Departament: Achiziții (Procurement)
Audit al Curții de Conturi
Peste jumătate dintre orașele mici din România nu îndeplinesc criteriile legale de populație, iar peste o treime dintre comune nu își pot susține cheltuielile administrative
Articolul menționează lipsa personalului calificat pentru funcții esențiale, cum ar fi 'consilier achiziții publice'. Pentru departamentul de achiziții al unei companii, este util să știe că există dificultăți în procesele de achiziții la nivel local, ceea ce poate afecta modul în care firmele colaborează cu administrația publică.
Un raport de audit realizat de Curtea de Conturi, intitulat „Auditul Performanței Administrației Locale Mici", care evaluează organizarea, funcționarea și gestionarea resurselor în comunele și orașele mici din România pe perioada 2021-2023 a fost recent dat publicității. Documentul arată că peste jumătate dintre orașele de rang mic și o parte semnificativă a comunelor nu îndeplinesc criteriile minime de populație, depind în mare măsură de finanțarea de la bugetul de stat și se confruntă cu un deficit cronic de personal calificat. Aceste probleme structurale limitează capacitatea autorităților locale de a investi în dezvoltare și de a asigura servicii publice de calitate pentru cetățeni. Citește articolul
Reminder Inventarierea patrimoniului trebuie făcută cel puțin o dată pe an, altfel există riscul unei amenzi de până la 20.000 lei
Departamentul se asigură că toate bunurile primite sau închiriate de firmă (în leasing, concesiune, custodie etc.) sunt înregistrate corect și inventariate, conform contractelor, pentru a evita pierderi sau neînțelegeri și pentru a gestiona relațiile cu furnizorii.
Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
Proiect: Notarii, obligați să informeze părțile despre arbitraj, la autentificarea contractelor
Cei de la Achiziții se ocupă cu negocierea și încheierea contractelor cu furnizorii și partenerii. O clauză de arbitraj le poate oferi o modalitate mai rapidă și mai eficientă de a rezolva eventualele neînțelegeri, fără a ajunge la procese lungi în instanță.
Un proiect legislativ depus recent la Senat propune ca notarii publici să aibă în sarcină informarea părților, în momentul autentificării unui contract, cu privire la posibilitatea includerii unei clauze prin care eventualele litigii să fie soluționate prin arbitraj, nu în instanță. Citește articolul
Proiect de lege pentru extinderea SGR: Vor putea fi returnate și ambalajele pentru oțet, borș, apă distilată ori băuturi din cafea
Acest departament se ocupă cu cumpărarea materialelor și serviciilor necesare firmei, iar noile cerințe pentru ambalaje înseamnă că ar putea fi nevoie să caute noi furnizori sau să schimbe contractele existente.
O propunere legislativă recent depusă la Senat vizează extinderea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru a include ambalajele primare reutilizabile pentru băuturi și, într-o etapă ulterioară, anumite ambalaje nereutilizabile pentru produse precum oțetul, borșul sau băuturile din cafea, începând cu 1 ianuarie 2027. Măsura este menită să alinieze România la Regulamentul european privind ambalajele (PPWR), urmărind creșterea ratei de reutilizare și consolidarea economiei circulare. Inițiatorii susțin că implementarea se va realiza prin utilizarea infrastructurii operaționale actuale a SGR, fără a genera costuri suplimentare suplimentare și păstrând simplitatea procesului pentru consumatori. Citește articolul
Propunere: Șoferii firmelor de transport să scape de încărcarea și descărcarea mărfurilor
Acest departament încheie contractele cu firmele de transport și trebuie să știe că anumite clauze din aceste contracte nu mai sunt valabile și trebuie adaptate.
