Departament: IT și Securitatea Datelor
Retrospectivă 2024
Raportări fiscale și contabile: Principalele noutăți aduse de anul 2024 pentru companii și persoanele fizice
Deoarece multe raportări se fac acum exclusiv online sau prin sisteme precompletate (cum ar fi decontul de TVA), departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele companiei sunt compatibile, securizate și funcționează corect pentru a facilita aceste procese digitale.
Anul 2024 a venit atât cu modificări importante la unele raportări fiscale și contabile, cât și cu apariția unor noi raportări pentru persoanele juridice și persoanele fizice. Iată, în continuare, principalele noutăți de reținut. Citește articolul
UPDATE Cum arată calendarul actualizat al digitalizării ANAF pentru anul 2025 - noile etape la implementarea „e-urilor”
Implementarea și buna funcționare a tuturor acestor sisteme electronice noi, care necesită conectare la bazele de date ale statului, intră în sarcina departamentului IT.
Calendarul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are fixate două etape majore pentru anul 2025, în ianuarie și în iulie. Astfel, sunt programate noi etape pentru e-Factura, e-TVA și SAF-T, dar vom avem și alte noutăți. Citește articolul
Comerț online în UE
Raportarea CESOP: Până pe 31 ianuarie se depune declarația 396 pentru trimestrul al patrulea din 2024
Departamentul IT este responsabil cu sistemele și platformele online ale companiei. Articolul menționează că declarația se depune exclusiv online și că datele trebuie validate printr-un instrument numit DUK Integrator, ceea ce implică soluții și suport tehnic din partea IT.
Punerea la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, prin declarația 396, trebuie făcută, pentru trimestrul al patrulea din 2024, până la 31 ianuarie 2025. Este vorba despre raportarea CESOP, care se depune trimestrial începând de anul trecut. Citește articolul
Retrospectivă 2024
Șapte noutăți ce au apărut în 2024 în legătură drepturile consumatorilor
Acest departament este direct implicat în implementarea sistemelor pentru plățile cu cardul, asigurarea accesibilității informațiilor digitale pentru toți clienții și gestionarea securității și conformității software-ului și fișierelor digitale, care acum sunt considerate produse.
21 Ianuarie 2025 | 1391 | Timp de citire: 2 min.
În anul încheiat recent au apărut sau au intrat în vigoare mai multe măsuri ce vizează consumatorii și protecția acestora. De pildă, au intrat în vigoare măsuri ce vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor, iar băncile sunt acum obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar. Citește articolul
GDPR: Utilizarea corectă a e-mailului în contextul protecției datelor personale
Acest departament are rolul principal în implementarea și mentenanța sistemelor de securitate pentru date, inclusiv soluții tehnice precum criptarea sau utilizarea corectă a emailului, și se asigură că firma respectă regulile GDPR din punct de vedere tehnic.
Unul dintre cele mai uzitate și, aparent, inofensive instrumente folosite în desfășurarea activității unei companii este e-mailul. Însă, din punct de vedere al respectării datelor cu caracter personal, utilizarea sa fără a ține cont de o serie de aspecte legate de confidențialitatea datelor vehiculate se poate solda cu amenzi serioase. Citește articolul
De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea a II-a
Acest departament este interesat de modul în care tehnologia este folosită pentru a monitoriza angajații la distanță, asigurându-se că se respectă regulile de protecție a datelor personale și că echipamentele IT folosite sunt sigure și funcționale.
20 Ianuarie 2025 | 872 | Timp de citire: 8 min.
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
Analiză Reforma Legii 129/2019: Măsuri suplimentare pentru combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului
Obligă la colectarea și stocarea mai multor date despre clienți și parteneri (ex: sediul real, beneficiarul real), ceea ce necesită sisteme IT sigure și respectarea cu strictețe a regulilor de protecție a datelor personale (GDPR).
Imperativul remedierii deficiențelor identificate de Comitetul Moneyval în mai 2023 și al alinierii legislației naționale la standardele internaționale și europene sunt motivele-cheie care au condus recent la inițierea unor schimbări importante privind legislația în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, pentru protejarea economiei și întărirea cooperării internaționale, este esențial ca România să elimine vulnerabilitățile în domeniu, identificate pentru perioada 2017-2021, și să își consolideze cadrul legal și mecanismele de supraveghere. Citește articolul
SAF-T 2025: Calendarul termenelor declarației 406 pentru toate firmele
Deși nu este un articol tehnic, SAF-T implică generarea unor fișiere complexe de date și transmiterea lor online. Departamentul IT trebuie să fie la curent cu cerințele și termenele legale pentru a se asigura că sistemele informatice ale companiei sunt capabile să producă și să trimită corect aceste date către autorități, respectând regulile și calendarul de depunere.
Fișierul SAF-T este obligatoriu, în 2025, atât pentru contribuabilii mari și mijlocii, cât și, mai nou, pentru cei mici (și unii nerezidenți). Astfel, în februarie încep raportările aferente noului an, prin intermediul declarației 406. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit azi un calendar orientativ pentru 2025. Citește articolul
Poliția Română atenționează asupra unei noi metode de înșelăciune: Solicitarea de acordare a unui vot în cadrul unui concurs online
Este esențial pentru a înțelege amenințările cibernetice, cum ar fi phishing-ul și preluarea de conturi, și pentru a implementa măsuri de securitate, protejând datele companiei și ale angajaților.
O metodă de înșelăciune se folosește zilele acestea, ea răspândindu-se rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie, după cum atenționează Poliția Română. Concret, se solicită, printr-un mesaj, exprimarea unui vot online în cadrul unui concurs, iar când vrea să-i dea curs, victima este redirecționată către website-ul aplicației de mesagerie, astfel încât autorii înșelătoriei să poată prelua controlul contului pe care victima îl are în aplicația de mesagerie, ulterior aceștia solicitând persoanelor din agendă, în numele victimei, diverse sume sub formă de împrumut. Citește articolul
UPDATE Din 2025, asigurările de viață ale persoanelor fizice trebuie raportate semestrial, altfel firmele vizate riscă amendarea. ANAF a oficializat formularele necesare
Acest departament se ocupă de sistemele informatice și de siguranța datelor personale, iar raportările online către stat implică gestionarea și trimiterea în siguranță a acestor informații despre clienți.
O nouă raportare fiscală a fost introdusă de la 1 ianuarie 2025, potrivit unei ordonanțe de astă-toamnă. Mai exact, entitățile aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) trebuie să raporteze semestrial, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), informații privind asigurările de viață și alte produse financiare contractate de persoanele fizice. În acest sens, ANAF a oficializat recent formularele necesare contribuabililor. Citește articolul










