avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 729 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cât costă menținerea obligatorie a doi angajați pe durata programului de finanțare

Acest departament analizează riscul major de a pierde întreaga finanțare dacă nu sunt respectate condițiile privind menținerea locurilor de muncă și dezvoltă strategii pentru a preveni astfel de situații și a asigura respectarea obligațiilor.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
31 Martie 2025 | 5337 | Timp de citire: 3 min.

Principala obligație a beneficiarilor programului Start-up Nation este aceea de a crea, în etapa de implementare a proiectului de investiții, două noi locuri de muncă și, ulterior, menținerea acestora pentru o perioadă de 30 de luni. Prin urmare, în cazul în care ai în vedere atragerea unei finanțări nerambursabile de până la 250.000 de lei pentru o afacere nouă, trebuie să ții cont și de obligațiile pe care programul de finanțare ți le impune pe durata monitorizării investiției realizate. Deși banii nerambursabili par o oportunitate excelentă pentru a-ți pune pe picioare o afacere, este esențial să cunoști toate implicațiile financiare ce vin la pachet cu acest ajutor financiar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 24 - 30 martie 2025

Articolul introduce conceptul de "risc fiscal ridicat" și stabilește noi reguli de monitorizare și control pentru anumite activități. Acest departament este direct interesat să înțeleagă riscurile financiare și operaționale noi și să implementeze controale interne adecvate pentru a le gestiona.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
31 Martie 2025 | 1179 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 24 - 30 martie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 31 martie - 6 aprilie 2025

Evaluează riscurile legate de posibile amenzi pentru nerespectarea noilor reguli de transport sau a altor obligații fiscale și de conformitate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
31 Martie 2025 | 516 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Bursa pe Bune

Despre sprintul bătrânei Europe

Informațiile despre fluctuațiile pieței, riscurile politice (precum taxele vamale sau un potențial război comercial) și tendințele economice sunt importante pentru a identifica și gestiona potențialele pericole care ar putea afecta stabilitatea afacerii.

Investimental.ro în Știri & Revista presei
29 Martie 2025 | 1090 | Timp de citire: 6 min.

La sfârșitul lui februarie, publicația financiară The Wall Street Journal propunea să uităm de MAGA (Make America Great Again) și să îmbrățișăm MEGA (Make Europe Great Again), după formularea unui analist al grupului financiar japonez Mizuho. Totuși, e greu să considerăm performanța superioară a acțiunilor europene în raport cu cele americane din ultimele luni ca o axiomă pe termen lung. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Psihologia relațiilor la locul de muncă

Stima de sine și validarea externă: Când devine recunoașterea de la alții o capcană?

Comportamentele angajaților influențate de nevoia de validare, precum și tacticile de manipulare din partea managementului, pot genera riscuri operaționale. Articolul ajută la identificarea și gestionarea acestor riscuri legate de dinamica psihologică și etica managerială în cadrul companiei.

Vicentiu Maftei în Weekend
Psihoterapeut, psiholog clinician,
29 Martie 2025 | 1096 | Timp de citire: 8 min.

În calitate de ființe sociale, toți tânjim după recunoaștere și apreciere. Această nevoie este normală și naturală. Problema apare când traversăm granița subtilă dintre dorința sănătoasă de conexiune și dependența toxică de validare. Cei mai vulnerabili sunt cei care au doar repere exterioare, care se definesc după părerea pe care o au ceilalți despre ei. Aceștia nu se uită la ei înșiși și nu se întreabă despre dorințele sau nevoile lor, nu își pun întrebări de genul: "ce mi-aș dori eu, ce e bun pentru mine?", ci: "cum pot eu să fac impresie bună, să-i cuceresc pe ceilalți, să-i fac să fie mai buni cu mine?". Citește articolul

ACCES GRATUIT
Rabla pentru sobe

UPDATE De luni, primăriile din zonele montane se vor putea înscrie în programul ce permite schimbarea aparatelor destinate încălzirii locuințelor cu bani de la stat

Implică gestionarea unor fonduri publice și respectarea unor criterii stricte, cu potențiale riscuri financiare, operaționale sau de conformitate care trebuie identificate și gestionate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 2 | 6575 | Timp de citire: 2 min.

