Crearea și utilizarea unui Centru de date vamale UE (EU Customs Data Hub), o platformă informatică avansată, implică integrarea sistemelor IT ale companiei și asigurarea securității datelor.
Confruntată cu schimbarea paradigmei și, prin urmare, cu provocări din ce în ce mai mari în ceea ce privește procedurile vamale la nivel european – un sistem depășit de realitățile economice, cooperarea deficitară între autoritățile vamale și alte autorități competente, lipsa unor sisteme informatice interoperabile care să evite duplicarea informațiilor similare privind produsele aparținând aceluiași lanț de aprovizionare, comerțul electronic care a schimbat natura tradițională a comerțului, faptul că infrastructura informatică vamală este descentralizată, ceea ce face ca supravegherea, analizele și controalele vamale să fie fragmentate, aplicarea în mod neunitar la nivelul fiecărui stat a practicilor vamale – Uniunea Europeană a demarat un amplu proces de modificare a legislației în domeniu, publicând, la 17 mai 2023, o propunere de regulament de instituire a Autorității vamale a Uniunii Europene și a Codului vamal al Uniunii Europene.
Citește articolulLegea AI Act introduce cerințe specifice pentru sistemele de inteligență artificială, inclusiv cele legate de protecția datelor, securitate și transparență, fiind direct relevante pentru implementarea sigură și conformă a tehnologiilor AI.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul IT este implicat în implementarea e-factura, în digitalizarea ANAF și a dosarelor de pensii, precum și în crearea de hub-uri digitale, având nevoie să planifice și să dezvolte infrastructura necesară.
În programul de guvernare al cabinetului Ciolacu (aflat deocamdată în faza de audiere a miniștrilor propuși), regăsim nenumărate dintre promisiunile și planurile cuprinse în programul anterior, tonul fiind unul destul de optimist pentru intervalul scurt de un an și jumătate de guvernare, timp în care în România peste 1,2 milioane de cetățeni români vor fi scoși din starea de deprivare materială și socială severă, vor fi demarat peste o mie de programe naționale în diverse domenii și vom fi trecut ultimii pași pentru aderarea la zona euro. Programul integral poate fi consultat la finele articolului. Citește articolul
Departamentul de IT este interesat de modul în care datele despre identitate și adresă sunt gestionate electronic de către autorități și cum se pot integra sistemele companiei cu aceste cerințe noi, asigurând și respectarea regulilor de protecția datelor personale (GDPR).
Dacă o persoană locuiește la o altă adresă decât cea din actul de identitate, legislația actuală o obligă să meargă la serviciul de evidență a populației pentru a trece pe actul de identitate adresa unde locuiește efectiv. De la începutul anului, legislației privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români i-au fost aduse mai multe modificări, una dintre noutăți fiind că persoanele care nu locuiesc la adresa din buletin au 15 zile la dispoziție pentru a-și schimba actele sau pentru a obține o viză de flotant. Citește articolul
Pentru că se menționează cum sunt evaluate competențele digitale în sistemul de învățământ, o informație utilă pentru a înțelege nivelul de pregătire al viitorilor angajați în domeniile care necesită astfel de abilități.
Pe fondul grevei din învățământ, Guvernul a decis duminică, printr-o ordonanță, să modifice regulile examenului de bacalaureat din acest an, în sensul echivalării probelor orale de comunicare în limba română în limba maternă, dar și a probelor pentru evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă străină sau a celor digitale. În plus, evaluarea națională de la finalul clasei a VI-a nu se organizează în acest an. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care informațiile medicale personale, care sunt date sensibile, vor fi transmise electronic între medici și instituții, pentru a înțelege implicațiile de securitate cibernetică și de protecție a datelor, mai ales dacă firma interacționează cu astfel de date.
Normele noului contract-cadru ce conține condiţiile acordării asistenţei medicale și a medicamentelor se vor aplica de luna viitoare, fiind cuprinse într-un ordin oficializat acum câteva zile. Printre noutățile ce se vor aplica curând putem aminti extinderea listei ce conține afecțiunile care permit prezentarea direct la medicul de specialitate, dar și introducerea, în asistența medicală dentară, a unui nou serviciu decontat. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu sistemele informatice și trebuie să se asigure că firma poate transmite toate rapoartele cerute de BNR în format electronic, folosind sistemul specific (RAPDIR), și că aceste transmisii de date sunt sigure și eficiente.
Un regulament al Băncii Naționale a României (BNR) privind instituțiile financiare nebancare (IFN), intrat deja în vigoare, a modificat mai multe prevederi ce țin de funcționarea acestor entități. Noile reglementări vizează garanțiile, indicatorii de solvabilitate, gradul de expunere, capitalul minim sau modul și frecvența raportărilor care trebuie făcute către BNR. În plus, au apărut noi rigori privind monitorizarea lichidității IFN-urilor, dar și a nivelului minim la care aceasta poate fi menținută. Citește articolul
Ajută la înțelegerea nivelului general de pregătire tehnologică din regiuni, ceea ce poate influența investițiile în infrastructura IT și disponibilitatea specialiștilor în domeniu.
România a avut în ultimii ani o creștere economică de top, însă calitatea creșterii economice este plafonată de limitele competitivității regiunilor sale de dezvoltare – potrivit scorurilor obținute de acestea în Indexul actualizat al Competitivității Regionale (RCI) construit de Comisia Europeană (DG Regio). Citește articolul
Acest departament se asigură că datele personale ale persoanelor care beneficiază de program sunt colectate, stocate și folosite în siguranță, conform regulilor de protecție a datelor personale.
Prin programul Prima Conectare, persoanele cu venituri reduse pot beneficia, indirect, de o finanțare de cel mult 1.900 de euro pentru a-și branșa sau racorda casa la rețelele publice (locale sau regionale) de apă și canalizare. Potrivit regulilor programului, banii nu pot fi ceruți autorităților direct de beneficiarii finali ai lucrărilor, ci doar prin intermediul operatorilor de apă și canalizare. Până spre sfârșitul lunii iunie, potrivit unui anunț recent al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), operatorii pot cere bani de stat într-o nouă rundă de atragere de fonduri pentru programul Prima Conectare, astfel încât ulterior să poată face branșarea solicitanților la rețelele de apă și canalizare. Citește articolul
Articolul menționează introducerea 'controlului electronic', care implică verificarea datelor contabile și a surselor acestora culese în format digital. Departamentul trebuie să fie informat despre aceste noi metode de control pentru a asigura securitatea și integritatea datelor electronice ale companiei, permițând totodată accesul autorităților în condițiile legii.
Nemodificată din 2006, procedura privind activitatea de control a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) și a agențiilor teritoriale a primit marți numeroase completări. Între altele, vorbim de introducerea unui al treilea tip de control, de dreptul ANOFM de a verifica și respectarea unor obligații deja demult prevăzute de Legea 76/2002, de dispariția limitei maxime de cinci zile a misiunii de control, precum și de detalierea procedurilor de control și de modificarea unor termene importante pentru cei vizați de măsuri. Citește articolul