Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: IT și Securitatea Datelor

ACCES PREMIUM

e-TVA: La ce probleme ar trebui să fie atenți contribuabilii, ca să nu se trezească cu diferențe de TVA, în contextul deconturilor precompletate

Deoarece erorile pot apărea și din cauza modului în care funcționează softurile de facturare, departamentul IT trebuie să știe care sunt aceste probleme. Ei sunt responsabili cu sistemele informatice și trebuie să se asigure că acestea sunt corect configurate și că generează facturi conforme, pentru a evita greșelile de raportare.

avocatnet.ro în 7 Februarie 2025 | 9705 | Timp de citire: 5 min.

Sistemul e-TVA, cel care generează deconturile precompletate de TVA, încă este într-o perioadă de adaptare, atât pentru contribuabili, cât și pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din acest motiv, este important ca firmele să știe ce greșeli comune ar trebui să evite, ca să nu se mai trezească cu notificări de conformare despre diferențe nejustificate de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura B2C: Pot exista acte normative „nefiscale” care să impună trecerea CNP-ului pe factură, spun specialiștii

Acest departament este responsabil cu buna funcționare a sistemului e-Factura și cu protecția datelor clienților, inclusiv a CNP-ului, chiar dacă nu este obligatoriu în toate cazurile, dar și cu integrarea și mentenanța soluțiilor tehnice necesare.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2025 | 2102 | Timp de citire: 2 min.

În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite facturile B2C în e-Factura, discuția legată de includerea sau nu a CNP-ului persoanelor fizice rămâne una dificilă. Cu toate că autoritățile au clarificat că CNP-ul nu este necesar pentru a transmite facturile în sistem, specialiștii atrag atenția că pot exista alte acte normative (unele „nefiscale”, dacă putem spune așa) care să impună trecerea sa pe facturile B2C. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T și firmele mici în 2025: Principalele aspecte de interes pentru cei care trebuie să înceapă raportările în acest an

Acest departament este crucial pentru implementarea și funcționarea sistemelor informatice care generează și transmit fișierul SAF-T. Ei se asigură că datele sunt securizate și că procesul tehnic de trimitere către ANAF funcționează corect.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Februarie 2025 | 16969 | Timp de citire: 3 min.

Intrarea în anul 2025 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mici. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Despre declarațiile de interese ale profesorilor și impactul asupra meditațiilor private cu elevii

Este interesat de modul în care datele personale ale angajaților sunt colectate, stocate, publicate și protejate, mai ales când există cerințe legale de transparență.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
6 Februarie 2025 | 2614 | Timp de citire: 4 min.

Din dorința de a îmbunătăți activitatea cadrelor didactice și de a elimina suspiciunile privind notele acordate pe criterii obscure, guvernanții au introdus un nou set de reguli pentru profesori, o procedură prin care aceștia trebuie să își declare interesele. Mai exact, să specifice dacă oferă (sau nu) meditații propriilor elevi. Prin urmare, profesorii trebuie să respecte o procedură care le impune completarea obligatorie a declarațiilor de interese până la data de 31 decembrie. În același timp, legea învățământului preuniversitar le interzice dascălilor să dea meditații elevilor de la propria clasă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „AI Act: De la reglementare la implementare - Ghid practic de conformare pentru companii”

Acest departament este direct responsabil cu implementarea, securitatea și buna funcționare a sistemelor AI, asigurându-se că respectă regulile de protecție a datelor și noile legi despre AI.

avocatnet.ro în 6 Februarie 2025 | 607 | Timp de citire: 2 min.

Actul privind Inteligența Artificială (AI Act) al Uniunii Europene marchează un punct de cotitură în reglementarea și utilizarea tehnologiilor AI, cu implicații semnificative pentru companiile din toate sectoarele. Deși încă în fază de implementare, acest act legislativ va impune noi standarde și obligații pentru dezvoltatorii și utilizatorii de sisteme AI, necesitând o pregătire și adaptare rapidă din partea mediului de afaceri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative: Ce obligații suplimentare au angajatorii

Acest departament ar fi implicat în crearea și întreținerea sistemelor sigure și anonime pentru depunerea plângerilor, dar și în asigurarea că datele personale sunt protejate conform regulilor, mai ales în cazul plângerilor anonime.

