabile anul acesta

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2017 | 2 | 99248 | Timp de citire: 5 min.

Factura este şi va rămâne unul dintre cele mai folosite documente contabile, fără să conteze dacă ne referim la firmele mari, microîntreprinderile ori persoanele fizice autorizate. Pentru a fi siguri că întocmiţi corect facturi, vă prezentăm azi regulile ce stau la baza emiterii acestora, valabile în 2017.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Recuperatorii de creanțe nu mai pot cere bani datornicilor dacă nu sunt înregistrați la ANPC. Cum se înscriu aceştia?

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2017 | 14 | 73474 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu 1 ianuarie 2017, activitatea de recuperare creanţe poate fi desfăşurată numai de către entităţile înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), potrivit unei ordonanţe de urgenţă intrate anul trecut în vigoare. Pentru a putea funcţiona, aceste entităţi trebuie să urmeze o anumită procedură, mai exact să depună o cerere şi o serie de documente, prevăzute într-un act normativ publicat miercuri în Monitorul Oficial.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder De anul acesta, noi societăţi sunt incluse în categoria marilor contribuabili, în timp ce firmele inactive sau în faliment sunt excluse

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2017 | 0 | 12785 | Timp de citire: 2 min.

Criteriile de selecţie a contribuabililor mari şi mijlocii au fost modificate la 1 ianuarie 2017, aşa încât, spre exemplu, societăţile afiliate în mod direct sau firmele nou-înfiinţate care se angajează să realizeze investitiţii majore în primii ani să fie încadrate în categoria marilor contribuabili. Măsurile sunt incluse într-un act normativ al Agenţiei Naţionale de Admnistrare Fiscală (ANAF), publicat la final de 2016 în Monitorul Oficial şi care prevede, totodată, ca acele companii inactive ori aflate în faliment să fie excluse din categoria amintită.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Plata cu cardul în 2017: Mai mulţi comercianţi sunt obligaţi de-acum să accepte plăţi cu cardul

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2017 | 76 | 163937 | Timp de citire: 5 min.

De la 1 ianuarie 2017, comercianții cu amănuntul ce realizează anual o cifră de afaceri de cel puţin 10.000 de euro sunt obligați să accepte plăţi cu cardul, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. În cazul în care nu acceptă ca mijloc de plată cardurile de debit şi cele de credit, aceştia riscă amenzi cuprinse între 5.000 şi 7.500 de lei. Totodată, anumite firme care folosesc terminale de plată (POS) pot acorda clienţilor, la cererea acestora, un avans în numerar de până la 200 de lei.  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă

17 obligaţii noi pentru firme au fost introduse în 2016. Tu ştii care sunt?

Eduard Popescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2017 | 2 | 57280 | Timp de citire: 1 min.

Pe parcursul anului 2016, în Monitorul Oficial au fost publicate o serie de acte normative cu efect direct asupra companiilor, iar noile reglementări înseamnă, automat, obligaţii suplimentare de îndeplinit pentru acestea. Din articol poţi afla care sunt prevederile ce se aplică deja de anul trecut, dar şi ce alte obligaţii pentru firme au intrat în vigoare începând cu prima zi a anului curent. Citește articolul