Departament: Juridic și Conformitate
Transferul de întreprindere: Informarea și consultarea nu trebuie ignorate. Ce trebuie să facă angajatorii cu cel puțin 30 de zile înainte de data transferului
Acest departament este interesat de articol deoarece oferă informații precise despre legile și regulile pe care o companie trebuie să le respecte atunci când angajații sunt transferați la un alt angajator, pentru a evita probleme legale.
18 Noiembrie 2025 | 1072 | Timp de citire: 4 min.
În primul articol al seriei noastre dedicate transferului de întreprindere, am stabilit o premisă fundamentală: atunci când o afacere (sau o parte a ei) se transferă, contractele de muncă ale salariaților „urmează” activitatea. Ele sunt preluate automat de noul angajator (cesionarul), iar drepturile salariale și contractuale sunt protejate integral. Această protecție automată ar putea crea, însă, o situație de mare anxietate dacă lucrurile s-ar produce brusc. Citește articolul
Suspendarea voluntară a polițelor RCA pe perioada suspendării înmatriculării are de-acum noi reguli
Acest departament trebuie să știe despre noile modificări ale legii privind asigurările RCA, pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită amenzile sau alte probleme.
17 Noiembrie 2025 | 2 | 23938 | Timp de citire: 2 min.
O serie de noutăți privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie se aplică acum, după ce o lege în acest sens a intrat în vigoare duminică. Pe lângă obligația de a încheia o poliță RCA pentru trotinetele electrice și bicicletele electrice, legea recentă stabilește și noi reguli pentru suspendarea acestei polițe, la solicitarea asiguratului, pe perioada suspendării înmatriculării unui vehicul. Citește articolul
Speță din controalele fiscale
Achiziția anumitor bunuri și servicii pe firmă, reîncadrată de ANAF drept venit din dividende pentru asociați
Ajută la verificarea dacă firma respectă toate legile fiscale și evită riscurile de amenzi sau litigii, asigurându-se că toate operațiunile sunt conforme cu reglementările în vigoare.
Într-un control recent la o companie din domeniul farmaceutic, s-a considerat că achiziția anumitor bunuri și servicii pe firmă a fost făcută, de fapt, în interesul asociaților. Astfel, costul acestora a fost reîncadrat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) drept venit din dividende, pentru care s-a impus plata impozitului aferent. Citește articolul
Reminder De astăzi, persoanele care hrănesc urșii aflați în libertate pot fi amendate cu până la 30.000 lei
Se referă la o propunere de modificare a unei legi (ordonanță de urgență) care reglementează intervenția asupra urșilor, esențial pentru a înțelege ce se schimbă în cadrul legal și cum afectează activitatea companiei.
O ordonanță de urgență care vizează modificarea legislației care reglementează metodele de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs asupra persoanelor și bunurilor, recent oficializată, prevede amendarea severă a celor care hrănesc animalele aflate în libertate. Amenzile, cuprinse între 10.000 și 30.000 de lei, se pot aplica începând de astăzi. Măsura a fost luată pe fondul înmulțirii atacurilor acestor animale. Citește articolul
Cum pot companiile să reducă riscurile în inspecțiile fiscale: O listă de verificări pentru finalul de an
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele fiscale, pentru a evita amenzi și alte probleme legale serioase. Articolul ajută la înțelegerea cerințelor de conformitate fiscală.
Sfârșitul de an fiscal reprezintă o perioadă de mare importanță pentru orice companie. Este momentul în care se finalizează închiderea contabilă, se întocmesc situațiile financiare și se fac ultimele raportări către autoritățile fiscale. Totodată, este perioada ideală pentru a identifica și gestiona potențialele riscuri fiscale care pot apărea în eventualitatea unei inspecții din partea Fiscului. Într-un mediu economic tot mai complex, în care legislația se modifică frecvent, o abordare proactivă și bine structurată poate transforma o verificare fiscală dintr-o sursă de stres într-o simplă formalitate. Citește articolul
Black Friday 2025
Reminder Care sunt drepturile consumatorilor în ceea ce privește livrarea produselor
Articolul explică legile care stabilesc ce drepturi au clienții atunci când cumpără produse și ce obligații au vânzătorii, ajutând compania să respecte aceste reguli și să evite problemele legale.
Vânzătorii sunt obligați să livreze produsele cumpărătorilor în cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, dacă nu s-a convenit un alt termen. În caz de întârziere, consumatorii pot solicita un nou termen de livrare, iar dacă bunurile nu ajung nici atunci, pot denunța contractul și solicita rambursarea sumelor plătite. În perioade aglomerate, precum Black Friday, autoritățile recomandă verificarea atentă a termenelor, condițiilor de livrare și modalităților de plată, pentru a evita întârzieri sau probleme legate de colete. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 10 - 16 noiembrie 2025
Analizează deciziile legale și hotărârile guvernamentale care afectează obligațiile și drepturile legale ale companiei, inclusiv cele fiscale și cele legate de asigurări obligatorii.
17 Noiembrie 2025 | 1188 | Timp de citire: 2 min.
În perioada 10 - 16 noiembrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Mai mulți parlamentari propun limitarea accesului la anumite informații publice și instituirea unui regim special stabilit de fiecare autoritate
Acest departament trebuie să știe despre schimbările legale legate de cum se pot obține informații de la instituțiile publice și ce tipuri de informații devin protejate (ex: secrete comerciale, invenții), pentru a se asigura că firma respectă legea și își protejează interesele.
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune introducerea unei noi categorii de informații care nu vor mai putea fi obținute prin solicitări depuse în baza legii privind liberul acces la informațiile de interes public, acestea urmând să fie încadrate ca având regim special, iar autoritățile ar putea refuza cererile și atunci când apreciază că datele solicitate nu sunt de interes public. Citește articolul
Agenda săptămânii 17 - 23 noiembrie 2025
Acest departament trebuie să știe despre legile noi care se discută în Parlament și despre obligațiile legale care decurg din reglementările fiscale menționate.
De la chestiuni fiscal-contabile și financiare la chestiuni juridice sau de muncă (și nu numai), în fiecare luni îți prezentăm cele mai importante lucruri de care ar trebui să știi în săptămâna curentă. Citește articolul
Cei care candidează pentru posturi la stat ar putea fi verificați în privința autenticității diplomelor de studiu
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și regulile noi, mai ales cele care modifică Codul muncii și introduc noi obligații legale pentru instituție în procesul de angajare.
Instituțiile și autoritățile publice ar putea fi obligate să verifice autenticitatea diplomelor de studii depuse de participanții la concursurile de angajare, conform unui proiect aflat în dezbaterea Senatului. Inițiatorii proiectului susțin că în ultimii ani au existat situații în care candidații au prezentat documente de studii false sau fără recunoaștere oficială. Citește articolul










