Se ocupă de sistemele de acces și de securitatea datelor, fiind responsabil să se asigure că modul în care sunt colectate și folosite datele respectă regulile de protecție a datelor (GDPR).
Angajatorii au, ca operatori de date, obligația de a fi transparenți față de angajați și de a-i informa atunci când datele lor sunt prelucrate și în alte scopuri decât cele declarate inițial. De exemplu, atunci când se folosesc de un sistem de acces pentru a vedea cine e cel mai punctual din echipă sau cine se folosește prea des de scuza autobuzului întârziat. Citește articolul
Articolul menționează sistemele digitale implementate de ANAF, cum ar fi SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport. Departamentul IT este responsabil de asigurarea compatibilității sistemelor interne ale companiei cu aceste cerințe digitale ale statului și de gestionarea datelor în conformitate cu noile reglementări.
Discuțiile referitoare la consolidarea fiscal-bugetară și la măsurile necesare în acest scop se intensifică, de regulă, de două ori pe an - înainte de elaborarea bugetului pe anul următor și după o perioadă de execuție de aproximativ șase luni, când devin evidente rezultatele politicilor aplicate și se impun măsuri de corecție. Anul acesta nu face excepție, astfel că, pe fondul încasărilor mult sub program și sub amenințarea ratării țintei de deficit bugetar, reprezentanții autorităților, dar și ai altor instituții financiare sau ai mediului de afaceri, expun posibile soluții care ar putea ajuta la echilibrarea bugetară în limitele asumate pentru acest an, cel puțin. Însă majoritatea se bazează pe măsuri rapide, extreme, insuficient analizate și cu rezultate incerte. Or, pentru a ieși din această spirală a soluțiilor pe termen scurt, discuția ar trebui să înceapă de la modul în care este construit bugetul de stat, principala cauză a fragilității sale permanente. Citește articolul
Departamentul IT are nevoie de aceste informații pentru a înțelege câți angajați folosesc predominant echipamente digitale, ca să poată planifica infrastructura IT, softurile necesare și să asigure securitatea datelor și sistemelor.
România este țara europeană cu cel mai mare procent de angajați care nu au avut niciodată nevoie să folosească un device digital la serviciu (56,7% din total) și, totdată, cu cel mai mic procent de angajați cu locuri de muncă ce presupun folosirea aproape permanentă a unui astfel de instrument sau care lucrează doar pe dispozitive digitale (12%). Pe de altă parte, are una dintre cele mai reduse ponderi de salariați suprasolicitați fizic la locul de muncă. Citește articolul
Departamentul IT&C este interesat de necesitatea de a adapta sistemele informatice ale companiei pentru a colecta și raporta noile tipuri de date financiare și fiscale cerute de reglementările internaționale, asigurând astfel că toate informațiile sunt corecte și la zi.
Environmental, social, and corporate governance (ESG) este, potrivit definiției larg acceptate, un cadru de afaceri care permite luarea în considerare a problemelor de mediu și a aspectelor sociale în contextul guvernanței corporative. Conceptul ESG este adoptat și integrat în strategia acelor organizații care iau în considerare nevoile și modalitățile de generare a valorii pentru toate componentele acesteia - angajați, clienți, furnizori și acționari. Citește articolul
Trebuie să se asigure că sistemele de prelucrare a datelor salariale sensibile respectă regulile de protecție a datelor personale (GDPR) și pot genera rapoartele cerute de directivă.
Pornind de la concepte și principii cu care angajatorii ar trebui deja să fie familiarizați, directiva privind transparența salarială, cea mai recentă reglementare europeană cu incidență deosebită în materia raporturilor de muncă, propune ridicarea standardului actual în materia egalității de tratament între femei și bărbați la locul de muncă. Asta înseamnă noi obligații pentru angajatori, inclusiv pentru întreprinderile mici. Citește articolul
Articolul menționează necesitatea implementării de soluții software pentru raportarea digitală (SAF-T, e-Factura) și provocările tehnice legate de maparea datelor, aspecte de care se ocupă direct acest departament pentru a asigura funcționarea sistemelor.
Implementarea raportării SAF-T în România a intrat în a doua etapă la începutul acestui an, odată cu extinderea obligativității de raportare în acest sistem asupra contribuabililor mijlocii. La fel ca în cazul marilor contribuabili, societățile mijlocii beneficiază de o perioadă de grație de șase luni din momentul în care a intervenit obligația de depunere a declarațiilor fiscale în acest format, dar aceasta se apropie de final - ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie 2023 este 31 iulie 2023. Ce trebuie să știe contribuabilii vizați, care nu au finalizat, încă, implementarea soluțiilor informatice necesare în acest scop? Citește articolul
Mencțiunea despre 'operaționalizarea sistemului necesar' pentru raportarea stocurilor agroalimentare indică faptul că departamentul IT va fi implicat în dezvoltarea, implementarea sau adaptarea sistemelor software pentru a permite aceste noi raportări către stat.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul IT este implicat în adoptarea noilor sisteme informatice pentru raportarea tranzacțiilor financiare (spălarea banilor) și în procesele de transmitere electronică a declarațiilor (Fondul pentru Mediu), necesitând adaptări tehnice și securitate a datelor.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 10 - 16 iulie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Sistemele de vânzare (casele de marcat) și cele de gestiune trebuie adaptate pentru a putea înregistra corect cele 50 de bani ca garanție și pentru a gestiona procesul de returnare a acesteia.
Pentru ca sistemul de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile să se poată aplica din noiembrie, așa cum este stabilit, autoritățile pun la punct, în această perioadă, o serie de detalii. Astfel, printr-un ordin apărut luni, Ministerul Mediului a stabilit simbolul care indică apartenența unui produs la SGR și care va apărea pe ambalajul sau eticheta acestuia. Citește articolul
Articolul prezintă pericolele online, cum ar fi site-urile false (clonate) și escrocheriile digitale, oferind sfaturi pentru a proteja sistemele și datele companiei de atacuri cibernetice orientate spre fraudă financiară.
Dacă ești interesat de investițiile în piața de capital, trebuie să știi că posibilitatea de a fi înșelat nu este deloc neglijabilă, după cum avertizează chiar Autoritatea de Supraveghere Financiară, care a identificat cel puțin 170 de brokeri neautorizați și aproape 200 de site-uri aparținând unor astfel de entități. Pentru a evita fraudele, poți verifica legitimitatea broker-ului la care apelezi, înainte de a face orice fel de tranzacție. Dacă folosești ”serviciile” unor entități neautorizate, nu numai că îți riști economiile, dar pierzi și dreptul de a fi despăgubit din fondul de compensare a investitorilor. Obligația de a verifica legitimitatea intermediarilor îți aparține, iar în rândurile care urmează afli cum poți face acest lucru. Citește articolul