avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 878 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Proporționalitatea sancțiunilor disciplinare: când concedierea nu e răspunsul adecvat gravității faptelor

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale și financiare, cum ar fi cele legate de procese intentate de angajați sau de decizii judecătorești care impun reangajări sau plata salariilor restante, ca urmare a unor sancțiuni incorecte.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Aprilie 2025 | 1319 | Timp de citire: 5 min.

Când vine vorba de sancționare disciplinară, angajatorii ar trebui să aibă o abordare echilibrată, evitând sancțiunile extreme în cazuri discutabile și respectând criteriile de legalitate, temeinicie și proporționalitate. O abatere disciplinară, chiar reală, nu justifică întotdeauna cea mai severă măsură, adică concedierea. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Din această săptămână, parlamentarii trebuie să-și facă public CV-ul la depunerea declarației de avere și riscă sancțiuni mai dure dacă lipsesc nemotivat de la serviciu

Acest departament ar fi interesat de modul în care sunt gestionate riscurile legate de integritate și conformitate, cum ar fi declarațiile de avere și interese, dar și de sistemul de sancțiuni pentru nerespectarea regulilor, ca parte a controlului intern și a prevenirii situațiilor neplăcute.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Aprilie 2025 | 3 | 584 | Timp de citire: 2 min.

Statutul deputaților și al senatorilor se modifică din această săptămână, potrivit unei legi ce se aplică de sâmbătă, astfel încât parlamentarii să aibă obligația de a-și publica CV-ul pe site-ul Camerei Deputaților ori al Senatului la depunerea declarației de avere, iar în caz că lipsesc nemotivat de la activitățile parlamentare, aceștia să fie sancționați mai dur. Citește articolul

ACCES PREMIUM

GDPR: Atenție la expirarea motivelor legitime de deținere și folosire a bazelor de date

Interesat de cum să identifice și să prevină riscurile legate de prelucrarea incorectă a datelor personale, pentru a evita amenzi și probleme de imagine pentru companie, asigurând un control intern eficient.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
4 Aprilie 2025 | 1122 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat recent o bancă pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Cazul arată importanța respectării principiilor de legalitate în prelucrarea datelor personale și a gestionării situației în care motivele legitime pentru deținerea și utilizarea acestora expiră. Vedeți, în cele ce urmează, cum expirarea unui contract atrage după sine încetarea dreptului de a folosi informațiile cu caracter personal pe care acesta le conținea. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ridesharing

Introducerea declarației 397 se înscrie în politica ANAF de depistare a evazioniștilor prin intermediari

Această echipă analizează riscurile cu care se confruntă firma, cum ar fi amenzile mari sau problemele cu legea dacă nu sunt plătite taxele corect. Ei creează metode și procese pentru a preveni astfel de situații și pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1924 | Timp de citire: 2 min.

De câțiva ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face, tot mai des, eforturi în direcția depistării evazioniștilor cu ajutorul unor intermediari. Vorbim, mai precis, de entități care dețin informații despre (potențialii) evazioniști care altfel n-ar ajunge la direct la inspectorii fiscali. Cel mai recent efort în acest sens este apariția declarației 397, care vizează activitățile de transport alternativ (sau, în engleză, „ridesharing”). Citește articolul

ACCES GRATUIT

CMS actualizează lista medicamentelor de urgență din cabinetele stomatologice. Ce se schimbă?

Acest departament identifică și reduce riscurile pentru firmă. Nerespectarea noilor reguli privind trusele medicale poate aduce probleme legale sau de reputație, iar ei trebuie să se asigure că riscul este gestionat.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1071 | Timp de citire: 2 min.

O nouă decizie a Colegiului Medicilor Stomatologi (CMS), recent oficializată, stabilește conținutul minim al trusei de urgență existentă în cabinetele stomatologice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Termenul de la care toate actele de studii vor conține un cod QR, care va confirma autenticitatea acestora, propus pentru amânare

Acest departament este interesat de metodele noi de verificare a autenticității diplomelor și certificatelor, pentru a reduce riscurile legate de angajarea unor persoane cu studii nevalidate sau falsificate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1108 | Timp de citire: 2 min.

