Departament: Achiziții (Procurement)
Responsabilitatea utilizării Reges-Online rămâne la angajator, indiferent că registrul e operat de un prestator extern
Este important pentru a înțelege responsabilitățile companiei atunci când lucrează cu firme externe pentru gestionarea datelor angajaților și pentru a redacta contracte care să țină cont de aceste responsabilități.
Reges-Online menține responsabilitatea exclusivă a angajatorului pentru completarea, transmiterea și corectitudinea datelor din registru, chiar și când folosește servicii externe. Amenzile pentru nerespectarea normelor ce țin de tranziția la noul sistem sunt suportate tot de angajator. Platforma tehnică reflectă această responsabilitate inclusiv prin mecanisme de control permanent: angajatorul trebuie să creeze contul inițial, poate revoca oricând accesul delegaților și poate monitoriza permanent registrul. Citește articolul
Speță din controalele ANAF
Mașina cumpărată de firmă e folosită de administrator: Deducerea integrală a TVA-ului NU e posibilă în lipsa dovedirii utilizării acesteia exclusiv pentru activitățile economice
Când se cumpără sau se închiriază mașini pentru firmă, este esențial să se înțeleagă impactul fiscal (deducerea TVA) pentru a face alegeri economice corecte și a negocia contracte avantajoase.
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), unei firme i s-a redus TVA-ul deductibil de la 100% la 50% pentru mașina cumpărată pentru administrator, deoarece nu s-a putut dovedi că aceasta era folosită exclusiv în scopul activităților economice. Citește articolul
Noua legislație UE pentru desenele și modelele industriale ale viitorului aduce modificări substanțiale pentru titularii de drepturi și practicieni
Modificările legislative pot influența modul în care companiile achiziționează piese de schimb sau componente pentru produsele lor, mai ales în sectoare precum cel auto.
Noul pachet de reformă legislativă a UE privind desenele și modelele industriale, publicat în Jurnalul Oficial la 18 noiembrie 2024, introduce modificări substanțiale care vor avea un impact asupra titularilor acestor drepturi, precum și asupra practicienilor din întreaga UE. Acest pachet de reformă este compus din Regulamentul privind desenele și modelele industriale UE (EUDR) și din Directiva privind desenele și modelele industriale UE (EUDD). Citește articolul
Creditul fermierului: Producătorii agricoli vor putea obține credite bancare cu dobândă subvenționată pentru trei ani
Acest departament este interesat deoarece creditul poate ajuta la plata datoriilor către furnizorii de materii prime și servicii, asigurând o bună gestionare a achizițiilor și a relațiilor contractuale.
6 Mai 2025 | 1262 | Timp de citire: 3 min.
Fermierii din domeniul producției agricole primare vor putea accesa, în perioada următoare, credite subvenționate pentru finanțarea capitalului de lucru, dar și pentru plata furnizorilor de materii prime și inputuri agricole. Bugetul alocat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) pentru această nouă schemă de sprijin este de 250 milioane lei, echivalentul a 50 milioane euro. Ajutorul nerambursabil acordat va acoperi parțial rata creditului, respectiv partea de Robor la trei luni, fermierii urmând să plătească o marjă de până la 1,95% pe an. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 28 aprilie - 4 mai 2025
Departamentul de Achiziții va trebui să integreze criterii de sustenabilitate în procesul de cumpărare de produse și servicii, conform noilor reglementări guvernamentale.
În perioada 28 aprilie - 4 mai 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
CJUE: Directiva privind drepturile consumatorilor se aplică și contractelor încheiate cu școlile private. Părintele are calitatea de consumator
Pentru că este esențial să știm cum să scriem contractele cu clienții în așa fel încât să fie corecte și să respecte toate drepturile consumatorilor, prevenind astfel disputele legate de condițiile serviciilor.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că părintele care semnează un contract educațional cu o școală privată este considerat „consumator” în sensul Directivei europene privind drepturile consumatorilor, însă elevul nu. Contractul de educație privată constituie un „contract de prestări de servicii”, iar prevederile referitoare la furnizarea nesolicitată de servicii (impunerea anumitor materii) nu se aplică, deoarece părintele a consimțit liber la contract, iar nemulțumirile privind calitatea educației sunt reglementate de dreptul național al fiecărui stat membru. Citește articolul
Asigurarea obligatorie a locuinței versus asigurarea facultativă: Ești acoperit în caz de incendiu?
