avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 729 soluții astăzi
Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES GRATUIT

UPDATE Soldul disponibil pe cardurile de energie va putea fi verificat inclusiv la poștași. Măsura e oficială

Articolul menționează folosirea sistemelor informatice, interogarea bazelor de date și prelucrarea informațiilor personale (cum ar fi CNP-ul) pentru gestionarea acestui ajutor. Departamentul IT și cel de Protecția Datelor trebuie să se asigure că aceste date sunt sigure și că procesele respectă legile de confidențialitate (GDPR).

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Mai 2023 | 14 | 33286 | Timp de citire: 2 min.

Beneficiarii ajutorului de 1.400 de lei, bani ce pot fi folosiți de persoanele cu venituri mici pentru plata facturilor la energie, vor putea afla câți bani mai sunt disponibili pe card chiar de la poștașii care-i vizitează, după cum apare într-o ordonanță publicată joi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sondaj: Mobilitatea poate contribui la rezolvarea deficitului de talente, însă nu multe companii au o politică de mobilitate coerentă

Asigură securitatea datelor și a sistemelor informatice ale companiei, mai ales când angajații lucrează de la distanță sau din alte țări, ceea ce crește riscurile cibernetice și de confidențialitate a datelor.

EY Romania în Resurse umane
10 Mai 2023 | 1606 | Timp de citire: 3 min.

93% dintre angajaţi afirmă că munca la nivel internațional le-ar „schimba viața", potrivit studiului EY 2023 Mobility Reimagined Survey. Această experiență este considerată principalul beneficiu, urmată de dezvoltarea carierei și de dobândirea unei mentalități globale. Rezultatele sondajului EY, dar şi implicaţiile fiscale, inclusiv cele de asigurări sociale, din perspectivă imigraţionistă şi de legislaţie, generate de aceste variante reinterpretate ale muncii, au fost dezbătute împreună cu reprezentanţii autorităţilor competente din România în cadrul Conferinţei de Mobilitate organizate de EY România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noile cerințe de reglementare privind canalele digitale de înrolare a clienților impun modificări în procesele și procedurile băncilor. Care sunt provocările?

Articolul abordează riscurile de securitate cibernetică, protejarea confidențialității și integrității datelor clienților și utilizarea tehnologiilor sigure (criptare, biometrie) în procesul digital de înrolare, teme centrale pentru acest departament.

Deloitte România în Aspecte juridice
9 Mai 2023 | 1288 | Timp de citire: 3 min.

După succesul răsunător obținut în retail, tehnologie, media și comunicații, activitatea de înrolare la distanță a clienților începe să câștige teren și în rândul instituțiilor de credit și financiare, domeniu în care oferirea acestei opțiuni unui client este un demers complex, din cauza reglementărilor stricte. Măsurile restrictive impuse la începutul perioadei de pandemie de COVID-19 au limitat libertatea de mișcare a oamenilor și au impulsionat băncile să accelereze transformarea tehnologică, inclusiv prin crearea de canale digitale pentru a atrage noi clienți. Clienții băncilor aveau deja, de mulți ani, opțiunea de a efectua zilnic tranzacții și operațiuni bancare prin intermediul internet banking-ului sau a aplicațiilor de smartphone banking, însă înrolarea unui client nou prin intermediul acestor canale este o arie în care puține bănci deveniseră active înainte de pandemie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fuziuni și divizări: În ce condiții se mută salariații de la un angajator la altul în cazul transferului de întreprindere

Articolul menționează transferul bazei de date cu informațiile angajaților, ceea ce implică un proces tehnic de transfer de date personale, iar departamentul IT și Protecția Datelor trebuie să se asigure că se respectă regulile de siguranță și confidențialitate.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Mai 2023 | 5511 | Timp de citire: 4 min.

Contractul individual de muncă are la bază acordul de voință al celor două părți, angajatorul și salariatul, iar modificarea sa presupune, tot cu caracter general, același acord de voință, fiind expres prevăzute de lege situațiile în care el poate fi modificat fără încheierea unui act adițional. În categoria situațiilor excepționale se încadrează și transferul de întreprindere, caz în care salariaților le sunt garantate o serie de drepturi, nefiind impus acordul lor de voință în privința modificării angajatorului. În condițiile în care o criză precum cea actuală poate veni cu decizia de a face fuziuni și divizări, este important ca angajatorii să știe în ce condiții se pot muta salariații la o firmă la alta în urma transferului de întreprindere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai mulți bătrâni vulnerabili vor putea primi îngrijiri, prin intermediul unei finanțări aflate în pregătire

Oferirea de servicii sociale și medicale pentru persoane vârstnice implică gestionarea unor date personale foarte sensibile (istoric medical, date de contact etc.). Acest departament se asigură că informațiile sunt stocate și prelucrate în siguranță, conform legilor de protecție a datelor (GDPR).

