Acest departament trebuie să evalueze cum noile taxe influențează riscurile financiare ale companiei și să se asigure că există controale interne pentru a le gestiona corect.
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul
Departamentul are nevoie de aceste informații pentru a identifica și gestiona riscurile legate de nerespectarea restricțiilor internaționale sau a obligațiilor de colaborare cu autoritățile, precum și pentru a asigura un control eficient asupra modului în care compania operează.
Modificările recente din legislația audiovizualului vizează două direcții principale: implementarea sancțiunilor internaționale și promovarea comunicărilor educative. Decizia Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) 185/2025 definește "restricțiile privind audiovizualul" și impune radiodifuzorilor și distribuitorilor obligația de a respecta sancțiunile internaționale, sub amenințarea unor amenzi între 10.000 și 100.000 lei. În paralel, Legea 27/2025 introduce conceptul de comunicări audiovizuale educative privind consecințele consumului de droguri și traficului de persoane, stabilind difuzarea lunară a acestora pe posturile cu audiență în rândul publicului de 10 - 50 ani, cu finanțare din fondul de rezervă al Guvernului. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legate de sănătatea și disponibilitatea forței de muncă externe, precum și la asigurarea respectării reglementărilor privind contribuțiile sociale.
Lucrătorii independenți, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), pot beneficia de concedii și indemnizații aferente acestora prin încheierea unui contract de asigurare în acest scop. Contribuția se calculează în funcție de veniturile declarate prin declarația unică depusă la Fisc iar pentru a accesa aceste indemnizații, este necesar un stagiu minim de cotizare de 6 luni în ultimele 12 luni. Printre beneficiile oferite de această asigurare se numără concediul medical pentru maternitate, îngrijirea copilului bolnav și pentru incapacitatea temporară de muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să dezvolte și să implementeze controale interne pentru a preveni erorile în declarațiile CBAM și a gestiona corect certificatele, minimizând riscurile de neconformitate și sancțiuni.
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este unul dintre obiectivele strategiei UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre alte obiective, CBAM a fost introdus pentru abordarea riscului de relocare a emisiilor de carbon, crearea unor condiții de concurență echitabile care să faciliteze concurența loială cu produsele din afara UE, asigurarea unui cadru politic stabil pentru investițiile din UE în tehnologii cu emisii reduse de carbon, dar și încurajarea importatorilor din țările terțe în UE să adopte tehnologii cu emisii scăzute de carbon. Citește articolul
Explică cum pot fi reduse riscurile de a primi taxe suplimentare sau de a fi supus unor controale fiscale intense din partea ANAF, contribuind la o mai bună gestionare a siguranței financiare a companiei.
Din moment ce reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că vor să dea o importanță mult mai mare acordurilor de prețuri în avans (APA), explicăm astăzi, cu ajutorul unei specialiste de la Cabot TP, de ce sunt acestea utile grupurilor de companii (inclusiv locale). Citește articolul
Acest departament analizează potențialele probleme care pot apărea din practicile de lucru (cum ar fi comunicarea în afara orelor de program sau orele suplimentare nedeclarate) și caută soluții pentru a reduce riscurile legale sau operaționale pentru companie.
Telefonul de serviciu propus ca „beneficiu” și a cărui utilizare nu e clar trasată de angajator, grupurile de WhatsApp profesionale în care ești așteptat mereu să răspunzi și ședințele care depășesc programul normal de muncă reprezintă situații în care granițele dintre timpul de muncă și viața personală se estompează în mod nefast. Disponibilitatea permanentă, așteptată tacit de angajatori, poate deveni abuzivă când se transformă în regulă (aproape) scrisă. Angajații, adesea din lipsă de informare cu privire la drepturile lor, fie ele și cele elementare, acceptă ori tac, din rușine, în fața unor mici „derapaje” care se transformă în constante ale muncii lor. Citește articolul
Acest departament este interesat să evalueze potențialele riscuri sau implicații legate de conformitatea cu noile reglementări, mai ales dacă firma activează în domenii conexe sănătății sau serviciilor sociale.
În decembrie 2023 s-a stabilit introducerea în lista serviciilor de sănătate de care beneficiază gratuit persoanele cu tulburări din spectrul autist a celor de medicină dentară și a tratamentelor stomatologice, dar măsura nu se putea aplica, deoarece normele legii nu fuseseră modificate în consecință. Cu o întârziere de mai multe luni față de termenul legal (45 de zile), Ministerul Sănătății (MS) a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin, al cărui scop este modificarea normelor legii care permite acest lucru, astfel încât persoanele cu tulburări din spectrul autist să poată beneficia de tratamente stomatologice gratuite. Citește articolul
Articolul subliniază riscuri sociale (ex. fenomenul mamelor minore, sărăcia) și vulnerabilități în implementarea programelor guvernamentale, informații utile pentru evaluarea riscurilor generale de mediu social și legislativ care pot afecta afacerea.
Ministerul Muncii pregătește continuarea programului de sprijin pentru fertilizarea in vitro, care oferă vouchere de 5.000 și 10.000 lei pentru maximum 10.000 de beneficiari. Deși prima rundă a generat peste 28.000 de solicitări, a doua rundă, încheiată în noiembrie 2024, a înregistrat doar 5.542 dosare eligibile din cele 10.000 disponibile. Programul, lansat în 2022, a fost întrerupt timp de cinci luni, fiind afectat și de fuziunea unor ministere. În contextul ratei de fertilitate în scădere (1,71 în România), poate merită să ne gândim că soluțiile pentru criza natalității necesită o abordare mai complexă, dincolo de un simplu sprijin financiar punctual. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează pericolele (riscurile) care pot afecta compania. Amenzile mari și problemele cu autoritățile fiscale, menționate în articol, reprezintă riscuri financiare și operaționale importante pe care ei trebuie să le gestioneze.
Începând cu iulie 2025, sistemul e-TVA devine obligatoriu și complet funcțional pentru majoritatea contribuabililor, urmând ca din august 2025 să fie implementat și pentru contribuabilii care aplică sistemul de TVA la încasare. Acest nou sistem digital aduce modificări importante în procesul de raportare și conformare fiscală. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care noul sistem ajută la identificarea și corectarea rapidă a erorilor în datele angajaților, prevenind astfel riscurile de amenzi sau probleme legale pentru companie.
Pentru angajați, Reges-Online aduce, în esență, acces direct la propriile informații din contractele de muncă, active și încheiate, posibilitatea de a verifica în timp real corectitudinea datelor introduse de angajator, notificări automate atunci când apar actualizări privind raportul de muncă, precum și opțiunea de a descărca extrase pentru a demonstra vechimea în muncă sau alte detalii esențiale din relația de muncă. Noul Reges, care fi destul de curând accesibil tuturor, își propune să sporească transparența, să reducă riscurile de erori în datele transmise, dar și să materializeze un drept pe care angajații îl dobândiseră teoretic mai demult. Citește articolul