Departament: IT și Securitatea Datelor
Regulile serviciului militar interior: Cum se stabilesc zonele militare restricționate și ce măsuri de siguranță se pot aplica celor care interacționează cu ele
Articolul menționează restricții privind utilizarea anumitor dispozitive electronice și posibilitatea bruierii semnalelor, informații importante pentru a ști cum pot fi folosite echipamentele IT ale companiei în astfel de zone.
11 Martie 2025 | 1776 | Timp de citire: 2 min.
În zonele militare restricționate trebuie stabilite o serie de măsuri de siguranță ce se aplică celor care nu activează în cadrul unităților militare care gestionează aceste zone, dar care interacționează cu ele, potrivit noilor reguli pentru organizarea și executarea serviciului interior în unitățile militare, aplicabile de luna asta. Astfel, în zonele militare restricționate se poate stabili, de pildă, interzicerea sau limitarea accesului sau a deplasării persoanelor și vehiculelor. Citește articolul
O scurtă analiză privind elementele pe care orice contract de telemuncă trebuie să le conțină - partea I
Este important pentru a înțelege cum trebuie folosită tehnologia în telemuncă și cum se asigură securitatea datelor și a echipamentelor folosite de angajați.
11 Martie 2025 | 1228 | Timp de citire: 7 min.
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul
Premieră Dăruiește Viață: Paul, un avatar AI, îți arată cum să redirecționezi 3,5% din impozitul pe venit
Articolul prezintă implementarea și utilizarea unei tehnologii avansate de inteligență artificială (AI), de interes pentru departamentul care gestionează sistemele informatice și inovația tehnologică în cadrul companiei.
Dăruiește Viață, unul dintre cele mai cunoscute ONG-uri din România și Asociația din spatele inițiativei #NoiFacemUnSpital, vine cu o nouă premieră în mediul ONG-urilor: un asistent virtual care le arată donatorilor cât de simplu se pot redirecționa 3,5% din impozitul pe venit pentru proiectele care oferă timp în plus copiilor cu boli grave. Redirecționarea celor 3,5% din impozitul pe venit se realizează în doar 3 minute, prin completarea Formularului 230, exclusiv online pe www.daruiesteviata.ro. Termenul limită este 26 mai. Citește articolul
Specialist: Deși trebuie să faceți posibile plângerile anonime, e preferabil să încurajați angajații să depună sesizări asumate
Acest departament este esențial pentru a asigura că există canale de raportare sigure și eficiente (precum platforme dedicate sau linii telefonice) care permit depunerea plângerilor, inclusiv anonime, și că datele sensibile sunt protejate conform regulilor de confidențialitate.
Începând cu 3 februarie, politicile interne de prevenire a hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă trebuie să permită și depunerea de sesizări anonime. Totuși, cele asumate rămân preferabile, fiind mai ușor de analizat și de investigat, între altele. De asemenea, un număr mare de plângeri anonime poate indica o lipsă de încredere a angajaților în capacitatea angajatorului de a gestiona eficient cazurile de hărțuire. Citește articolul
Navigarea prin site-urile instituțiilor publice: Studiu de caz despre cum digitalizarea ratează scopul principal – interacțiunea facilă cu cetățeanul
Articolul discută despre infrastructura digitală, site-uri web și aplicații, eficiența digitalizării și competențele digitale la nivel național, aspecte esențiale pentru activitatea și direcția departamentului IT.
Doar unul din patru români are competențe digitale de bază, iar România rămâne la coada clasamentului european privind digitalizarea serviciilor publice, cu 52 de puncte față de media UE de 79. Deși se alocă fonduri considerabile prin PNRR pentru digitalizare. Site-urile instituțiilor publice sunt greu de navigat, lipsite de structură coerentă și transparență reală, transformând digitalizarea într-un simplu „dumping de informații legislative” în format text, fără orientare spre nevoile cetățeanului. Citește articolul
Interviu Soluții tehnice pentru înregistrarea plângerilor anonime privind faptele de hărțuire și sfaturi pentru angajatori în abordarea recentelor modificări
Articolul discută despre soluții tehnice pentru depunerea plângerilor anonime, cum ar fi platforme online securizate sau adrese de e-mail dedicate, și subliniază importanța securității datelor și protecției identității, domenii cheie pentru departamentul IT.