PwC România în 6 Februarie 2025 | 2476 | Timp de citire: 3 min.

Cadrul legislativ privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă este complex și stufos, cu nu mai puțin de cinci acte normative care se suprapun parțial.  Dincolo de dificultatea inerentă gestionării unor astfel de evenimente, angajatorii sunt obligați să navigheze într-un context legislativ incoerent, actele normative aplicabile nereușind nici măcar să ofere definiții unitare ale conceptelor de hărțuire și discriminare. Ca urmare conformarea cu legea s-a transformat într-un deziderat greu de atins, dar nu imposibil, câtă vreme sunt urmărite și implementate, eficient și la timp, toate modificările legislative relevante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv Din primăvara aceasta, angajații vor putea avea acces la datele propriilor contracte, în contextul punerii în funcțiune a noului REGES

Articolul vorbește despre un nou sistem informatic (REGES), despre modalități de acces digital (cont online, aplicație mobilă, ROeID) și despre securitatea datelor personale la care angajații vor avea acces. Departamentul IT trebuie să înțeleagă cerințele tehnice și de securitate pentru a asigura buna funcționare și protecția datelor.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 16240 | Timp de citire: 2 min.

Promis în teorie de ceva vreme, dar imposibil de pus în practică până acum, accesul angajaților la datele din Revisal va fi posibil începând din primăvara aceasta, potrivit unor informații venite din partea ITM București. Vorbim de accesul la propriile contracte, ceea ce va permite angajaților să afle mult mai repede și fără formalități suplimentare dacă angajatorul a declarat în registru aceleași lucruri cu cele prevăzute la nivel contractual. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Factura B2C: Comercianții online NU pot evita emiterea facturilor către clienții persoane fizice

Articolul vorbește despre nevoia de a folosi sisteme și softuri noi pentru a trimite automat facturile electronic. Departamentul IT este cel care trebuie să găsească, să implementeze și să gestioneze aceste soluții tehnice.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 4960 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care facturile emise către persoanele fizice (adică în relația B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura de la 1 ianaurie 2025, există comercianți online care și-au pus întrebarea dacă pot evita, totuși, acest lucru? Răspunsul este, în mod clar, nu, potrivit specialiștilor - emiterea facturilor, către clienții persoane fizice, este obligatorie în cazul comerțului online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amendă GDPR de 10.000 euro pentru o firmă de contabilitate, în urma unui incident de securitate cu date de acces în Revisal

Acest departament este direct responsabil de securitatea datelor, de gestionarea accesului și a parolelor, precum și de implementarea măsurilor care să asigure respectarea GDPR și prevenirea accesului neautorizat la informații.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 5346 | Timp de citire: 1 min.

O firmă de contabilitate a fost amendată de către inspectorii Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), cu o sumă reprezentând echivalentul a 10.000 de euro, pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Sancțiunea a venit ca urmare a modului neglijent în care firma respectivă a gestionat datele de acces la platforma Revisal (registrul general de evidență a salariaților). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Abordarea cazurilor de hărțuire la locul de muncă - de la teorie la practică

Se asigură că datele personale ale angajaților implicate în cazurile de hărțuire sunt protejate, conform legilor în vigoare, mai ales când se raportează către autorități.

Schoenherr și Asociații în 5 Februarie 2025 | 1867 | Timp de citire: 5 min.

Deși obligația companiilor de a implementa politici împotriva hărțuirii morale și a hărțuirii pe criteriul de sex la locul de muncă vine, în teorie, cu instrucțiuni aparent detaliate și clare, în realitate, ea ridică probleme practice de implementare. Citește articolul