Dacă firma activează într-un domeniu unde calitatea serviciilor depinde de pregătirea și competența personalului (cum ar fi serviciile medicale), acest departament este interesat să știe că angajații au calificări recunoscute la nivel european. Aceasta contribuie la asigurarea și menținerea standardelor înalte de calitate și la încrederea clienților.
În această săptămână a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene o directivă ce va permite recunoașterea diplomelor obținute de asistenții medicali generaliști înainte de aderarea țării noastre la Uniunea Europeană (UE), respectiv înainte de 1 ianuarie 2007, după cum a anunțat recent Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED). Schimbările vor trebui transpuse în legislația națională până în martie 2025. Citește articolul
Departamentul Calității se asigură că toate documentele esențiale pentru procesele de calitate sunt semnate și arhivate corect, inclusiv în format electronic, respectând standardele interne și externe.
O persoană fizică poate utiliza o semnătură electronică pentru o varietate de scopuri, printre care semnarea documentelor electronice sau accesarea unor platforme online, inclusiv cele guvernamentale, financiare sau pe cele de licitații, de exemplu. Avantajul unui astfel de instrument este acela că economisește timp și efort, prin eliminarea deplasărilor și a necesității de a imprima, semna și scana documentele. Citește articolul
Pentru a asigura calitatea serviciilor și a proceselor, este esențial ca angajații să cunoască și să aplice corect procedurile și regulile. O discuție despre evaluarea cunoștințelor teoretice poate contribui la îmbunătățirea modului în care se asigură că personalul deține informațiile necesare pentru a menține standardele de calitate.
Pe lângă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, procesul de evaluare a performanţelor profesionale ale acestora ar fi trebuit să țină seama și de cunoștințele teoretice pe care le au în legătură cu actele normative care le reglementează activitatea. Modificarea Codului administrativ în acest sens era cuprinsă într-un proiect legislativ apărut spre finalul lui 2023, dar care a fost retras de inițiatori în această săptămână, astfel că nu va ajunge să se aplice. Citește articolul
Se asigură că toate procedurile de eliberare și înregistrare a medicamentelor respectă noile standarde impuse de minister, garantând astfel că serviciile sunt oferite la o calitate înaltă și conform reglementărilor.
Acum câteva zile, Ministerul Sănătății (MS) a publicat în Monitorul Oficial un ordin care schimbă modul în care sunt prescrise și eliberate antibioticele și antifungicele de uz sistemic. Noile reglementări vizează metodologia de monitorizare a prescrierii și eliberării acestor medicamente la nivel național și conferă farmaciștilor dreptul de a le elibera fără prescripție, dar doar în situații de urgență. Inițial, actul normativ stabilea că se pot elibera antibiotice fără rețetă pentru tratamentul pe o perioadă de 72 de ore. Printr-un ordin apărut azi, MS a redus acest termen de la 72 la 48 de ore. Citește articolul
Acest departament este responsabil de asigurarea calității produselor și ambalajelor. Articolul descrie probleme de calitate a marcajului SGR, care nu este durabil sau lizibil, afectând funcționalitatea sistemului și conformitatea cu standardele de calitate impuse.
Pe piață au început să apară tot mai multe ambalaje din plastic, aluminiu sau sticlă, care conțin apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin și spirtoase și care au aplicate marcajul SGR (Sistemul Garanție-Returnare). Marcajul SGR e cel care face diferența dintre ambalajele pentru care se cere garanția de 50 de bani și celelalte - la fel, în cazul returnării garanției. Tocmai de aceea, fără el nu putem vorbi de aplicarea SGR. În graba de a se conforma unor prevederi care, aparent, i-au luat prin surprindere, nu toți producătorii au fost atenți cu respectarea cerințelor legate de acest marcaj specific. Citește articolul
Acest departament se asigură că mașinile oferite spre închiriere respectă standardele tehnice și de siguranță cerute de lege prin aceste inspecții, contribuind la calitatea generală a serviciului.