Modificările aduse recent Metodologiei privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă consolidează măsurile de protecție, introducând posibilitatea raportării anonime a cazurilor și obligația angajatorilor de a implementa proceduri de verificare și suport pentru victime. Deși reprezintă un pas înainte, aceste schimbări pot genera provocări practice pentru companii. Despre noile prevederi ne-a povestit mai multe Cristina Mihai, avocat Țuca Zbârcea & Asociații, care recomandă actualizarea politicilor interne anti-hărțuire, implementarea unor soluții tehnice pentru raportarea anonimă (platforme online securizate, cutii pentru sesizări, linii telefonice dedicate) și desemnarea unor angajați responsabili cu oferirea de suport și îndrumare. Citește articolul
O firmă a fost amendată pentru că nu a șters contul unui client la cererea acestuia
Acest departament este direct responsabil pentru modul în care sunt gestionate datele clienților și pentru respectarea regulilor de protecție a datelor (GDPR). Articolul arată ce se întâmplă când o cerere de ștergere a datelor nu este îndeplinită și când autoritatea primește un refuz sau nu primește informațiile cerute, ceea ce duce la amenzi și măsuri corective.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a aplicat o amendă de aproape 10.000 de lei unei firme, după ce un client a reclamat nerespectarea cererii sale de ștergere a contului și a datelor asociate de pe site-ul acesteia. Investigarea a relevat că operatorul nu a răspuns solicitării clientului și nici celor adresate de autoritate, fapt care a dus la sancțiune conform Regulamentului GDPR. Citește articolul
Companiile vor trebui să își informeze clienții că interacționează cu AI. La fel, conținutul creat cu AI trebuie marcat ca atare
Articolul discută despre modul în care sistemele AI trebuie să protejeze datele personale (fiind menționat GDPR) și cum trebuie să fie informată persoana care interacționează cu AI, aspecte esențiale pentru acest departament.
Anul trecut, Uniunea Europeană (UE) a adoptat un regulament important care interzice companiilor utilizarea anumitor sisteme de inteligență artificială (AI) în domenii considerate „sensibile” și impune noi obligații atât pentru furnizorii, cât și pentru utilizatorii acestora. O parte dintre aceste reglementări au intrat în februarie 2025, iar altele se vor aplica treptat în 2025 și 2026. În cadrul conferinței „AI Act: De la reglementare la implementare”, organizată de avocatnet.ro, avocata Adriana Radu a detaliat una dintre aceste obligații, referitoare la riscurile legate de transparență, care va deveni efectivă în vara acestui an. Citește articolul
Analiză Digitalizarea e rezolvarea? Eficiența inspecțiilor fiscale a fost în scădere în perioada 2014 - 2023, dar acest lucru s-ar putea schimba din 2026
Departamentul IT este responsabil de sistemele prin care se raportează datele fiscale (e-Factura, e-Transport etc.), care sunt esențiale pentru selectarea firmelor pentru inspecții pe baza analizei de risc.
Autoritățile de la noi pregătesc de mai mulți ani o „revoluție digitală” în relația cu contribuabilii, care să ajute inclusiv pe partea de controale fiscale. În acest sens, din 2026 urmează trecerea la inspecții fiscale derulate majoritar în baza gradului de risc. Având în vedere că eficiența inspecțiilor este într-o scădere constantă de mai mulți ani, situația s-ar putea schimba radical din 2026. Citește articolul
Jocuri de noroc: Propunere de limitare la 10% din veniturile lunare a sumelor ce pot fi jucate de o persoană
Articolul se referă la crearea de platforme pentru verificarea sumelor și raportarea în timp real a datelor către ANAF. Departamentul IT trebuie să știe de aceste cerințe pentru a dezvolta sau adapta sistemele informatice necesare.
6 Martie 2025 | 2 | 3228 | Timp de citire: 2 min.
Indiferent dacă merg într-o sală de jocuri de noroc sau joacă online, jucătorilor li s-ar putea impune o limită a sumei pe care o pot juca, și anume nu vor putea plăti către orice fel de joc de noroc mai mult de 10% din veniturile pe luna anterioară, dacă propunerea legislativă ce conține această măsură, ce a fost pusă în dezbatere publică recent, va ajunge să se aplice. Citește articolul










