avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 521 soluții astăzi
Acasă Subiect: sediu social
Subiect: sediu social
ACCES PREMIUM

Analiză Eliminarea limitei de sedii sociale la aceeași adresă: De la debirocratizare la ușurarea neregulilor, inclusiv cu impact fiscal

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Iunie 2025 | 2 | 573 | Timp de citire: 4 min.

Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un nou indicator de risc, propus pentru controalele fiscale: Acesta ar ajuta ANAF la depistarea celor care „îngroapă” firmele cu datorii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Iunie 2025 | 1532 | Timp de citire: 3 min.

Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Radierea din registrul de TVA la încasare poate veni „la pachet” cu pierderea codului de taxă, din cauza unei eventuale erori în timpul mutării dosarului fiscal

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
21 Martie 2025 | 439 | Timp de citire: 3 min.

Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Mutarea domiciliului fiscal

Codul de TVA al firmei se poate „pierde” în timpul mutării dosarului fiscal: Sunt necesare verificări periodice pentru a evita problema

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Martie 2025 | 457 | Timp de citire: 3 min.

Mutarea dosarului fiscal al firmei, în contextul schimbării domiciliului fiscal, poate aduce uneori neplăceri majore în practică. De exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul, se poate ajunge în situația în care se „pierde” codul de TVA. Consecințele pot fi foarte neplăcute, astfel că specialiștii recomandă verificarea periodică a stării dosarului fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANAF: Riscul de sediu fix sau permanent rămâne chiar dacă firma și-a schimbat între timp modelul de business, atenționează avocații

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Februarie 2025 | 14732 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care un contribuabil și-a schimbat modelul de business pentru a elimina riscul de a i se stabili, la controalele fiscale, un sediu fix sau permanent în România, acesta nu rămâne în siguranță. Mai exact, au existat situații în practică în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au făcut impuneri bazându-se fix pe riscul din trecut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu În urma mutării dosarului fiscal pot să apară, uneori, probleme mari legate de TVA. Câteva exemple reale și sfaturi pentru contribuabili

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Noiembrie 2024 | 1145 | Timp de citire: 6 min.

Transferul dosarului fiscal de la un organ fiscal la altul poate să aducă, uneori, probleme mari legate de TVA, atrage atenția Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev. De exemplu, în practică au apărut situații în care autoritățile fiscale pur și simplu au „uitat” să facă transferul. Deoarece o asemenea scăpare poate avea efecte majore pe termen lung, cum ar fi anularea codului de TVA și pierderea dreptului de deducere, contribuabilii sunt sfătuiți să fie foarte atenți atunci când sunt mutați la alt organ fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Am înființat o firmă cu sediul într-un bloc de locuințe. Este necesar acordul vecinilor pentru a funcționa?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
22 Mai 2024 | 3 | 12442 | Timp de citire: 2 min.

Acordul vecinilor este necesar atunci când o societate vrea să aibă un sediu social într-un bloc de locuințe, la care să și deruleze efectiv activitate. Dacă la sediul social nu se derulează activitate, atunci acordul vecinilor nu este necesar. Venim cu aceste explicații în urma unei întrebări postate recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozit pe profit

Pentru a deduce 100% cheltuielile cu sediile sociale, firmelor le va fi greu să dovedească utilizarea exclusiv pentru activități economice

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Ianuarie 2024 | 3 | 29101 | Timp de citire: 3 min.

Deductibilitatea pentru cheltuielile pe care le au companiile cu sediile sociale este limitată, din 2024, la 50%, dacă spațiile nu sunt folosite exclusiv pentru activitatea economică, conform OUG 115/2023. Însă firmele care chiar folosesc spațiile exclusiv pentru activitatea economică vor avea dificultăți în a justifica o deducere de 100% a cheltuielilor la impozitul pe profit, sunt de părere specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiecte de directive ale UE

O reformă majoră a impozitării afacerilor, propusă de Comisia Europeană pentru toate firmele care activează în mai multe state ale UE

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Septembrie 2023 | 2 | 4731 | Timp de citire: 4 min.

O amplă reformă a impozitării afacerilor a fost inițiată recent de Comisia Europeană prin publicarea a două proiecte de directive. Acestea se vor adresa, în esență, companiilor care activează în mai multe state membre ale UE, indiferent dacă vorbim de întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari. Scopul lor, pe termen lung, este reducerea costurilor de conformare și a riscurilor de apariție a litigiilor, dar și stabilirea unui cadru previzibil, stabil și just pentru impozitarea afacerilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Starea de alertă, ridicată acum un an

UPDATE Expiră măsurile speciale pentru relaționarea cu ONRC. Din 9 martie, programul la ghișee va fi de luni până vineri între orele 9 și 13

avocatnet.ro în Aspecte juridice
8 Martie 2023 | 4 | 10306 | Timp de citire: 2 min.

Deși starea de alertă a „expirat” acum un an, firmele și persoanele fizice au continuat să relaționeze în condiții speciale cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Totuși, măsurile acestea „expiră” și ele acum, context în care ONRC anunță schimbarea programului la ghișee. Citește articolul