Legislația privind inspecția tehnică periodică (ITP) este actualizată printr-o ordonanță oficializată recent de Guvern. Mai precis, și autoturismele închiriate fără șofer trebuie să facă ITP-ul din șase în șase luni, începând din 17 februarie 2024. Obligația se aplica anterior numai pentru mașinile închiriate cu șofer. Citește articolul
Acest departament se asigură că activitățile sunt realizate corect și că rezultatele sunt precise. Articolul recomandă verificarea și testarea fișierului pentru a evita erorile și neconcordanțele, ceea ce este un aspect cheie al calității datelor.
Declarația 406 aferentă lunii decembrie 2023, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii ianuarie 2024, conform legislației în vigoare. În același timp, termenul este valabil și pentru raportarea pentru trimestrul al patrulea din 2023. În prezent, raportarea SAF-T este obligatorie pentru firmele mari și medii. Citește articolul
Problemele de calitate ale produselor sau serviciilor, precum și defectele acestora, pot fi motivul unor astfel de procese colective. Acest departament trebuie să știe că un control slab al calității poate duce la riscuri legale și financiare mari.
România a adoptat, la finalul anului trecut, legislația privind desfășurarea acțiunilor în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Legea nr. 414/2023) prin transpunerea Directivei Uniunii Europene 2020/1828, care are potențialul de a schimba paradigma derulării litigiilor dintre consumatori şi companii. În esenţă, noua reglementare permite posibilitatea ca un număr foarte mare (teoretic, nelimitat) de consumatori să formuleze în același litigiu, în mod colectiv şi coordonat, pretenții identice sau similare față de aceeaşi companie. Acest tip de litigii este inspirat de celebrul model american al acţiunilor colective, astfel că poate genera îngrijorare cu privire la impactul pe care noua reglementare l-ar putea avea asupra companiilor active în comerţul către consumatori (B2C). Însă, prin comparație cu modelul american, UE a optat pentru un model care să pună în echilibru încurajarea gestionării colective, în instanţă, a intereselor consumatorilor cu protejarea companiilor faţă de demersuri judiciare abuzive. Citește articolul
Calitatea produselor sau serviciilor depinde mult de nivelul de pregătire și competențe ale angajaților, iar acest articol vorbește despre importanța și modalitățile de îmbunătățire a acestora.
Guvernul a aprobat la finele lui 2023 Strategia Națională pentru Formarea Adulților pentru perioada 2024-2027, cu obiectivul de a dubla rata de participare a adulților la învățare pe tot parcursul vieții. Cu toate acestea, procentul mediu de creștere anuală de 2% este îngrijorător de mic, având în vedere că media europeană este de 11,9%. Chiar și cu implementarea strategiei, se estimează că decalajul față de media UE va rămâne de 6%. Cu toate acestea, fiecare lucrător poate exercita dreptul de a participa la programe de formare profesională, conform Codului muncii, fie la inițiativa angajatorului, fie din proprie inițiativă și poate solicita un concediu plătit în acest sens. Citește articolul
AI este prezentată ca un instrument care poate reduce erorile umane și spori eficiența, ceea ce este direct legat de îmbunătățirea calității proceselor și a serviciilor oferite.
În contextul actual, este absolut firească întrebarea privind viitorul: încotro, la modul general, în zona de servicii profesionale precum fiscalitate și consultanță? În ce măsură oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială și care sunt domeniile în care roboții vor determina reducerea forței de muncă umane? Evident, zona de consultanță fiscală nu este mai puțin frământată de această întrebare, pentru că, mai devreme sau mai târziu, și aici soluțiile de inteligență artificială vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru și în proporții diferite de utilizare, fiind probabil că o înlocuire totală a omului-consultant fiscal, dacă e să luăm doar acest exemplu, nu se va produce în curând. Citește articolul