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune ca șoferii angajați ai firmelor de transport rutier să nu mai poată fi obligați să încarce sau să descarce mărfurile transportate. Dacă inițiativa va fi adoptată, obligația acestor operațiuni va reveni beneficiarilor, furnizorilor ori intermediarilor, cu excepția unor situații strict determinate în care natura transportului impune participarea șoferului. Citește articolul
ETIAS, noul sistem de verificare a călătorilor non-UE în 30 de țări europene, va deveni operațional la sfârșitul anului viitor
Acest departament ar fi interesat de modul în care noile reguli de călătorie ar putea afecta întâlnirile cu furnizori sau parteneri internaționali care nu sunt cetățeni UE, asigurând că deplasările necesare sunt posibile și planificate corect.
Sistemul European de Informații și de Autorizare a Călătoriilor (ETIAS) va reprezenta, începând cu ultimul trimestru al anului 2026, o cerință obligatorie de intrare pentru cetățenii scutiți de viză care intenționează să călătorească în oricare dintre cele 30 de țări europene participante la sistemul ETIAS. Citește articolul
Proiect: Primăriile ar putea finanța și realiza lucrări de reparații la adăposturile civile din blocurile de locuințe
Dacă autoritățile locale vor realiza lucrări de reparații și întreținere, acest lucru poate crea oportunități de contractare pentru companiile care oferă astfel de servicii (construcții, instalații, mentenanță), iar departamentul de Achiziții ar monitoriza licitațiile pentru aceste proiecte.
Autoritățile locale ar putea finanța și derula lucrări de reparații și întreținere pentru adăposturile de protecție civilă amplasate în blocurile de locuințe, conform unui proiect legislativ depus recent la Senat. Citește articolul
Proiect de OUG
Aplicarea facilităților la transport pentru pensionari, veterani și văduve de război se va prelungi până la final de 2026
Acest departament este interesat de modul în care sunt gestionate contractele de transport sau de achizițiile de servicii legate de călătorii, mai ales dacă firma este un operator de transport sau colaborează cu aceștia.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a pus recent în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență menit să asigure continuitatea acordării facilităților de transport pentru anumite categorii de persoane: pensionari, veterani de război și văduve de război. Inițiativa este necesară întrucât termenele inițiale care permiteau beneficiarilor să utilizeze tichetele și taloanele tradiționale de călătorie vor expira la 31 decembrie 2026. Citește articolul
First party data: ce trebuie să știe operatorii despre colectarea și prelucrarea corectă a datelor obținute direct de la utilizatori
Acest departament semnează contracte cu furnizori de tehnologie sau platforme de marketing. Articolul explică importanța verificării documentației acestor furnizori și a asigurării că ei respectă, la rândul lor, regulile GDPR atunci când prelucrează datele clienților firmei.
Datele colectate direct de la utilizatori, atunci când aceștia își creează conturi sau interacționează cu o platformă online, sunt cunoscute drept first party data. Aceste informații, aflate sub controlul direct al operatorilor, sunt esențiale pentru activitățile de marketing, comunicare comercială și personalizare a experienței online, însă utilizarea lor trebuie să respecte regulile stricte impuse de GDPR. Citește articolul
Primăriile vor fi exceptate de la respectarea regulilor privind înstrăinarea terenurilor din extravilan și vor putea cumpăra mai ușor astfel de terenuri
Dacă firma cumpără sau vrea să cumpere terenuri, este bine să știe că legile de achiziție se pot schimba și cum poate afecta asta afacerea, mai ales prin influența asupra disponibilității terenurilor.
28 Octombrie 2025 | 1 | 24976 | Timp de citire: 2 min.
Legea privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan urmează să se modifice, potrivit unui proiect legislativ adoptat recent la Senat, care, în acest caz, a dat primul vot parlamentar, astfel încât primăriile să fie exceptate de la respectarea procedurii legate de dreptul la preempțiune (întâietate), ce se aplică în cazul înstrăinării terenurilor din extravilan. Primăriile vor putea folosi aceste terenuri doar pentru dezvoltarea infrastructurii sau pentru diverse proiecte publice. Citește articolul










