Acest departament trebuie să știe despre modificările fiscale propuse pentru a evalua riscurile financiare și de conformitate legate de tranzacțiile imobiliare, inclusiv modul în care acestea pot afecta angajații sau planurile de dezvoltare ale companiei. Monitorizarea acestor schimbări ajută la prevenirea problemelor viitoare.
Vânzarea imobilelor ar putea fi scutită de impozitare dacă cei ce le înstrăinează sunt moştenitorii legali ai unei persoane sau soții care au divorțat și au făcut partajul, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de listele cu contribuabilii corecți sau cu datorii, deoarece acestea pot indica riscuri financiare sau de reputație pentru companie, pe care trebuie să le prevină sau să le gestioneze.
Printre chestiunile de interes din aprilie 2025 se numără câteva termene fiscale importante, dar și începerea înscrierilor la cursurile obligatorii de antreprenoriat pentru cei care vor să ceară bani de la stat prin programul Start-up Nation. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că există proceduri clare și că riscurile legate de nerespectarea sistemului e-Factura sunt identificate și gestionate, pentru a proteja firma de probleme.
Un ghid referitor la facturarea electronică și activitatea instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată principalele aspecte de reținut din cadrul documentului. Citește articolul
Faptele de hărțuire sau discriminare reprezintă riscuri semnificative pentru companie, atât din punct de vedere legal, cât și reputațional. Acest departament este interesat să identifice aceste riscuri și să se asigure că există controale interne eficiente pentru a le preveni și gestiona.
Cadrul legislativ privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor obligații concrete și clarifică definițiile, oferind chiar exemple de comportamente interzise (fizice, verbale și nonverbale), precum și proceduri clare pentru gestionarea sesizărilor. Legislația protejează demnitatea angajaților și sancționează orice comportament care creează un mediu de lucru ostil, intimidant sau umilitor, inclusiv hărțuirea sexuală. Deși obligațiile angajatorilor de sancționare sunt indisolubil legate de faptele care au o legătură certă cu munca, nu putem vorbi de inexistența obligației acestuia în a sancționa și fapte care se petrec în afara locului de muncă, între colegi sau superiori și subalterni. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile operaționale și de conformitate. O nouă regulă de circulație și amenzile aferente pot reprezenta un risc care trebuie gestionat, mai ales pentru companiile cu flote auto.
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulNerespectarea obligațiilor legale legate de vehicule poate duce la riscuri financiare semnificative (amenzi mari) și operaționale (oprirea vehiculelor), pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.
În cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Articolul vorbește despre evaluarea riscului fiscal și despre cum pot fi considerate companiile cu risc ridicat. Acest departament este responsabil să identifice și să controleze astfel de riscuri pentru a proteja afacerea.
O ordonanță dată de Guvern în decembrie 2024 a venit cu o serie de modificări legate de plătitorii de accize. În linii mari, autoritățile au introdus posibilitatea încadrării unor operatori economici la risc fiscal ridicat, situație în care aceștia capătă obligații noi vizavi de produsele accizabile cu care fac afaceri. Pentru a pune în aplicare noile prevederi, care sunt în vigoare din 1 februarie 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent șase ordine diferite. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile operaționale și legale ale companiei, inclusiv cele care pot apărea din nerespectarea legislației muncii sau din gestionarea greșită a modului de lucru (birou, acasă, teren) al angajaților.
Contractul individual de muncă trebuie adaptat în cazul lucrătorilor mobili, existând cinci situații posibile în practică atunci când ne gândim la economia unei zile de muncă și la gradul de mobilitate (de la excepțională la regulată, mai exact). Angajatorul trebuie să stabilească clar timpul alocat deplasărilor și să precizeze acest aspect în documentele contractuale. Când activitatea se desfășoară preponderent în afara unui loc fix, este necesară includerea clauzei de mobilitate și negocierea prestațiilor suplimentare. Citește articolul
Departamentul este interesat pentru că articolul avertizează asupra riscurilor de greșeli, rapoarte incorecte și amenzi, indicând nevoia de a verifica datele și procesele pentru a preveni problemele.
Noul registru de evidență a salariaților (Reges Online) va deveni operațional în curând, iar angajatorii vor avea la dispoziție șase luni pentru tranziția de la Revisal. Procesul implică înregistrarea în noul sistem și completarea elementelor suplimentare care nu există în aplicația actuală. Recomandarea fermă a specialiștilor este ca angajatorii să aibă o abordare proactivă, și să înceapă deja cu un audit al dosarelor de personal pentru verificarea corectitudinii datelor existente și completarea informațiilor lipsă. Angajații vor avea acces direct la propriile date din registru și vor putea semnala eventuale nereguli, ceea ce face necesară asigurarea acurateței informațiilor transmise. Totodată, ar fi oportun ca, odată cu efortul de pregătire pentru Reges Online (auditarea dosarelor, maparea informațiilor), angajatorii să se pregătească și pentru Directiva privind transparența salarială, care ar trebui transpusă în legislația națională în 2026. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de accesarea programului de finanțare, cum ar fi riscul de a nu îndeplini condițiile sau de a suporta costuri neprevăzute.
Cu mai puțin de o lună înainte de lansarea primei etape a programului Start-up Nation, viitorii antreprenori nu înțeleg pe deplin felul în care va funcționa cea de-a patra ediție a celei mai așteptate scheme de finanțare din ultimii ani. Cele mai mari confuzii sunt legate de felul în care finanțarea va funcționa: perioada în care investiția trebuie să fie realizată și obligațiile asumate de către antreprenor pe durata de monitorizare a investiției. Citește articolul