Studenții și elevii care au început în 2024 un nou ciclu școlar ar trebui să primească la absolvire acte de studii care conțin și un cod QR, prin care se confirmă autenticitatea acestora, după cum este prevăzut într-un act normativ care stabilește tipurile de conținut și formatul actelor de studii universitare, dar Ministerul Educației a propus recent, prin intermediul unui proiect de hotărâre, ca termenul legal pentru aplicarea măsurii să se amâne, de principiu, cu un an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Un simplu transfer de personal între companii poate fi considerat, uneori, un transfer de întreprindere: Implicații și sancțiuni

Articolul descrie riscurile (amenzi, procese, tensiuni) și complicațiile care pot apărea dacă regulile de transfer de afacere nu sunt respectate, fiind esențial pentru acest departament să identifice și să diminueze aceste riscuri pentru stabilitatea operațională și financiară a companiei.

PwC România în Aspecte juridice
3 Aprilie 2025 | 1098 | Timp de citire: 7 min.

Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „Declarația unică 2025: Ghid practic pentru contribuabil”

Acest departament este interesat să se asigure că schimbările fiscale sunt înțelese și aplicate corect, pentru a preveni erorile costisitoare, amenzile și alte probleme care pot afecta stabilitatea financiară sau reputația companiei.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
3 Aprilie 2025 | 876 | Timp de citire: 2 min.

Implementarea precompletării obligatorii a declarației unice și simplificarea semnificativă a procedurii de declarare, așa cum rezultă din OUG 128/2024, marchează o schimbare importantă în modul în care persoanele fizice interacționează cu autoritățile fiscale. Pe scurt, anul 2025 aduce un nou sistem de declarare, iar cei care obțin venituri independente (PFA, profesii liberale, chirii etc.) trebuie să fie pregătiți pentru a evita riscul de a fi sancționați sau supraimpozitați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Specialist: Limita impusă bugetarilor la decontarea ochelarilor nu ar trebui luată ca reper, în controale, la angajatorii privați

Această echipă se asigură că firma nu își asumă riscuri inutile și că are procese clare pentru a evita problemele, cum ar fi cele cu inspecțiile fiscale legate de decontarea ochelarilor. Ei pun la punct reguli interne pentru a preveni erorile și a asigura respectarea legii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1 | 5237 | Timp de citire: 3 min.

Deși Guvernul a impus o limită de 500 de lei pentru decontarea ochelarilor în sectorul bugetar, ea nu se aplică direct sectorului privat însă ar putea inspira angajatorii să o adopte, respectiv să modifice limitele de decontare stabilite până acum în politicile interne proprii. Un specialist ne explică însă că, în absența unor prevederi exprese în Codul fiscal, inspectorii fiscali nu ar trebui să ia ca reper această limită în controalele la angajatorii privați. Atâta timp cât decontările se fac cu respectarea prevederilor legale din reglementarea specială de sănătate și securitate în muncă (SSM), nu ar trebui să fie o problemă la aplicarea tratamentului fiscal prescris de lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

În 2025, declarația de trezorerie e inclusă în situațiile financiare: ONG-urile le depun împreună și primesc o singură recipisă

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor care pot apărea din raportarea financiară incorectă sau incompletă, asigurând că organizația respectă toate cerințele.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 1 | 7504 | Timp de citire: 2 min.

În 2025, ONG-urile găsesc declarația de trezorerie direct în situațiile financiare, astfel că acestea se depun împreună la autoritățile fiscale până la 30 aprilie, iar pentru ele vine o singură recipisă, a clarificat recent o specialistă din Ministerul Finanțelor (MF). Asta spre deosebire de anul trecut, când declarația de trezorerie și situațiile financiare au fost depuse separat. Citește articolul