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Mai 2023 | 1905 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un program special aflat în pregătire, mai mulți bătrâni vulnerabili vor putea beneficia de îngrijiri, conform unui anunț recent al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Practic, vorbim de o finanțare pe care o vor putea cere furnizorii de servicii sociale pentru a extinde semnificativ numărul de persoane vârstnice care pot primi îngrijiri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 1 - 7 mai 2023

Deși aspectele financiare sunt gestionate de alte departamente, acest departament este interesat de condițiile și activitățile care definesc un post eligibil pentru scutirea de impozit, deoarece vizează direct personalul lor IT.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
8 Mai 2023 | 1339 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 1 - 7 mai 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Monitorizarea prezenței la birou a angajaților ce lucrează în regim hibrid - ce măsuri sunt nerecomandate

Articolul discută despre modul în care sistemele de monitorizare procesează datele personale ale angajaților (precum imagini video sau date de prezență), despre cât timp pot fi stocate aceste date și despre necesitatea de a respecta regulile de protecție a datelor (GDPR), direct relevant pentru implementarea sigură a oricărei tehnologii de monitorizare.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Mai 2023 | 4590 | Timp de citire: 3 min.

Chiar dacă un sistem de supraveghere video l-ar ajuta pe angajator să-și atingă scopul cel mai simplu și fără loc de echivoc, monitorizarea prezenței la birou a angajaților ce lucrează în sistem hibrid se poate face și în alte moduri care să nu constituie o problemă din perspectiva prelucrării datelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Relația cu ANAF după digitalizare: Fără controale pentru contribuabilii corecți și alte avantaje

Departamentul IT este direct implicat în implementarea și buna funcționare a sistemelor digitale menționate, precum SAF-T, e-Factura sau e-Transport. Ei trebuie să se asigure că sistemele interne ale companiei sunt compatibile și sigure pentru transmiterea datelor către ANAF și pentru a susține controalele fiscale online.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Mai 2023 | 13815 | Timp de citire: 5 min.

Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Supraimpozitarea și impozitul progresiv în domeniul muncii, două teme false de dezbatere ale momentului

Digitalizarea ANAF și posibilele noi sisteme de raportare fiscală pot necesita adaptări ale sistemelor IT interne sau pot implica noi cerințe legate de gestionarea datelor.

Daniel Anghel în Editorial
Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România
5 Mai 2023 | 2392 | Timp de citire: 3 min.

Supraimpozitarea salariilor ”mari” este o temă falsă ca, de altfel, întreaga discuție despre impozitarea progresivă. În primul rând, supraimpozitarea vehiculată nu are sens economic sau social: nu ar aduce încasări la buget care să rezolve măcar parțial situația dificilă a deficitului și nici nu ar genera echitate între contribuabili, atâta timp cât este pus arbitrar un prag fără nicio modelare economică pentru a-l justifica. În al doilea rând, impozitarea progresivă nu poate fi introdusă în viitorul apropiat fără o reformă solidă a administrației fiscale care, în condițiile actuale, nu este pregătită să gestioneze milioane de declarații și nici fără un studiu care să indice variantele optime de impozitare pentru economia locală. Așa cum mediul de afaceri a susținut repetat, fără o analiză temeinică a sistemului fiscal, fără o reformă serioasă și fără implementarea de tehnologie în administrarea fiscală, schimbările în fiscalitate nu vor aduce beneficii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Nu orice încălcare a GDPR conferă dreptul la despăgubiri

Pentru acest departament, care se ocupă direct de protecția datelor și securitatea cibernetică, este esențial să știe în ce condiții o încălcare a GDPR poate duce la cereri de despăgubiri, pentru a-și calibra eforturile de prevenție și conformitate.

avocatnet.ro în Date personale & viața privată
4 Mai 2023 | 4852 | Timp de citire: 2 min.

Nu orice încălcare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) conferă, în sine, dreptul la despăgubiri, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o hotărâre pronunțată joi. Citește articolul