Pentru protecţia mediului natural și reducerea cantităților de lemn necesare încălzirii locuințelor, Ministerul Mediului a publicat în Monitorul Oficial, acum câteva zile, ghidul programului de finanțare ce va permite celor ce locuiesc în zone montane să solicite de la stat un ajutor de până la 10.000 de lei pentru achiziționarea unor sisteme de încălzire eficiente, numit Rabla pentru sobe. Aparatele de încălzire ce vor putea fi cumpărate cu acești bani vor trebui să funcționeze pe bază de lemn de foc, peleți sau brichete. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat recent că programul Rabla pentru sobe începe luni, cu etapa ce permite înscrierea primăriilor, urmând apoi și etapa ce va permite înscrierea persoanelor interesate să obțină sprijin de la stat pentru cumpărarea de sisteme eficiente pentru încălzirea casei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: Exemple de operațiuni din fișierul SAF-T care pot declanșa controale ale ANAF

Pentru a identifica și a reduce riscurile fiscale ale companiei, în special cele legate de corectitudinea datelor raportate către ANAF și de posibilele consecințe ale unor erori sau neconcordanțe.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 11963 | Timp de citire: 5 min.

Sunt deja aproximativ doi ani de când reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat public faptul că se folosesc de informațiile din declarațiile 406 (care conțin fișierul SAF-T) în verificările la contribuabili. Între timp, specialiștii au putut observa în practică și ce înseamnă, efectiv, acest lucru: de exemplu, cam ce operațiuni observate de inspectori în fișierul SAF-T pot declanșa controale și poate chiar consecințe fiscale neplăcute, din perspectiva TVA. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Românii care stau în alte state UE vor putea obține cărți de identitate chiar dacă n-au domiciliu în România. Regimul actelor de identitate și de stare civilă, modificat oficial

Departamentul de Managementul Riscului este interesat de noile proceduri pentru că ele pot influența modul în care sunt verificate și gestionate datele de identitate, ajutând la identificarea și reducerea riscurilor legate de informațiile personale ale angajaților sau clienților.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 2 | 9026 | Timp de citire: 6 min.

Guvernul a publicat joi în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență care permite cetățenilor români cu domiciliul stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene (UE) să obțină o carte de identitate românească (nu doar una provizorie), care poate fi folosită ca document de călătorie în interiorul UE. În plus, s-a stabilit digitalizarea completă a proceselor legate de acte de stare civilă (naștere, căsătorie, deces etc.), astfel încât acestea să fie mai rapide și mai accesibile pentru cetățeni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții e obligat angajatorul să emită fluturașul de salariu

Identifică și gestionează riscurile legate de nerespectarea legilor (GDPR, Codul Muncii), precum și riscurile operaționale legate de acuratețea și confidențialitatea datelor salariale, propunând măsuri de control.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 1 | 2905 | Timp de citire: 2 min.

Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj (ITM) a emis recent o recomandare către angajatori de a furniza salariaților fluturașul de salariu, chiar dacă acesta nu este impus prin lege. Totuși, acest document joacă un rol esențial în asigurarea transparenței veniturilor și reținerilor salariale, oferind angajaților posibilitatea de a verifica exactitatea calculului salariilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cum faci încadrarea cheltuielilor eligibile în bugetul investiției

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma, iar articolul arată cum o alegere greșită a investițiilor poate duce la pierderea finanțării, ceea ce este un risc important.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
28 Martie 2025 | 1117 | Timp de citire: 3 min.

Unul dintre motivele frecvente pentru care cererile de finanțare depuse în cadrul programului Start-up Nation sunt respinse la evaluare sau pierd punctaj esențial pentru obținerea ajutorului financiar nerambursabil este încadrarea forțată a investițiilor în categoria cheltuielilor eligibile. Citește articolul