Acest departament se ocupă de cumpărarea polițelor de asigurare pentru proprietățile firmei și trebuie să înțeleagă ce tipuri de asigurări sunt necesare și ce acoperă acestea, pentru a face achiziții corecte.
Protejarea locuinței împotriva incendiilor ar trebui să îi preocupe pe proprietari, în condițiile în care statisticile indică o semnificativă creștere a acestor incidente. Prin urmare, în acest context, trebuie să înțelegi cum funcționează sistemul de asigurări și în ce măsură ești acoperit într-o astfel de eventualitate: polița obligatorie PAD nu va acoperi pagubele decât în anumite situații, astfel încât ar trebui să iei în considerare încheierea unei polițe facultative. Citește articolul
UPDATE Măsuri care să scurteze și să clarifice traseul birocratic al planurilor urbanistice și al autorizațiilor de construire, oficializate. Avize acordate tacit și alte noutăți legislative
Modificările legale pot influența termenele de execuție ale proiectelor de construcții și modul în care sunt negociate și gestionate contractele cu furnizorii de servicii de construcții.
Modificând două legi-pilon în domeniul urbanismului și autorizării lucrărilor de construire, o ordonanță pusă în dezbatere acum o săptămână și publicată recent în Monitorul Oficial vizează direct cele mai costisitoare blocaje administrative din urbanism și construcții, potrivit inițiatorului ordonanței. Concret, beneficiarii autorizațiilor au acum în față un calendar clar și plafonat la maximum câteva luni pentru obținerea tuturor avizelor și aprobărilor necesare. Un aspect important e că avizele și acordurile necesare se vor considera aprobate tacit dacă autoritățile responsabile nu se exprimă în termenul legal, mai puțin în cazul avizelor de oportunitate emise în baza Legii urbanismului. Citește articolul
Proiect de lege
Modificarea Codului administrativ: Se introduce posibilitatea valorificării bunurilor aparținând statului prin constituirea unui drept de superficie
Articolul prezintă o nouă modalitate legală prin care se pot stabili acorduri pentru folosirea terenurilor și construcțiilor, ceea ce este important pentru modul în care se încheie și gestionează contractele legate de proprietăți, similar cu închirierea sau concesionarea.
Superficia sau, așa cum e definită în Codul civil, dreptul de a avea sau de a edifica o construcție pe terenul altuia va fi conținută și de Codul administrativ, dacă o propunere legislativă înregistrată recent în Parlament va ajunge să se aplice. Mai exact, conform propunerii, bunurile ce aparțin statului sau primăriilor vor putea fi valorificate prin constituirea unui drept de superficie. Citește articolul
România are acum un program național de achiziții publice ecologice pentru cinci ani. Cu beneficii mari pe hârtie, implementarea acestuia ar putea fi dificilă în contextul economic actual
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli prin care instituțiile publice vor cumpăra produse și servicii, cu accent pe cele care protejează mediul. Este crucial pentru cum se fac ofertele și contractele.
30 Aprilie 2025 | 892 | Timp de citire: 4 min.
Programul național de achiziții ecologice 2025-2030, aprobat recent prin hotărâre de Guvern, obligă instituțiile să integreze criterii de sustenabilitate în achizițiile publice. Cu ținte progresive anuale (de la 20% până la 50% pentru anumite categorii), programul vizează produse și servicii precum echipamente IT, mobilier, alimente, vehicule și infrastructură. Deși vorbim de beneficii economice și de mediu pe termen lung, implementarea lui ridică întrebări în contextul deficitului bugetar actual, necesitând investiții inițiale semnificative, inclusiv pentru formarea personalului și adaptarea procedurilor interne. Citește articolul










