Termenul “kitsch”, intrat in vocabularul estetic in al 3-lea deceniu al secolului nostru, iar in circulatia curenta dupa al doilea razboi mondial, are o ampla sfera semantica. Georg Lukacs releva, in Estetica sa, “variabilitatea infinit concreta a kitschului”, care poate fi “vulgar sau rafinat, <<sanatos>> sau decadent, bun sau prost din punct de vedere formal, realizat cu talent sau fara talent” etc. Alti cercetatori ai fenomenului, dintre care as aminti, alaturi de Hermann Istvan, pe Gilo Dorfles cu Il Kitsch (1968), pe Abraham Moles cu Psihologia kitschului (tradusa la noi in 1980) si pe compatriotul nostru Gavril Mate cu volumul intitulat Universul kitschului (1985), largesc si mai mult sfera notiunii. Se vorbeste astfel despre kitsch ca mentalitate, conceptie si stare de spirit, despre omul-kitsch ca purtator al acestora, despre un univers al obiectelor kitsch, despre o arta kitsch s.a.m.d. Exista o etica kitsch, caracterizata prin refuzul autenticitatii, prin triumful aparentei asupra esentei, exista kitsch in sfera comportamentelor, exista kitsch in viata cotidiana, manifestat prin frenezia acumularii, aglomerarea obiectelor, inadecvarea si mediocritatea lor. Sub raport istoric, prima epoca de afirmare a kitschului corespunde perioadei dintre 1870 si 1914, cu iluziile ei de stabilitate sociala si cu accesul paturii mijlocii la un anumit nivel de prosperitate si confort. Dupa opinia lui Abraham Moles, kitschul s-ar intalni in toate culturile care implica instinctul de proprietate, “dar el se asociaza in special cu triumful clasei medii”. In secolul nostru, fenomenul va imbraca noi aspecte si semnificatii, dezvoltindu-se totodata considerabil.
Numitorul comun al tuturor infatisarilor kitschului il reprezinta tendinta de uniformizare sau, cu alt termen, entropia sociala. Notiunea fizica de entropie, aplicabila sistemelor naturale inchise, exprima tendinta omogenizarii componentelor prin anularea spontana a diferentelor de temperatura. In sfera sociala, entropia devine sinonima cu uniformizarea indivizilor, stergerea deosebirilor, instalarea banalitatii si mediocritatii colective. In contrast cu alte definitii, care invoca prezenta anumitor trasaturi distinctive, definitia omului-kitsch se construieste ca un inventar de absente: lipsa de personalitate, lipsa de relief, lipsa de consecventa, lipsa de caracter. Pe acest teren al vacuitatii se dezvolta intens receptivitatea la locuri comune, colportarea asidua a cliseelor, imobilismul cerebral. “Omului-kitsch - remarca Herman Istvan - nu-i place sa i se submineze parerile, gandurile, inchipuirile. Dimpotriva, ii place ca ele sa-i fie intarite, sa i se confirme neincetat ca numai cunostintele sale sunt valabile, ca gandirea sa este cea justa, ca ideile sale sunt cele adevarate. Tot ce vine in contrazicere cu ele este considerat minciuna, in schimb ceea ce le confirma este, fireste, purul adevar.“ Potrivit aceluiasi autor, gindirea omului-kitsch asculta de principiul logicii reductive, care limiteaza totul la relatia cauza-efect si esueaza in tautologie. Caracteristic e totodata un fenomen al dedublarii, in cadrul caruia insul marginit si obscur ajunge a se crede o personalitate, se transpune imaginar intr-un rol si incearca sa se comporte in consecinta. Privirea lui se indreapta constant spre categoriile sociale superioare, a caror existenta il fascineaza, mobilizandu-i resursele mimetice. Optimismul lui e cladit pe iluzii, idealul lui este ca o forta din afara sa-l ia sub ocrotire si sa scape de griji, slaba priza la realitate se asociaza cu gesturi de evaziune, situate ele insesi la un nivel precar si derizoriu.
In calitate de consumator de arta, tipul uman pe care l-am descris determina aparitia artei kitsch. Ea ii satisface nevoile spirituale si contribuie, direct si activ, la “reproductia largita” a fenomenului. Pecetea kitschului, observa A. Moles, se poate intalni pretutindeni: “in artele vizuale, in muzica, in literatura, in sfera obiectelor, in pictura, cu o marcata preeminenta in artele intermediare: arta decorativa, mobilier, bibelouri”. Notele specifice ale artei kitsch sint aceleasi ca ale omului-kitsch: lipsa de autenticitate, lipsa de adevar, mediocritate camuflata, pretentii si afectare. Este o arta care “nu pune probleme” si asigura receptorului un confort spiritual maxim, confundat de el cu placerea estetica. Este o arta care extinde ilicit criteriile frumosului natural, cultivind reproducerea netransfigurata, idealizarea factice, confectia lipsita de orizont. Toate acestea se conjuga indisolubil cu epigonismul si stereotipia, cu aglomerarea efectelor facile si cu o masiva doza de vulgaritate. “Cind burghezul care-si merita pe deplin epitetul - noteaza Lucian Blaga - vrea sa-si manifeste cu orice chip dragostea de arta, el va deveni un colectionar de nuduri si de apusuri de soare; de nuduri care satisfac in chip direct ochiul sexului si de apusuri solare care satisfac retina ca atare, sau sexul ochiului, daca mi se ingaduie expresia.” (Arta si valoare) In anumite arte, cum ar fi, de pilda, sculptura si arhitectura, lipsa de autenticitate a kitschului se rasfringe si in sfera materialelor: lemnul vopsit imita marmura, ghipsul colorat inlocuieste bronzul, plasticul suplineste lemnul etc. Sa nu uitam in fine, ca o trasatura eminenta a ambiantei kitsch, marea abundenta a bibelourilor de tot felul, suveniruri de la Paris, Targu-Mures sau Caciulata si diverse alte obiecte “dragute”, intre care nelipsitele si utilele presse-papier-uri, capabile sa conserve in efigie, in eventualitatea unei distrugeri neprevazute, majoritatea monumentelor de pe glob: piramidele Egiptului si acelea ale Mexicului, Capitoliul din Roma si acela din Washington, Turnul Eiffel si Turnul Spasski, Columna lui Traian si Coloana lui Brancusi…